• Rosenhaga

    BMI 30+

    Hejsan!

    Vi som verkligen behöver gå ned i vikt, (inte bara för att bli av med ett par kilo till bröllopet) har en utmaning som sträcker sig över lång tid.

    Jag skulle uppskatta att utbyta erfarenheter och råd med andra i samma situation som jag själv.

    Ser gärna att alla "bantingstips och dieter" använder en annan tråd. (Jag har bantat bort flera ton genom åren - och gått upp dem igen + lite till varje gång.)

    Tips och råd om livsstilsförändring och erfarenheter av receptbelagda mediciner och läkarvården för oss överviktiga diskuteras gärna.

    Själv går jag på Reductil sedan två veckor tillbaka.

  • Svar på tråden BMI 30+
  • Rosenhaga

    Hej!

    Nu har bröllopet varit - helt fantastiskt!

    Åkte direkt från bröllopet iväg på bröllopsresan. Vi blev förvånade när det visade sig att hotellet var halvpension - och vilken mat! Grönsaker, grytor, grillat i mängder. Frukosten med allt du kan önska dig och mycket mer.

    När jag kom hem och ställde mig på vågen häromdagen hade jag hållit vikten - blev otroligt glad och nöjd över mig själv!

    Nu är jag tillbaka till min havregrynsgröt med kaffe till frukost så nog skall jag fortsätta att gå ned än mer.

  • viktualia

    jag har också ett BMI som överstiger 30..men jag ids bara inte banta. har aldrig försökt på riktigt, utan försöker leva livet. stör mig lagom över mina extrakilon men tränar hyfsat regelbundet och äter inte bara fel utan ganska rätt. Köpte nyligen en klänning på tema "ålskinn" och känner mig himla snygg i den. Livet blir vad man gör det till, och vi är alla vår egen lyckas smed!

  • Rosenhaga

    viktualia,

    Underbart, jag är också sådan - men nu är jag inte bara tjock utan fet. Det är skillnad just med tanke på hälsan - därav att det är viktigt för mig att gå ned i vikt.

    Har alltid varit lite rund och gillade inte alls mig själv när jag var smal för en massa år sedan - det passade inte mig. Tänker gå ned till min trivselvikt - som säkert är betydligt högre än vad de flesta kan tänka sig... :)

  • viktualia

    Visst är det så.... man ska inte vara FÖR fet för visst är det farligt. Själv ryms jag i stl 44-46, har ett bmi runt 33 och är 1,64. JAG ids som sagt inte banta, men det är ju viktigt att man trivs med sig själv. Och visst är det så att det finns personer som behöver gå ner i vikt för att inte hälsan ska hotas. Dit hör jag också...fast på lite längre sikt... hur jag ska nå dit har jag däremot ingen djupare plan för än det jag skrev tidigare i tråden! Hoppas att du snart når din trivselvikt och hoppas att fler kan få känna sig bekväma med sig själva!!!

  • Lena+Mattias=sant

    Jag väger oxå aldeles för mycket, 80kg till 160cm. I våras när jag började planera för vårt bröllop (070509) började jag jobba för att gå ner till 60kg. Jag har bara gått ner ett par kilo hittills men flera har kommenterat att det ser ut som jag har gått ner många, så jag hoppas att en del har blivit muskler istället. Det känns som jag är på rätt väg och jag mår mycket bättre och jag trivs bättre med mig själv. Jag kom dig genom att

    1) Cykla till jobbet iaf en gång per vecka
    2) spinning 1-2 gånger per vecka
    3) Simning 3-4 ggr per månad
    4) Tänka på vad jag äter och äta mindre godis, mindre socker och mindre fett. Och mer frukt.

    För att få koll på matintaget räknade jag kalorier de första 2-3 månaderna, det var bra för jag fick ett mått på hur mycket jag kunde äta och ändå gå ner.

  • Rosenhaga

    Nu har jag gått ned totalt 6,5 kilo, känns verkligen bra. Dessutom anser jag inte att jag bantar utan har infört bestående förändringar i kosten. Dessutom försöker jag få in mer rörelse i vardagen men behöver nog gå ned lite mer innan det ens är skönt att röra på sig.

    Tänte gå ned ytterligare 6,5 kilo över sommaren som målsättning. Sedan är bara resten kvar, men tar jag det i etapper så går det säkert bra.

    Lycka till alla!

  • picachu

    Lycka till Rosenhaga!
    Jag tycker din grej låter bra! :)

  • jukkasbrud

    Jag bara måste få berätta...för några år sen kom jag i kontakt med Herbalife.
    Fantastiska saker!! Jag gick ner 47 kilo på drygt sex månader. Jag gick upp 5 igen, men har stått still där nu i ett par år. Äter "normalt", men undviker kaffebröd och andra "sockerfällor".
    Nu har jag börjat en ny "kur", ska ner till röllopet, har gått ner tio-tolv nånting, knappt tio kvar...

  • Rosenhaga

    Grattis jukkasbrud att du har hittat något som fungerar så bra för dig!

  • Anastasia

    Mitt BMI är 21,1.
    Min lilla fråga är: Är det verkligen hälsosamt att äta bantningspiller?
    Tacksam för svar!Glad 

  • förlovadflicka
    Anastasia skrev 2011-09-05 15:18:52 följande:
    Mitt BMI är 21,1.
    Min lilla fråga är: Är det verkligen hälsosamt att äta bantningspiller?
    Tacksam för svar!Glad
    Nej, sådana piller är bara skit rent ut sagt... Det enda när det gäller vikt som är hälsosamt är att äta bra näringsrik mat och motionera! :)
  • Aniara4

    En sak som stör mig väldigt mycket är alla smala människor som ser det som sin livsuppgift att upplysa överviktiga om att A) de är överviktiga, B) att det inte är bra att vara överviktig (no shit, Sherlock?!Förvånad), och C) om man bara motionerar och äter rätt och låter bli chipsen så blir man smal, lätt som en plätt.

    Det är möjligt att det finns enstaka personer som faktiskt inte tänker på sin vikt och inte riktigt gör kopplingen till chipspåsen, men jag vågar påstå att en förkrossande majoritet av överviktiga (och i synnerhet tjejer) är plågsamt medvetna om sin kropp 24 timmar om dygnet, vet allt om kost och hur de borde äta, och har bantat bort en halv elefanthjord genom åren. Det är något annat som är problemet.

    Därför tror jag det är oerhört viktigt att försöka förstå VARFÖR man inte äter som man vet att man borde. Kan man inte klura ut det själv är KBT ett bra hjälpmedel. Men det pågår ju en tankeprocess när man fattar beslutet att äta den där chokladkakan eller vad det nu är, och den måste man försöka "ertappa" och studera.

    För att bryta de beteenden som leder till konsekvensen övervikt måste man också vara motiverad. Man gör ju som man gör av en anledning, och att börja göra på ett annat sätt är jobbigt. Det är roligare att äta godiset än att låta bli. Det är jobbigare att motionera än att titta på tv. Därför måste man vara helt klar över vilka förändringar man vill göra och varför, hur man ska genomföra dem, var fällorna finns, och hur man hanterar risksituationer. Men är man inte tillräckligt motiverad orkar man helt enkelt inte upprätthålla någon livsstilsförändring. Det är på precis samma sätt som när man ska sluta röka. Det ÄR svårt!

    Exakt vad som är nyttig mat råder det som bekant delade meningar om, och jag tänkte respektera TS önskemål om att inte gå in på den diskussionen. Jag pratar istället om problemet med att hålla sig till den plan man gjort för sig själv, oavsett vilken den är.

    Om man "feläter" av känslomässiga skäl måste man ta itu med känslorna och hitta ett annat sätt att hantera dem. Kanske att helt enkelt tillåta sig att känna dem istället för att döva dem med mat. Om det är andra problem i livet som gör att man tycker att man "förtjänar" något gott i slutet av dagen, kanske man ska försöka lösa problemen om det går. Om det bara är dålig planering som t.ex. gör att man blir vrålhungrig och inte kan tänka klart, inte har tid att laga mat, och inte har någon bra mat hemma, får man se till att planera bättre.

    Och om det är så att man kanske helt enkelt inte ORKAR ta tag i någon livsstilsförändring för att livet i övrigt är så förbannat jobbigt/stressigt, och det inte bara är svepskäl och undanflykter, ja då kanske man helt enkelt får försöka gilla läget och acceptera sig själv som man är just nu ändå.

  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-09-05 16:16:52 följande:
    En sak som stör mig väldigt mycket är alla smala människor som ser det som sin livsuppgift att upplysa överviktiga om att A) de är överviktiga, B) att det inte är bra att vara överviktig (no shit, Sherlock?!Förvånad), och C) om man bara motionerar och äter rätt och låter bli chipsen så blir man smal, lätt som en plätt.

    Det är möjligt att det finns enstaka personer som faktiskt inte tänker på sin vikt och inte riktigt gör kopplingen till chipspåsen, men jag vågar påstå att en förkrossande majoritet av överviktiga (och i synnerhet tjejer) är plågsamt medvetna om sin kropp 24 timmar om dygnet, vet allt om kost och hur de borde äta, och har bantat bort en halv elefanthjord genom åren. Det är något annat som är problemet.

    Därför tror jag det är oerhört viktigt att försöka förstå VARFÖR man inte äter som man vet att man borde. Kan man inte klura ut det själv är KBT ett bra hjälpmedel. Men det pågår ju en tankeprocess när man fattar beslutet att äta den där chokladkakan eller vad det nu är, och den måste man försöka "ertappa" och studera.

    För att bryta de beteenden som leder till konsekvensen övervikt måste man också vara motiverad. Man gör ju som man gör av en anledning, och att börja göra på ett annat sätt är jobbigt. Det är roligare att äta godiset än att låta bli. Det är jobbigare att motionera än att titta på tv. Därför måste man vara helt klar över vilka förändringar man vill göra och varför, hur man ska genomföra dem, var fällorna finns, och hur man hanterar risksituationer. Men är man inte tillräckligt motiverad orkar man helt enkelt inte upprätthålla någon livsstilsförändring. Det är på precis samma sätt som när man ska sluta röka. Det ÄR svårt!

    Exakt vad som är nyttig mat råder det som bekant delade meningar om, och jag tänkte respektera TS önskemål om att inte gå in på den diskussionen. Jag pratar istället om problemet med att hålla sig till den plan man gjort för sig själv, oavsett vilken den är.

    Om man "feläter" av känslomässiga skäl måste man ta itu med känslorna och hitta ett annat sätt att hantera dem. Kanske att helt enkelt tillåta sig att känna dem istället för att döva dem med mat. Om det är andra problem i livet som gör att man tycker att man "förtjänar" något gott i slutet av dagen, kanske man ska försöka lösa problemen om det går. Om det bara är dålig planering som t.ex. gör att man blir vrålhungrig och inte kan tänka klart, inte har tid att laga mat, och inte har någon bra mat hemma, får man se till att planera bättre.

    Och om det är så att man kanske helt enkelt inte ORKAR ta tag i någon livsstilsförändring för att livet i övrigt är så förbannat jobbigt/stressigt, och det inte bara är svepskäl och undanflykter, ja då kanske man helt enkelt får försöka gilla läget och acceptera sig själv som man är just nu ändå.
    Skrev du allt det för mitt inlägg? Anastasia frågade om det är hälsosamt att äta bantningspiller och jag svarar nej och vad som är hälsosamt istället, det är knappast en livsuppgift, jag svarade bara på hennes fråga för sådana piller kan vara riktigt farliga!
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-05 16:22:15 följande:
    Skrev du allt det för mitt inlägg? Anastasia frågade om det är hälsosamt att äta bantningspiller och jag svarar nej och vad som är hälsosamt istället, det är knappast en livsuppgift, jag svarade bara på hennes fråga för sådana piller kan vara riktigt farliga!
    Nej, verkligen inte. Jag hade knappt sett ditt inlägg. Det utgick från 10 års erfarenhet av övervikt.
  • Silketuss

    Jag blir nästan upprörd, när någon som har ett BMI på 21,1 frågar om det är hälsosamt att äta bantningspiller! 

  • Anastasia
    Silketuss skrev 2011-09-05 16:40:55 följande:
    Jag blir nästan upprörd, när någon som har ett BMI på 21,1 frågar om det är hälsosamt att äta bantningspiller! 
    Vad menar du? Förvånad
    Jag har ALDRIG bantat i hela mitt liv.
     
  • Madelen867

    I maj hade jag ett bmi på 33, idag har jag ett bmi på 25 (!)


    Använt mig av Cambridge som min kropp har svarat snabbt på. Gått ner 23 kilo på 15 veckor..

  • wiikan

    Har varit 30+ BMI hela mitt liv.... Bebishullet försvann liksom aldrig! Har provat allt!!! T o m att träna 8 gr i veckan, fem dagar i veckan... Ja, flera pass per dag vissa dagar alltså och har som lägst varit nere på 75kg för mina 160cm. Jag har alltid jagat kalorier... Efter totalt uppehåll av träning och två graviditeter har vågen rusat iväg :( en kompis som också slitit med sin kropp utmanade mig till att skita i vad allt som har med kalorier att göra och äta det jag vill/det vi äter i vår familj men också tvinga mig att äta mellis tre gånger om dagen och inte somna hungrig (vilket jag gjort HELA mitt liv!!! Jag testade en månad... Hände ingenting (!) det blev jul och det blev de sedvanliga +2kg men SEN!!! Jag har fortsatt äta mellis slaviskt OCH går 30min ca 5gr/veckan... På en vecka -1.5kg.. Utan någon större ansträngning tycker jag! Och jag är verkligen inte hungrig, har inget sötsug och känner INTE att jag "bantar" på något sätt. För första gången på ca20år så slipper kroppen periodvis svält/fasta!!! Jag mår toppen, trots att det bara gått en vecka...

Svar på tråden BMI 30+