• Terese L.

Jobbigt att ta emot pengar från svärföräldrar och föräldrar...

Igår ringde mina svärföräldrar och frågade hur mycket pengar de ska lägga till bröllopet. Jag tycker det är jättejobbigt att ta emot pengar samtidigt som vi ju är tacksamma för varje litet bidrag. Men att bara säga en summa och traska dit och hämta pengarna känns SÅ jobbigt!!

I slutändan ringde de mina föräldrar och frågade hur mycket de bidrar med och det blev 10.000:- från varje föräldrapar vilket är en tredjedel av vår budget så det känns hur bra som helst nu!

• Svar på tråden Jobbigt att ta emot pengar från svärföräldrar och föräldrar...
  • krammia

Våra föräldrar pratade om 10 000kr var men nu helt plötsligt så har vi fått 30 000kr var från båda föräldrarna. Då får vi bröllopsresan av dem med!!!!
    Vi behövde inte "hämta" pengarna utan en dag fanns dem på kontot.

• Gerda

Vi tyckte det var jobbigt att mina føräldrar enivsades med att bidra till brøllopet. Dock var dem envisast så de bidrar med middagen. Pappa sa helt enkelt:

Pengarna sätts in på ert konto och vi ønskar att de går till brøllopet och gärna då middagen.

Nu førsøker vi säga till dem att det ær brøllopspresenten... :)

Å så førsøker vi vara tysta o inte låta sværførældrarna veta om bidraget - annars blir det också ett ståhej dær att de ska bidra.

• rerre

Vi fick 25 000 var av våra föräldrar och behövde lägga ca 85 000 själva. Hade inte bett om det utan de hade talat med varandra och kommit överense om en summa.

• netateta

Våra föräldrar har kommit överens om att dela på kostnaden för middagen med ca 60 personer. Först var det hans föräldrar som lovade komma med bidrag eftersom han är enda barnet. När jag berättade för mamma om det (utan minsta baktanke att de också skulle ge, bad henne till och med låta bli, ville ju bara vara ärlig och berätta!) så ville hon och pappa också ge, så då blev det som det blev. Det enda de har lagt sig i är gästlistan och när de har kommit med önskemål om att vi ska bjuda den personen har jag på skämt sagt att "det är väl ok för det är ju ändå ni som betalar"...

• Mitt hjärta är hemma

Eftersom mammorna båda propsade på catering (som är dyrt ja) så blev det så att föräldrarna står för den.
    Oerhört snällt!

• Leylani

Mina föräldrar har lite mer pengar än min sambos föräldrar, min mor gav oss 10 000 och detta trots att vi bara gifter oss borgerligt med varsitt vittne. Hans föräldrar försöker hjälpa med det dom kan, bland annat uppgraderade dom vårt boende dagarna efter vigseln (lägenhet istället för rum) och står för den kostnaden :)

• Sarita 2006

Vi funderade oxå på hur denna fråga bäst skulle hanteras då våra föräldrar har helt olika förutsättningar för att hjälpa till ekonomiskt.

Vi bestämde oss för att låta föräldrarna själva välja ett bröllopsprojekt som de ville sponsra och ta ansvar för att hantera (min mor valde till exempel att sponsra dekorationer och blomsterarrangemang). På så sätt kunde de vara mer involverade i själva planeringen plus att det inte behövde bli en direkt diskussion om enbart kronor och ören, vilket var skönt. Denna lösning förutsätter ju dock att man som brudpar har en god kommunikation med sina föräldrar/svärföräldrar och att de är öppna för brudparets önskemål och idéer...har man helt olika tankar om hur saker och ting ska lösas kan det ju bli lite svårt.

• Mitt hjärta är hemma

Sarita 2006: Det var den bästa idé jag läst gällande detta. Oerhört smart och bra! Tummen upp för dig.

• råsten

Min pappa som är ensamstående kommer att betala min klänning och tillbehör som skor, underklänning och så, är oerhört tacksam!
    men svärföräldrarna har inte erbjudit ngt,
    vilket jag tycker är konstigt MEN accepterar det,
    dom är annars givmilda,
    kan det vara gamla traditioner som spökar? tror dom att brudens far står för kostnaderna?
    Hur som helst, va' glada för alla hjälpsamma händer/slantar!
    har många vänner som erbjuder tjänster, uppskattat :)

• jajj@

Våra föräldrar och min mormor vill gärna vara med och betala för festen och det har vi glatt tackat ja till. Vi hade tänkt oss att de kanske skulle kunna lämna ett litet bidrag för respektive släktningar och så skulle vi betala för våra vänner. Men, vill de bjuda oss på det så blir vi bara jätteglada.

Däremot så kommer vi att betala våra egna kläder, ring etc själva, för det känns som att vi i alla fall borde betala det själva.

• Lillamig

Mina föräldrar hade tidigare sagt att de ville betala middagen, mamma ville betala klänningen men kom sen själva fram till att det inte var en bra lösning eftersom de oroade sig för att vi skulle känna att vi var tvunga att snåla med deras pengar och hålla på och redovisa till dem. Så istället ger de oss en klumpsumma (som var 20.000 mer än förväntat!!!) som vi får göra vad vi vill med - de är helt fantastiska (visste att de var snälla men det här tar priset, måste komma på något bra sätt att hedra dem på bröllopet....

Svar på tråden Jobbigt att ta emot pengar från svärföräldrar och föräldrar...