• gott o blandat

Angående arvsrätt och äktenskapsförord

Hej på er! Någon som vet om man kan reglera arvsrätten i äktenskapsförord? Sambon har barn sedan tigare förhållande och jag skulle vilja att endast våra gemensamma barn ärver efter mig. Någon som är haj på det här?

• Svar på tråden Angående arvsrätt och äktenskapsförord
  • anne på grönkulla

Jodå, genom att göra saker till enskild egendom reglerar man vem som ärver.

Däremot så ärver nog bara era gemensamma barn dig automatiskt - om du avlider före din man och ni inte har förord så kan hans barn ärva det som han har fått ur ert gemensamma bo.

Mitt tips är att prata med en jurist, t ex på banken, för att ett förord ska reglera precis det ni vill. Särskilt när man har barn i tidigare förhållanden kan det bli lite knepigt att reda ut vad som gäller.

• Ettolrach

Om jag fattat det rätt så "ärver" makar varandra oavsett barn. Om du går bort först går egendomen till din make och sedan till dina barn när han gått bort.

Vill du vara säker på att endast dina barn ärver dig, skriv testamente.

Prata med t e x Fonus, de kan hjälpa till med sådant.

• bröllopsängeln

om han har barn sen tidigare har de rätt att få ut sin "laglott" när han dör om de kräver detta(om han dör före dig) dvs halva summan av vad de har rätt till har de rätt att få vid hans död och det går inte att avtala bort den andra halvan kan man däremot bestämma att de får ut först efter din död när hela boet delas.

För dina/era gemensamma barns bästa så är det ju bäst om tex du äger en sommarstuga att ni gör den till din enskilda egendom för då ärver ju inte hans barn en del av den vilket de ju kan göra annars...

• gott o blandat

Tack för era svar! Kanske bäst att jag kontaktar någon jurist. Synd bara att de är så dyra.

• anne på grönkulla

Pröva med banken (eller kanske via facket) där finns ofta jurister som kan familjerätt och till lägre priser än om man går till en advokatbyrå "på stan".

• bröllopsängeln

börja med att låna en bok på biblioteket om detta och sätt dig in i frågorna så att du vet vad ni vill innan du träffar en jurist. Ju mer du vet iförväg dessto billigare /dvs mindre tid går ju åt för juristen. Bankerna brukar vara billiga men kanske inte så vana att hantera arvstvister som en byrå...

• Eurolady

Kommunerna har också billiga advokater, och de är rätt vana med familjerätt och arvsrätt.

Förövrigt kan jag bara instämma i övriga talare. Har du hus och liknande som du vill att bara dina barn ska äga, gör de till enskild egendom.

Svar på tråden Angående arvsrätt och äktenskapsförord