Tja, som folk säger, det beror väl på hur man prioriterar och vad man har för ekonomiska ramar. Drömmar i all ära, men verkligheten är ju ändå det man ska leva i.
Vår budget ser ut så här:
Fotograf 7500 kr
Bröllopsklänning 4000 kr (fick siden av mina föräldrar i födelsedagspresent som jag syr upp klänning i)
Musik vigseln 4700 kr (tyvärr har vi inga vänner som kan sjunga och eftersom det är viktigt för mig att ceremonin blir fin utan att vi är i kyrkan så vill jag lägga krut på detta)
Vigselring 12 000 kr (det är till oss båda eftersom min sambo också vill ha en ring till)
Brudgummens kläder 0 kr (han tar frack eller kostym som han redan har)
Tärnaklänning 0 kr (jag har inget krav på vad tärnan ska ha på sig, så hon får ta det hon hade haft om hon "bara" hade varit gäst")
Näbbar 0 kr (inga näbbar)
Naglar ? kr (har inte riktigt bestämt mig om jag ska fixa naglarna, men troligen)
Frisör 2700 kr (kostar såpass på de salonger jag ringt runt till)
Brudbukett 1500 kr (typ så)
Vigselprogram/festprogram 200 kr (räknar med att skriva ut själva på lite styvare papper)
Annons - tänker vi nog inte ha
Tackkort 1200 kr (bara portot lär gå på nästan 400, vi är dessutom ärliga och kommer inte att trycka upp foton utan att ha rätt till det)
Inbjudningskort/trycksaker 1400 kr (Då ingick porto, samt papper till tackkort och bordsplacering)
Så ja, drygt 35 000 kr, plus festen då förstås. Å andra sidan är det här vi lägger mycket krut. Jag prioriterar vigseln, samt det som kommer att finnas kvar, nämligen ringen och fotona (i det räknar jag med att det ingår att vi ser snygga ut på korten
).
Min övertygelse är att fester helt beror på inställning och humör hos gästerna, och inte alls på om man har små snuttiga prylar på dass och svindyra chokladbitar på tallrikarna - alltså kommer vi att ha buffé, tyskt vin och musik på CD.