• jenwal
    Äldre 6 Jun 21:48
    9031 visningar
    9 svar
    9
    9031

    Trappa ner p-piller

    Jag och min pojkvän kom på en idé när vi pratade om att jag ska sluta med p-piller. Går det att trappa ner så inte hormonbalansen rubbas brutalt? Alltså att ta ett piller varannan dag istället för varje. Jag fattar att det inte kommer verka som nåt skydd längre men det kanske blir lite mildare för kroppen? Har nämligen tänkt börja använda icke hormonbaserat preventivmedel men jag vill gärna slippa finnarna i pannan som jag lär få tillbaka då.

  • Svar på tråden Trappa ner p-piller
  • pickol­ina
    Äldre 6 Jun 22:53
    #0

    Nope!.. Det gör nog bara saken ÄNNU VÄRRE!..

  • Pumpki­n
    Äldre 7 Jun 00:07
    #0

    Jag vill inte låta nedlåtande nu men... Det låter verkligen jättedumt att trappa ner, det är liksom inte gjort för det.

    Själv slutade jag med p-piller för ungefär en månad sen nu och visst, några finnar ploppade upp direkt sådär, men nu har jag inga besvär alls! Har inte fått några som helst biverkningar när jag tänker efter... Peppar peppar...

  • pickol­ina
    Äldre 7 Jun 00:18
    #0

    Det finns inget som sätter din kropp så ur spel som att ge hormoner vissa dagar och andra inte....

    Man kan trappa ner mediciner men inte p-piller, tyvärr....

    Du kommer bara förlänga omställningen för kroppen.

    Hade det gått att trappa ner p-piller så hade alla gjort det, för att slippa omställningen...

  • pickol­ina
    Äldre 7 Jun 00:20
    #0

    Dvs du kommer enbart göra kroppen ännu mer förvirrad än att sluta direkt och låta kroppen finan sin balans igen i lugn och ro...

  • jenwal
    Äldre 7 Jun 10:16
    #0

    Mmm... Det ante mig. Jaja, då är det väl bara att sluta utan pardon då. Det startade egentligen som ett skämt och så tänkte vi, ja, ni fattar.
    Om man ska skjuta på mensen när man inte äter piller, stör det kroppen mycket då eller märks det inte alls? Det brukar ju inte vara så länge man behöver skjuta på den isåfall. Jag har hittat den underbara uppfinningen menskopp så jag klarar mig i de flesta situationer. Men är det en speciell dag eller semester så kanske det kan vara trevligt att slippa.
    Jag kommer ihåg att sköt på mensen en gång innan jag började äta piller. Då skulle man börja precis som med p-piller. Alltså samma dag som mensen innan den man ville flytta på. Är det fortfarande så?

  • Sara7
    Äldre 15 Jun 11:49
    #0

    Jag pratade precis med min läkare om ett recept på medicin att skjuta upp mensen!
    Ska få den mitt i sol semestern annars. Och det var inga problem alls! Han sa att det inte skulle ge några biverkningar.

    Jag har slutat med ppiller och jag rekommenderar det varmt!! Min pojkvän och jag pratade om det länge sen en dag bestämde jag mig att det var dags att sluta, och det känns kanon nu.

  • Sara7
    Äldre 15 Jun 11:54
    #0

    Glömde säga, dessa pillerna ska jag börja ta minst tre dagar innan mensen och sen fortsätta ta så länge jag vill skjuta upp mensen.

  • jenwal
    Äldre 15 Jun 17:38
    #0

    Gud vad bra att man kan börja så snart innan. Men, vad händer om man inte vet exakt när man ska få mens? Jag har för mig att jag var ganska oregelbunden innan jag började äta p-piller. Inte väldigt men det var en fem dagar hit eller dit. Hmmm...
    Äh, jag ska ändå sluta äta p-piller. Funderar på om jag ska vänta tills efter sommaren eller inte. Egentigen så är det ju aldrig ett bra tillfälle att ha mens så det spelar nog ingen roll.

  • Äldre 25 Jul 21:41
    #9

    Vad ska du välja för hormonfritt alternativ? ????

Svar på tråden Trappa ner p-piller