• Gnappgnapp

Smala efterrätter!

Vi är många här som kämpar mot sötsuget, kanske kan vi ta och samla bra och smala tips under denna tråd!?
    Jag gjorde egen yoghurt-glass igår och blev jättenöjd:

1 l yoghurt i spann (10%)
    bär, frysta eller färska
    sötningsmedel eller vit sirap
    mörk choklad?!

kör du direkt i spannen, ta bort ca 2 dl yohurt annars blir det joxigt! Kör ihop allt med stavmixer eller i matberedaren och in i frysen! Rör runt några gånger med en gaffel!
    Supergott och ett nyttigare alternativ!

Ni andra då?

• Svar på tråden Smala efterrätter!
  • Nean82

Jag har en efterrätt som smakar lite juligt.

I burk ananas (bitar)

Koka upp (och sjud länge så det tar smak) spadet med stjärnanis, kanelstänger och nejlikor.

Blanda ananasbiatrna med annan frukt t ex banan, äpple och jordgubbar.

Sedan kan man välja om man vill ha glass eller något annat till. Vill man ha en lätt efterrätt så tar man naturell mild youghurt, det tycker jag också är det godaste eftersom det är syrligt. Glass bli för sött.

Sl

• Thezz

2 port

½ dl havregryn som rostas med lite smör.
    1 dl bär eller frukt
    1-2 msk honung
    1-2 msk Turkisk yohurt

Varva i olika lager

Jättegott!

• Clobberella

inte för att jag egentligen behöver undvika fet mat, men jag har ett tips ändå: Fruktsallad och lättcreme fraiche blandat med vaniljsocker! Blir jättegod syrlig vaniljsås! Använd riktigt vaniljsocker med svarta prickar i så blir det godast! Man får ta lite i taget och prova sig fram till rätt smak, men jag har för mig att 1-2 tsk till 2 dl creme fraiche brukar bli bra.

• AnnLee

Gino -
    Skär upp frukter såsom apelsiner, bananer, äpplen, ananas och jordgubbar. Riv över lite vit choklad (även mörk och mjölkchoklad kan funka) och gratinera några minuter i ugnen.
    Servera med lite glass om du vill.

• Gnappgnapp

Mums!
    Vilka bra ideér!

• Chocolate chip cookie

Skiva jordgubbar och banan och gröp ur en passionsfrukt och häll över fruktköttet och kärnorna. Lägg till en klick Kesella vanilj eller Kesella jordgubb/lime. Smula ett halvt digestivekex över. Smakar som cheesecake, men mycket smalare.

• Chocolate chip cookie

Sedan älskar jag ju Carte d'Ors lightglass. Bara fem procent fett men full smak på alla tre sorterna. Till frukt är vaniljen godast tycker jag, annars är en klick av chokladglassen och en kopp kaffe helt oslagbart. Till chokladglassen kan man ha varm hallonsås till exempel, supergott!

• ninjan

blanda olika frukter och bär med mjölk + vaniljsåspulver. gott!

• Afrodite_06

Något som räddar mig när jag är riktigt chokladsugen är vv:s chokladmousse . . .

4 port

4 äggvitor (vispas till hårt skum)
    4 msk socker (vispas i)
    4 msk kakao (vispas försiktigt i)
    1 apelsin el valfri frukt. (dekoration)

När man blandar i kakaon så sjunker allt ihop, ibland, vet inte varför. Har provat vispa på olika sätt eller att röra i det. Men har kommit fram till att vispa på lägsta hastighet (på min elvisp) så blir det bra.
    Man får prova sig fram.

Gott e det, smakar rätt likt chokladpudding och ger en skön mättnad o stillar chokladsuget.

Ett tips är att ha det till fruktsallad.

• Fru Abramsson

Ta en banan och skär en skåra, lägg i 2bitar sockerfri choklad, in i ugnen 225 grader ca 10-15 min.

Vill man kan man ta lite vaniljglass light.
    Supergott!

• Chocolate chip cookie

Mera...

Skiva äpplen och lägg i en ugnsäker form. Strö över kanel och sötningsmedel.

Värm i ugn tills äpplena fått lagom mjuk konsistens. Servera med en klick vaniljyoghurt/Kesella vanilj/lightvanlijglass beroende på hur smalt man vill ha det.

Sist jag gjorde detta smulade jag över lite av nya Start fullkornlight, naturell innan jag satte in i ugnen.

Svar på tråden Smala efterrätter!