• Lill-Strumpa

OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!

Skulle göra en preliminär budget på vad saker och ting kostar, förutom festen och det blev typ 30 000 kr!! Jag måste (hoppas jag) vara ute och cykla, annars kan man väl lägga ner detta "övertygningsprojekt" om att vi har råd
    Fotograf 5000 kr
    Bröllopsklänning 5-6000 kr
    Musik kyrkan 1000 kr
    Vigselring 10 000 kr
    Brudgummens kläder 1500 kr
    Tärnaklänning 1000 kr
    Näbbar 1000 kr
    Naglar 500 kr
    Frisör 1500 kr
    Brudbukett 1500 kr
    Vigselprogram/festprogram 1000 kr
    Annons (800 kr)
    Tackkort 1000 kr
    Inbjudningskort/trycksaker 1000 kr
    Bröllopsnatt ?

Detta är för typ 50 gäster!

• Svar på tråden OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!
  • WimZy

Jonnebo!

Var finns "Janis Foto" någonstans?!?
    Letar efter en bra fotograf till ett bra pris.

• **honey**

Såg din lista och kollade lite vad vi har räknat med. Tycker det inte är så farligt högt. Dessa priser är de vi kommit fram med när vi fixar det mesta själv o jagar priser som attan. Vi har insett att det kommer kosta minst det du har räknat ihop och antagligen lite mer för "kringsakerna". Bara och börja spara som attan :)

• Rosenhaga

Vi satte oss ned och tog oss en funderare på vad som egentligen var viktigt för oss med vigseln och festen. Sedan bestämde vi oss för att det inte fick finnas några heliga kor, dvs inga måsten pga traditioner eller "så har man det alltid".

Vårt bröllop blev helt underbart och just för att vi hade haft denna sittning blev vårt bröllop mycket mer personligt än det skulle ha blivit annars. Dessutom sparade vi 40.000 kronor på "måsten" och la på festen istället.

Lite exempel på vad vi skippade:

Veteranbil mellan vigseln och festen. En kompis körde oss i vår (nytvättade) bil istället - åsså fick vi champagne av en vän som färdkost.

Marskalkar, tärnor och brudnäbbar hade vi inte. Vet ni, det var jätteskönt att bara vara vi!

Blomsterdekorationer i salen där vi vigdes hade vi inte förutom en bukett som en vän hade plockat på morgonen. Salen var så vacker i sig.

Jag sminkade mig själv och satte upp håret själv. Istället för att jäkta stan runt på morgonen så gjorde jag mig iordning i lugn och ro hemma, jätteskönt. Bra blev det också! En professionell sminkös hade säkert gjort ett fantastiskt jobb men jag ville nog att min man skulle känna igen mig... :)

Lycka till med allt och vad bra att du gjorde ett första utkast till budget! Tänk om allt detta hade kommit som en överraskning i ett senare skede...

• giftinomkort

Hej! Tänk ut vilka delar som är värda att prioritera o lägg pengarna där! Vi prioriterar mat, lokal, utseende och underhållning. För att få ner kostnaden så har vi gjort trycksakerna själva, en kompis fotar oss, min syster gör en brudbukett, ringarna fyndade vi för halva priset, vi bor hemma på bröllopsnatten o kommer fixa lite exotisk frukt o god frulle. Man kommer ändå va så slut efter allting att det känns vettigare att lägga pengarna på en weekend senare istället. Kläderna sydde vi upp billigt i Thailand. Transport struntar vi i, tar taxi därifrån. Vi kommer ha bar till självkostnadspris, gästerna kommer tycka det är billigt samtidigt som vi får in lite pengar, perfekt! Det blir fortfarande mycket pengar men det går inte överstyr.

• Moniquex

Jag har bjudit 75 gäster och allt som allt kostar 35000kr och då har jag tre barn att klä på samnt min mor och en bruddnäbb till... har ej haft länge på att planera och vi skall ha festen i resturang och bjuder på allt

• Lill-Strumpa

jag tror det beror på var man bor helt enkelt. Min kusin gifte sig i Värmland. Hade 47 pers, bjöd på god buffé m. dryck, bröllopstårta m. avec och kaffe och allt gick på drygt 14 000 kr!

När vi frågade på Bomans Hotell vad som är brukligt att betala så nämnde dom att de offererat ett bröllop på 65 pers på 70 000 kr! Det betyder typ 1000 kr per pers, vilket skulle innebära att min kusin skulle behögt betala ca 50 000 kr för detta.
    Bomans sa att poängerade att det var lika dyrt med buffé som med middag!

• 26maj2007

bra ska är även att önska sig presentkort när man fyller år eller i julklapp till tex frisör, bukett m.m.

• Smurfan_JM

Våra summor på samma poster är;

Fotograf 0 kr
    Bröllopsklänning ca 800 kr
    Musik i kyrkan 1000 kr
    Vigselringar (max) 4500 kr
    Brudgummens kläder 2200 kr
    Tärnklänning --
    Näbbar --
    Naglar --
    Frisör 0 kr
    Brudbukett -- eller 0kr
    Trycksaker 2300 kr
    Annons 0 kr
    Bröllopsnatt 0 kr

(och vi har 100 gäster, men det är ju bara på trycksakerna det spelar roll)

Hela vår budget ligger på omkring 38 000 just nu (och då har vi inte fått nästan några prisuppgifter alls, utan räknat högt).

Allt handlar om att tänka efter vad man tycker är rimligt att lägga pengarna på, och hur mycket av dem...

• romi

...är det ingen som räknar med maten och drycken?? Bara det är ju ca 4-500kr /Pers

• Smurfan_JM

romi;
    Fast det handlade ju om "allt utom festen"...

Fö har vi räknat på att vår mat, dryck, fika och nattasnack går på 16 000:-, alltså 160kr/person

• nyförlovad 3 juni

Smurfan_JM: 160 per person för all mat, akohol och dessutom backning, hur har ni räknat då? Det lät mkt blligt. Ska ni laga allt själva?

• romi

ok...sorry då hänger jag med

• Smurfan_JM

Nyförlovad;
    Ja, vi gör allt själva... Buffe dessutom...

Backning?

• Lill-Strumpa

jag menar inklusive dryck

• nyförlovad 3 juni

backning = nattsnacks :)

• Skivbaren.nu

jag har inte räknat ut exakt vad vårt bröllop gick på, men ca: 25000, +/- nån tusenlapp kanske.
    då var vi 50personer. Men i dessa pengar så är de allt, även mat och dryck (hela festen), enda som vi inte räknat in är nån bröllopsresa eftersom de inte kommer bli nu.'
    så allt är vad man gör de till, vi hade en underbar dag och kväll :)
    Så fortsätt du att övertyga, ni får väl sätta er ner och se hur ni vill ha de, vad som är viktigt för er och hur ekonomin ser ut.

• Smurfan_JM

Nyförlovad;
    Jaha, jag hade aldrig hört det förut. ;)

• Blivande brud 07

Jag har budgeterat ungefär samma som dig och jag gifter mig i en liten by. Vi har beräknad 50-55 000kr totalt för hela bröllopet förutom bröllopsresan. JAg har budgeterat lite högre men tror inte att jag kommer att komma undan billigare än 50 000kr i alla fall. Allt kostar ju. Men vi har sparat pengar till vårt i ca 2 år lägger undan lite pengar varje månad

• Kerin

Tja, som folk säger, det beror väl på hur man prioriterar och vad man har för ekonomiska ramar. Drömmar i all ära, men verkligheten är ju ändå det man ska leva i.

Vår budget ser ut så här:

Fotograf 7500 kr
    Bröllopsklänning 4000 kr (fick siden av mina föräldrar i födelsedagspresent som jag syr upp klänning i)
    Musik vigseln 4700 kr (tyvärr har vi inga vänner som kan sjunga och eftersom det är viktigt för mig att ceremonin blir fin utan att vi är i kyrkan så vill jag lägga krut på detta)
    Vigselring 12 000 kr (det är till oss båda eftersom min sambo också vill ha en ring till)
    Brudgummens kläder 0 kr (han tar frack eller kostym som han redan har)
    Tärnaklänning 0 kr (jag har inget krav på vad tärnan ska ha på sig, så hon får ta det hon hade haft om hon "bara" hade varit gäst")
    Näbbar 0 kr (inga näbbar)
    Naglar ? kr (har inte riktigt bestämt mig om jag ska fixa naglarna, men troligen)
    Frisör 2700 kr (kostar såpass på de salonger jag ringt runt till)
    Brudbukett 1500 kr (typ så)
    Vigselprogram/festprogram 200 kr (räknar med att skriva ut själva på lite styvare papper)
    Annons - tänker vi nog inte ha
    Tackkort 1200 kr (bara portot lär gå på nästan 400, vi är dessutom ärliga och kommer inte att trycka upp foton utan att ha rätt till det)
    Inbjudningskort/trycksaker 1400 kr (Då ingick porto, samt papper till tackkort och bordsplacering)

Så ja, drygt 35 000 kr, plus festen då förstås. Å andra sidan är det här vi lägger mycket krut. Jag prioriterar vigseln, samt det som kommer att finnas kvar, nämligen ringen och fotona (i det räknar jag med att det ingår att vi ser snygga ut på korten ).

Min övertygelse är att fester helt beror på inställning och humör hos gästerna, och inte alls på om man har små snuttiga prylar på dass och svindyra chokladbitar på tallrikarna - alltså kommer vi att ha buffé, tyskt vin och musik på CD.

Svar på tråden OJ! Dyrt!!! Satt o räknade på vad allt kostar UTOM festen!