ölandssången
Hej!
Jag söker efter texten till Ölandssången, ni vet den som börjar "här är fagra..." Någon som har den eller vet var den kan finnas? Tacksam för svar!
Hej!
Jag söker efter texten till Ölandssången, ni vet den som börjar "här är fagra..." Någon som har den eller vet var den kan finnas? Tacksam för svar!
Ska lyssna lite ikväll! Kommer dock hem sent, men jag kollar då!
super, men det är snorsvårt!!
"Här är fagra sommarlandet,
Vindarnas och solens Ö
Här är karga vinterlandet,
stormarnas och fåkens Ö
Näktergalens gröna lunder
Alvargrimmans öde hed
Öland tusen blommors under
Hembygd tag vår sång och ed
Vita kyrkor tysta gårdar
ligga spridda på din grund
stilla talar minnets vårdar
likt ett sus i helig lund
tusenårig saga spinner
än på döde mäns bedrift
och i lunden än man finner
glömda fäders skumma grift
Mjukt du stiger upp ur havet
vindomsusad sångens ö
Är ditt öde än begravet
mogna skall det ur sitt frö
Starka armar skola viga
All sin kraft åt dig vår mor
och din framtid ljust skall stiga
ur vår kärlek, öm och stor"
/Marika, uppvuxen utanför B-holm, lärde mig den i tredje klass...
Toppen Marika! Du är min idol idag... ;) tack trevliga ölänning som delar med dig till oss sommergäster... ;)
Ölänning i EXIL... Bor i Skåne numera...
Hej MJ2007! Heter låten "Det fagra sommarlandet"? Jag har aldrig hört den, men vi gifter oss på Öland i september (träffades där för 10 år sedan) och denna texten var jättefin. Ska försöka få tag på noterna.
Hej. Den heter Ölandssången. Och den är fin. Noter borde finnas nånstans... Lycka till!
Vicklebybrud, jag och min blivande man träffades oxå på öland för 10 år sedan i somras. Sammanträffande!
johansbrud, vad kul! Ska ni gifta er på Öland i år då? Vi träffades på campingsemester i Borgholm 1996. I september gifter vi oss i Vickleby. Jag smålänning (från början) och blivande man från Blekinge, där vi nu bor.
Tack för hjälpen med Ölandssången! Lycka till ni också!
Hej Vicklebybrud. Jo vi ska med gifta oss på öland. Vi är sommarölänningar men bor nu i Östergötland. Vi ska gifta oss i Norra Möckleby. Hade först tänkt ett litet strandbröllop men nu blir det i kyrka och med traditionsenlig middag. KUL! :P