• Saara

Amma med silikonbröst?

Är det nån som har erfarenhet av att amma efter bröstförstoring? Jag opererade mina bröst för ett halvt år sen och nu funderar vi på att skaffa barn. Men jag är orolig hur det går med silikon i brösten? Om det kan skada barnet?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Amma med silikonbröst?
  • aircondition

Det funkar kanonbra. Jag gjorde min operation 1 år innan vi fick barn. Brösten blir ju vääääldigt stora "när mjölken rinner till", men å andra sidan blir dom alltid det. Har barn även före operationen, så jag kan liksom jämföra. Det är absolut ingen skillnad. Skadar inget barn heller, blir ingen skillnad på brösten före och efter amning.

• ninonica

Kopierat från www.qvinna.info

Det finns inga medicinska bevis för att amning med implantat skulle vara skadligt för barnet. Däremot kan implantat i vissa fall försvåra amning, förändra känslan vid amning eller förändra funktionen vid amning. Detta kan orsaka svårigheter för dig att utföra amning av ditt barn. Det är rekommenderat att du tar upp eventuella frågor med din läkare. Det finns idag inga studier gjorda som visar om silikon förekommer i bröstmjölk eller om eventuellt silikon endast passerar igenom barnet eller om det på något sätt kan orsaka problem hos barnet.

Diskuterade du inte detta med din läkare innan du opererade dig?

• Saara

Jo, vi diskuterade nog det, men ändå ville jag höra andras åsikt och erfarenhet av detta...

• Saara

Det bästa vore ju att vänta med bröstförstoring tills efter man skaffat barn...men för min del skulle en bröstförstoring kanske inte ha blivit av om jag inte skulle ha gjort den då jag gjorde den! Bor nämligen i Finland och gjorde operationen i Tallinn, eftersom priset är hälften billigare där. Här kostar en förstoring kring 8000euro (ca.80 000kr)Så att resa dit då man har små barn tror jag inte att jag skulle ha gjort!

• aircondition

Att inplantat försvårar amningen, tror jag beror på om man har inplntatet bakom eller framför bröstmuskeln.

• martinibruden

Jag undrar om silikonbrösten deformeras efter man fött barn?? Om graviditeten gör brösten påverkar. Är det nån som vet det? Såg en bild i aftonbladet på en tjej som fått 4 bröst efter graviditet och barnafödandet. Det skulle inte jag vilja ha. Men vill ha barn utan att förstöra mina fina silikonbröst.

• martinibruden

sorry aircondition..du svarade ju på just det, men skulle gärna höra mer..oroar mig för den dagen jag väljer att bli gravid nämligen.

• aircondition

martinibruden:
    4 bröst? Fy 17, det låter inte som en hit. Jag tror att det är väldigt ovanligt. Jag fick i a f behålla mina två. Som med mycket så är det så att man får vad man betalar för. Väldigt billig operation/inplantat, så maste man naturligtvis få sämre kvalitet på inplantaten. Om du väljer en dyrare klinik, kollar om läkaren och frågar det du undrar över, så behöver du nog inte oroa dig. På mig har det verkligen inte märkts någon som helst skillnad. Brösten är precis som efter op.
    Lycka till!

• pickolina

Gudskelov är ju sådana saker relativt ovanliga men visst finns risken och den måste man vara medveten om och villig att ta för man kan aldrig garantera sig ifrån att råka ut för sådana saker.

• martinibruden

jo risken har jag tagit!!! Tröttnade på 70 AA nämligen. Men klart jag vill ha barn också. Op mig på akademikliniken och de gav ett bra intryck men men visst oroar jag mig för den dagen jag blir gravid men jag får ta risken. Måste ta risken. Är bara intressant att veta hur silikonimplantat och graviditet brukar hänga ihop.

Svar på tråden Amma med silikonbröst?