• M.G

Alkohol med mindre socker

Jag håller på med GI - Medelhavskost och undrar vilken alkoholsort som är bäst att välja. Rött vin vet jag ju att det funkar men något mer som inte är alltför dåligt?
    Känns som det inte finns så mycket att välja på. Torrt vitt vin har jag också hört.

• Svar på tråden Alkohol med mindre socker
  • pickolina

Hmm, tja jag brukar grogga på lightläsk och jag har absolut inga problem med det.. Å andra sidan har jag inga problem att bränna 1500-3000:- på krogen heller. Tål extremt mycket sprit.

Det där med sprit och kalorier... En whiskey = 1 points har jag för mig att min far sa när han gick på viktväktarna. Så visst innehåller det kalorier men inte såå farligt ändå.

• sweet saint

starkspriter innehåller lite kolhydrater samt vitt och rött vin. kör själv GI och håller mig till giviktkoll.se så där ser jag vad som är rikt på kolhydrater och ej. Vin reagerar knappt "staplarna" på om man tänket kolhydrater. Om det innehåller mycket kalorier är inte det vesentliga hos GI och SB. Isåfall kan man glömma nötter som man kan äta gott om!
    Och skulle du dricka en baileys så få inte panik.. grädden tar ut lite av sockret i drycken. Men häll inte i dig en liter för det! Passa dig för vanliga öl och cider! Det är det värsta. (öl innehåller maltos vilket är värre än socker ang klhdrater). Och dricker du en drink med lightläsk.. kolla vilket sötningsmelel som används... en del är som sagt värre än socker--

• pickolina

sweet saint

Ah, tack för att du klargjorde det.. Var det jag hade för mig, någon stans i bakhuvudet. Skratt...

Det där med sötningsmedel tycker jag är lite bökigt och svårt måste jag säga. Det råder så olika rön gällande det. Jag har dock hört att sötningsmedel bla ger ångest osv... :( INGE BRA! Frågan är bara, vad är alternativet??? :(

Vilka sötnisngmedel ska man undvika och vilka är OK???? Någon som vet??? Sweet saint???

• Pepparmyntan

Här har jag hittat lite info:

Här är några exempel på kaloriinnehållet i olika drycker (per deciliter):

Dryck Energiinnehåll (kcal/dl)
    Whisky 245
    Punsch 259
    Vitt vin, torrt 69
    Rödvin 72
    Öl, klass III 45-50
    Öl, klass II 30-36
    Öl, klass I 25-49
    Sockerdricka 31-41
    Mineralvatten 0
    Lättmjölk 38
    Vispgrädde 391

Ni som vill läsa mer kan kolla in denna sida:

www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx

• sweet saint

lite lista:

DÅLIGT!!!;
    Glukos
    Honung
    Maltodextrin
    Maltos
    Socker

BÄttre eller bra:
    Acesulfam K (vanligaset sötningen hos lightdryck)
    Aspartam (se ovan)
    fruktsocker begränsat dock
    Sackarin
    Xylitol (ex finns i sockerfria tuggummin...)

• sweet saint

honung hade GI 55 så det är hög i de 2 första faserna, men lite honung till te (max 1tsk) har jag svårt att tro skall skada.... dock ej som ingrediens i bak o mat..

• pickolina

sweet saint

Ok, tack! :)

• pickolina

Pepparmyntan

Sedan måste man ju relatera det till hur man dricker det oxå. Min far tex kan dricka 1-2st whiskey på en hel kväll pga att man smuttar och njuter... Dvs det blir inte många cl per kväll.

Medan man med lätthet häller i sig 1-2 flaskor vin...

Å i sådana fall får man i sig fler kalorier om man dricker vin trots att det per dl innehåller färre kalorier. Så man måste ju tänka på sammanhanget oxå.

• famousfairy

hej,
    care bear.. du kanske inte se tjock ut, men om din mage börja se lite "svullen" ut.. det är dax att kolla levern,
    äter man mycket OCH dricker är det nog för mycket kalorier.. ha ni sett några tjocka alkolister på stan.. nej, de får hela dags behovet av kalorier från sockret i alkohol, däremot, ingen näring, musklerna försvinner.
    Drick med måtte, själv kunde jag inte och ha lagt av..

• CareBear

famousfairy

Det var som sagt länge sen när jag var singel jag festade då. Nu kanske man festar till ett par ggr i mån och så klarar jag mig på betydligt mindre alkohol nu också.

Då när det begav sig så drack jag mycket när jag festade (knappast att jämföra med en alkoholist för det) kanske 3 ggr i veckan samtidigt som jag åt mycket och gått. Var smal ändå och har svårt att tro att det är kcal som kcal när jag kanske kunde få i mig 4-5000 kcal i vätskeform och dessutom kanske dra i mig en pizza samma dag utan att gå upp i vikt........

Var inte heller "svullen" om magen även om jag vet att levern inte mådde spec bra av mitt leverne på den tiden.

• famousfairy

care-bear.. nej men va skönt då!! när jag slutade dricka.. eftersom jag klarade mindre och mindre rasade jag i vikt, tja, från så där 47 till 42! och då märkte jag att många av mina dags kalorier var från alkohol!
    önska jag hade din ämnesomsättning! skulle kanske bli av med de här 2xtra kilo!!
    hej så länge!

• M.G

Kaloreierna är jag inte så intresserad av däremot de snabba kolhydraterna.
    Såg i Aftonbladet tror jag det var en ny sort.....tror det var sprit. Det stog i alla fall GI på flaskan. Någon som provat?

Det ända sötningsmedel som jag tror är bra är Fruktsocker. Aspartam, Acesulfam K och andra sötningsmedel tror jag vi klarar oss bättre utan.

Svar på tråden Alkohol med mindre socker