• jonas&sofia

Allt om att gifta sig i Filippinerna

Nu har det gatt drygt tva manader sedan jag och min man gifte oss i Filippinerna. Eftersom jag letade en massa pa natet medan vi planerade men mest bara hittade berattelser om folk som gift sig i Thailand tankte jag nu dela med mig av allt man behover veta for att gifta sig i Filippinerna.
    Sa har kommer det:

Allt du behover veta om du vill gifta dig i Filippinerna.

Papper
    Det ar inte sa jobbigt som man kan tro men en del papper maste du ha fixat innan du aker.

For det forsta skall du och din partner skaffa Personbevis pa engelska for giftemal utomlands. Detta bestaller du enkelt genom att ringa skatteverket tel 0771-778 778

Du behover ocksa ett aktenskapscertifikat, Marriage certification pa engelska. Fraga skatteverket nar du anda har dem pa traden. Jag ar osaker pa om man behover Hindersprovning, tror att vi fyllde i den men att den eg ersattes av aktenskapscertifikatet.

Sedan skall dessa papper, 2/pers, certifieras av UD. Dit kan du antingen skicka papprena och fa dem skickade tillbaka, alt lamna in dem. Tank pa att de har udda oppettider, typ 9-13 eller nagot sadant.
    De skall ocksa certifieras av Filippinska ambassaden i Sverige. Var nog med att ha sa jamna pengar som mojligt da de inte garna vill vaxla.
    Totalt kostar alla certifieringar ca 1000kr/pers alltsa tot 2000kr. Alla papper, bade personbevis och aktenskapscertifikat skall vara stamplade och underskrivna av bada myndigheter for att gillas.
    Fine, da har du alla papper som behovs.

Att bestamma location, och ta kontakt med lokala myndigheter:

Vi hade redan varit pa Filippinerna aret innan och visste att vi ville gifta oss pa Boracay, som enl mig ar den enda stranden som ar nagot dar. Det finns massor med olika top-end hotell som kan ordna vigsel pa plats men nar vi sokte pa natet visade det sig att de flesta fatt ratt sa dalig kritik. Vi fastnade for Nami Private Villas som ligger pa en liten avskild strand precis bredvid White Beach pa Boracay.
    www.namiboracay.com/

Som ni kan se pa natet har de ett brollopspaket for 20 000kr. Det tyckte vi var lite saftigt eftersom vi bara hade en gast och ville lagga pengarna pa att resa istallet. I alla fall mailade vi med dem och sa vad vi ville skulle inga i brollopet. Vi fick ett nytt pris pa ca 6000kr som inkluderade foljande:

*tva natter i superior room med egen terass med jacuzzi pa terassen och en privat nami (butler) samt inkl frukost.

*Brollopstalt pa privat brygga vid vattnet. Jattevackert uppsatt med vita tyger och blomarrangemang. i mitten var ett bord uppdukat med blommor och levande ljus, vi hade valt att sitta vid lagt bord pa kuddar.

*4 ratters middag for tre pers (vi valde alla olika ratter)

*Brollopstarta i vacker design.
    www.sofiatalvik.com/graouwl/blog/fili30.jpg

*Champagne

*Brudbukett samt lei till brudgummen (en krans av blommor och snackor runt halsen). Vi diskuterade med managern, Mr JR (en oerhort hjalpsam och fjollig snubbe) som ordnade med blommor och sadant efter vara onskemal. Jag hade en helt fantastisk bukett med vita liljor och rosa gerbera.

*Butler som passade upp pa oss hela kvallen.

vi kunde inte varit nojdare med resultatet.

Det juridiska:
    Papprena fran Sverige har ni redan, men man maste skaffa en vigselforattare pa plats och papprena ska verifieras annu en gang. Filippinerna ar Katholskt sa ar du katholik kan du gifta dig i en kyrka. Om man som vi, vill gifta sig pa stranden far man fixa sjalv. Vi hade som tur var hjalp fran jattetrevliga Dave och Janet pa Daves strawhat inn (en mycket bra resort pa White beach). De kollade med en kompis till dem som var brollopsplanerare och hon forklarade att man maste aka till the Muncipal office i Malay. Malay ar en liten stad som ligger pa flygplatssidan fran Boracay. Det kostar ca 70 pesos (ca 10kr) att ta en trike dit fran hamnen. Tank pa nar du aker dit att du har ordentliga klader pa dig, sarong och bikini funkar inte. Ni maste bada ha ordentliga klader, i alla fall t-shirt. Som tjej ska du helst ha BH, fraga mig inte varfor men de tycker att det ar valdigt konstigt om man inte har det. Ser man for strandkladd ut slapper de inte in en.

Nar ni kommer till kontoret sa prata med Miss Diovina Santia som hjalper er. Ni maste bada aka for det ar en del papper dar som ni maste skriva under. Rakna med att vara tvungna att aka dit en par tre ganger, forst for att lamna era medhavda papper fran sverige, sen skriva pa deras papper osv. Det kostar en liten avgift varje gang men det handlar om kanske en hundralapp som mest.

Kontoret hjalper er med en vigselforattare. For detta betalade vi 5000 pesos (ca700kr) och 1000 pesos (150kr) i special beachfee for att vi ville gifta oss pa stranden. Vi meddelade tid for brollopet och pa utsatt tid kom borgmastaren sjalv och vigde oss. Dels fick vi svara pa fragor, typ som en vanlig vigsel, dels hade vi egna loften. Sedan fick vi skriva under lite papper och sa var det klart.
    www.sofiatalvik.com/graouwl/blog/fili32.jpg

Efterat, gilitigt i Sverige?
    Jora, med alla papper ar det giltigt i Sverige. Forst maste ni akta till muncipal office igen och lamna papprena som borgmastaren (vigselforrattaren) och ni skrivit under. Sedan skickas de till huvudkontoret i Manilla och sedan far ni antingen hamta dem pa kontoret igen eller betala lite extra och fa dem hemskickade till Sverige. Rakna med att detta tar ratt sa lang tid och betala hellre extra for att skicka med typ UPS. Sen far man lamna in papprena hemma och vips ar allt klart!

• Svar på tråden Allt om att gifta sig i Filippinerna
  • Miss Tess

Åh vad underbart!!!

Jag var på Boracay i nov (vi förlovade oss där) och jag kan verkligen tänka mig att det var underbart att gifta sig där!!

Jag läste lite om dina förberedelser på travel-klubben på SC och undrade vart det blev av. Det ser helt underbart ut! Grattis!!

• Utomlands-brud

Det verkar underbart! Funderar på att göra precis som ni!
    Tack för den utförliga beskrivningen.

• Utomlands-brud

Med vilket bolag flög ni ner och hur tog ni er sen vidare till Boracay?
    Måste man åka till Filippinska ambassaden i Stockholm? (bor i Malmö)
    Har ni några tips på andra platser som bör besökas i Filippinerna och aktiviteter?
    Vad fina ni var på fotot!!

• spoiled

Tack så mycket för ditt inlägg! Jag och min sambo funderar på att gifta oss på Filippinerna. :)

• Amandizzen

Vi förlovade oss i solnedgången på White Beach, Boracay! Fantastisk plats Lycka till!

Svar på tråden Allt om att gifta sig i Filippinerna