Han vill inte söka hjälp?
Vad gör man när äktenskapet går dåligt och den andra partnen vägrar söka hjälp och hellre skiljer sig än "skämmer ut sig" som han kallar att gå till familjerådgivning?? Inte mycket att göra va? Life sucks..
Vad gör man när äktenskapet går dåligt och den andra partnen vägrar söka hjälp och hellre skiljer sig än "skämmer ut sig" som han kallar att gå till familjerådgivning?? Inte mycket att göra va? Life sucks..
Nej, vill den andre inte söka hjälp så finns det tyvärr inte mycket man kan göra. Att hålla kvar någon som inte vill skadar bara dig själv.
Släpp och gå vidare och skapa ett eget liv för dig och dina barn. Du kommer att må bättre av det i längden.
"Been there, done that"...
Oj, håller tummarna & hoppas att det löser sig... Kan det beror på att han har varit utan jobb ett tag & är nere??
Ge inte upp! Försök lyssna på honom.
KRAM
Jag tycker det är en styrka att inse att man ibland behöver hjälp, såsom att gå till familjerådgivning.
Familjerådgivning är en bra idé, men det bygger ändå på att bägge parterna går med på det.
Jag ville gå med mitt ex på familjerådgivning när det började krisa men han sa "nej, det är bara fånigt, det gör ja inte". Skulle jag gått ditt själv och försökt reda ut krisen utan partnern?
Vill den andre inte söka hjälp kan man inte göra så mycket. Jag bönade och bad men exet hade bestämst sig, det fanns inget att prata om tyckte han. För att inte skada mig själv och få mer hjärtesår än nödvändigt släppte jag taget. Inte roligt men ibland är det bättre att göra det än att sätta obotliga hjärtesår i sig själv,
Jag hade ett ex som ville att vi skulle gå till familjerådgivning då förhållandet knakade. Jag ville dock inte eftersom jag inte var interesserad av att försöka lappa ihop förhållandet. Jag älskade inte honom längre och var helt säker på att jag ville gå åt skilda vägar. Men det behöver ju inte vara så i ert fall. Kanske din man har svårt att prata om känslor med en tredjepart närvarande eller så kanske han tycker att det känns fånigt att få hjälp utifrån. Jag hoppas det löser sig för er.
Det kan ju vara värt att försöka övertala - men det beror ju väldigt mycket på varför den andre inte vill...
*kramar om iallafall*
Jag antar att du har försökt övertala honom, påpekat vad han förlorar, tjatat, bönat och bett.
Då finns det inget annat än att anse slaget förlorat och ta sitt pick och pack.
Att bara en i förhållandet kämpar fungerar tyvärr inte.
Det känns som att han helt förtränger att det går dåligt. Som att det hela handlar om att jag är på dåligt pga hormoner.
Jobbet kan det inte vara eftersom han precis fått ett nytt jobb som han trivs med och med hyffsad lön.
Känns som att vi har slutat prata. Ja eller jag pratar men inte han. Som att prata med en vägg som bara kan säga ja eller nej.
Har bokat en resa ochjag ville att vi skulle sätta oss ner och planera men han kunde inte alls vara aktiv i planerandet och då känner jag nästan att han lika gärna kan stanna hemma!! Ska jag planera hela alltet, boka allt skriva packlistor mm och han sen bara kan hänga på och göra inget?
Kanske har han det stressigt om det är mycket nytt med nya jobbet? Att åka iväg bara ni två på en liten resa låter som en bra idé. Hoppas allt blir bättre snart.
Hm, ni har ju helt klart kommit i en svacka men det tror jag händer i de flesta äktenskap någon gång. Bara för att han säger att han hellre skiljer sig än går i terapi innebär det ju inte att han faktiskt vill skilja sig. Även om det är jobbigt nu tror jag ändå att ni kan komma igenom det. Ibland är det tyvärr bara den ene som anstränger sig, men om man "härdar ut" (även om det inte är kul) kan det vända. Lycka till!
Vi har pratat lite nu och han har gått med på att gå i familjerådgivning!! Det känns väldigt bra. Är ju egentligen inga stora problem men de blir stora i längden om man inte löser dem.
Tack för era svar! Nu ska vi kämpa på
KCsMama, vill bara önska er lycka till Jag är inte gift men vet väl ändå hur nattsvart framtiden tillsammans kan te sig. Jag tror på att man kan lösa det mesta om man börjar i tid och ber om hjälp om man behöver det! Efter det nattsvarta är min erfarenhet att det blir ljusare än innan så att säga. Det är det positiva med svackor tycker jag och jag hoppas, och tror, att det kan bli samma sak för er!!
Kämpa på!!!
Vad bra! Hoppas att det löser sig!
Vad skönt att han ändrade sig! Familjerådgivning är alltid en bra idé när man behöver hjälp för att ta sig igenom en trasslig period.
Kram och en förhoppning att ni reder ut er!