• Weddin­gtime
    Äldre 10 May 08:07
    88300 visningar
    29 svar
    29
    88300

    HJÄLP!!!! Bröllop på lördag stort sår på näsan!

    Snälla nån som har ett tips på hur jag får mitt sår att läka snabbare???
    Haft finne på näsan o dum som jag var börja jag pilla o ta bort skinn runt om! Fy fan vad arg jag är!
    Är sol bra???

  • Svar på tråden HJÄLP!!!! Bröllop på lördag stort sår på näsan!
  • denise­_
    Äldre 10 May 15:33
    #0

    om du bara har det på finnen är det inga som helst problem

  • it-bel­le
    Äldre 10 May 15:36
    #0

    Idomin-salva tycker jag också brukar hjälpa - då läker det bra under en natt och efter en dag till är det nästan borta.

    Se till att du har bra cover-produkter redo till på lördag också så kan du slappna av sedan! Det syns säkert inte så mycket som du tror...

  • Weddin­gtime
    Äldre 10 May 15:36
    #0

    Ska iväg snart o köpa Elisabeth Arden 8 hour cream, hoppas som fan att den hjälper! Det här e den värsta jag haft o till råga på allt mitt på näsan o sen på mitt eget bröllop.

  • Nattso­n
    Äldre 10 May 15:42
    #0

    Aloe vera gel är bra också. Det finns på Apoteket och oftast i hälso kost affärer!

  • *cecil­ia*
    Äldre 10 May 16:16
    #0

    Jag skulle nog smörja med en fet, antiseptisk salva (ex. helosan) så ofta jag kunde och undvika smink fram tills lördagen, eftersom smink inte är bra för hyn.
    Sen på lördag har det nog läkt skapligt och går att täcka över med smink:)

  • Fredda­ns fröken
    Äldre 10 May 16:30
    #0

    kör på 8 hour cream!

    Skippa acetonen, för den kan din hud reagera emot och göra saken värre.

    Lycka till, du kommer vara jättesöt på bröllopet...

  • Gladio­lusen
    Äldre 10 May 16:32
    #0

    Helosan-salva skulle jag köra på. Inte sola. Och inte hålla på och pilla!

  • A.M.
    Äldre 10 May 16:40
    #0

    Jag tror på att helt låta såret vara ifred (möjligen lägga på 8 hour som hjälper mot det mesta) ... bara se till att hålla rent och INTE PILLA!

    Om det har läkt, men huden är lite flagig, på bröllopsdagen så har jag fått tips av en makeup-artist. Innan man försöker sminka över eländet ska man lägga på tjockt med fuktcreme och låta sitta 15-20 min. Sedan gnuggar man bort krämen och död/torr hud med ett hörn av en frottéhandduk (men såret måste vara läkt!)... Hudflagor försvinner och man kan sminka över.

    Lycka till, god läkning och hoppas du får en underbar bröllopsdag!

  • Yllo
    Äldre 10 May 16:52
    #0

    Hydrocortisonkräm röstar jag för Det använder jag när jag klöst sönder någon finne eller soleksem i ansiktet.. eller andra småsår på kroppen.. och så framförallt inte pilla och använda smink fram tills lördagen!!

  • Prince­ssa
    Äldre 10 May 18:30
    #0

    jag skulle också säga hydrokortisonsalva! Lägg en ordentlig klick på till natten och ett litet plåster ovanpå. Och solen skyndar ju åxå på läkningen.

  • trolla
    Äldre 15 May 18:29
    #0

    Lite nyfiken på hur det gick??
    Den stora dagen har väl varit nu?
    Hoppas allt gick bra och ni blev lyckligt gifta
    Trolla

  • ladyma­rmelad­e
    Äldre 15 May 19:55
    #0

    Tjejer, man ska ju absolut inte ha hydrokortison i öppna sår!

    Ren aloe vera däremot funkar på ALLT! Inte farligt och sår läker förvånansvärt snabbt.

  • 7804
    Äldre 15 May 21:20
    #0

    Ladymarmelade: Tror du att Aloa Vera påskyndar läkningen av munsår också?

    Skulle behöva ngt sånt.

  • ladyma­rmelad­e
    Äldre 15 May 21:24
    #0

    Aloe vera funkar på precis ALLT! Brännskador, solbränna, acne, munsår - you name it.
    Ska du köpa aloe vera gel så köp den typen som inte innehåller vatten, utan ren aloe vera.
    Alternativet är ju att köpa en liten aloe verakaktus, så får du det absolut bästa. Då kan du bara bryta av "bladen" eller vad det heter, så har du det rent och koncentrerat. :) Och så har du alltid aloe vera hemma om det skulle behövas till nåt annat.

  • 7804
    Äldre 15 May 22:46
    #0

    Spännande.. måste nog köpa på mig en liten planta.

  • E-tuna
    Äldre 15 May 22:56
    #0

    Är det så att det är ytterst få sorter som är den äkta Aloe Vera växten...dvs som har den enorma läkande kraften som man eftersträvar att få?

  • ladyma­rmelad­e
    Äldre 16 May 07:27
    #0

    E-tuna

    Hmm det vet jag faktiskt inte. Trodde bara det fanns en typ av aloe verakaktus, men jag kanske har fel. Men jag har nog bara sett en sort, och det är den man kan använda till allt möjligt.

    Den har tydligen också en bra verkan på hyn, man kan smörja ansiktet med den också.

    :) :) :) Superbra med andra ord!

  • Äldre 31 Dec 13:52
    #28

    Hej! I citron så finns det C-vitamin och C-vitamin läker sår skit bra,så jag testade hälla sitronsyra i ansiktet haha. Men var mitt livs bästa beslut även om det gjorde jävligt ont???? Jag såg att alla sår och finnar börja försvinna inom tiden jag hade citronsyran på?????????

  • Äldre 12 Feb 17:52
    #29

    Hej, gå till en hudterapeut så hjälper dom dig så att du är helt flawless på din stora dag :) 


Svar på tråden HJÄLP!!!! Bröllop på lördag stort sår på näsan!