Någon som varit tärna här?
Vad har det kostat er? Jag tänker kläder, boende i samband med bröllopet, möhippa, osv. Alltså alla utgifter som varit i samband med bröllopet...
Vad har det kostat er? Jag tänker kläder, boende i samband med bröllopet, möhippa, osv. Alltså alla utgifter som varit i samband med bröllopet...
Det kan nog variera från nästan ingenting upp till flera tusen. Vad har bruden för önskemål? Kräver bröllopet övernattning? Hur många är ni på möhippan osv osv
Bröllopet har varit men nu när jag sitter och summerar tycker jag det har blivit mycket dyrare än jag väntat mig. Framför allt utgifter som jag inte räknade... Tycker det vore spännande att höra hur mycket det har kostat för andra... Få lite perspektiv på saker.
jag har det, men det kostade inte mera för mig än för de andra gästerna. Jag hade en "gammal" klänning (jag var den enda tärnan så den behövde ju inte passa ihop med någon annans), kostanden för möhippan delade alla som var med på möhippan på. Bröllopet var i en annan stad så alla bodde över så den kostnaden blev heller inte större för mig än de andra.
Men detta kan ju variera. Beror helt på hur bruden har tänkt det. Prata med henne om vilka "krav" hon har.
Ok. Jag skulle gissa på att mina tärnor får lägga ut:
Övernattning: 350 kr
Kläder: -
Blommor: -
Bensin: 300 kr
Hår: ev. 450 kr
Möhippan: kanske 800 kr?
Smycken: -
Min tärnklänning kostade 800 kr, inga särskilda krav från brudparet så jag valde en modell som jag har användning för vid andra tillfällen. Möhippan kan ha kostat runt 200 - 300 kr.
Jag har varit tärna två gånger.
Båda gångerna har jag fått klänning och blommor betalda av brudparet. Utgifterna för mig har varit möhippan (ca 800:-/person båda gångerna) och förståss bröllopspresent, men det har man ju med sig ändå!
Båda bröllopen har varit i hemstaden så boende har inte behövt fixas.
Hår har jag fixat själv (det har inte varit någon grej att tärnorna skulle ha håret på något speciellt sätt), och likaså smink.
Skor och smycken har varit mina egna båda gångerna.
Så egentligen har jag bara lagt ut pengar för möhippan!
För min tärna kommer det inte att kosta någonting eftersom jag betala kläder, hår och övernattning. Ev möhippa kan jag ju dock inte lägga mig i, så det kanske kommer att kosta henne lite.
Boende hade jag ju haft även om jag inte varit tärna så det räknas väl inte?
Om jag inte haft en klänning som passat så hade brudparet betalat en.
Hår fixade jag själv. Möhippa var ca 300 men det hade inget med tärn-jobbet att göra.
Så det blev inte speciellt dyrare än om jag gått som gäst.
Som Augusti 06.... ungefär samma här.
Övernattning: 500 kr
Kläder: - köper givetvis jag
Blommor: - står jag givetvis för
Resa/benisn: 500 t&r
Hår: ev. sår givetvis jag för
Möhippan: kanske 800 kr?
Smycken: - står jag för.
Sen om hon vill ha sminkning så får hon betala det själv, mest för att jag inte kommer vara tillgänglig med min plånbok då, eftersom jag sitter hos frissan och för att jag bjuder på allt annat med Sen får hon fixa ett par skor själv. Tycker inte att man ska betala särskillt mycket som tärna, deras uppgift är så tung ändå med allt vad möhippa, tal och stöttning innebär.
Jag kommer också betala allt för min tärna. Dock inte möhippan..=)
När min blivande man var best man på ett bröllop för 2 år sedan fick han bekosta allt själv. Det blev ganska dyrt med frack, skor, svensexa m.m.
Man kan nog fråga lite fint om tärnan vill lägga något själv eller inte..
Mina tärnor får betala klänningarna själva. 500:- st, men det är helt ok för dom.
Ingen övernattning, hår och smink gör vi själva med ett glas champange.
Jag har vrait tärna en gång, åt min bästa vän. Jag betalade en klänning för 500 och ca 600 till möhippan. Bruden bjöd på håruppsättningen, sminket ordnade jag själv, smycken hade jag. Transport var i bil med brudens mor och det betalade hon. Övernattning behövdes inte.