• Bröllopstokiig

Ledsen och besviken på Viking & Silja line..

(Kanske lite off topic men det kommer..)

Hade tänkt att jag & min m2b skulle smita iväg på en liten romantisk kryssning till helgen. (Utan att tänka en enda sekund på att de kunde ha vissa åldersgränser.)
    Hittade en perfekt kryssning, lagom i pris och avgångstider. Perfekt! Jätteglad!
    Så när vi nästan har tryckt på 'ok' för sista bekräftelsen kollar vi på "mer info".
    Hon 20 han 23.. *besviken*
    Min fästman är 31, jag än så länge bara dryga 18.. Tack för den.
    Insåg då att det blir dags att boka av Bröllopskryssningen på Silja-line..
    Nämligen gäller, inga under 20 (kan ha varit 23 t o m) på avgångar tors-söndag..
    Tack så mycket..

Jag vet, vad vill jag säga? Men jag blir så ledsen. Är man myndig så är man väl myndig för allt, om man inte ska vara det så tycker jag man ska höja myndighetsgränsen till åtminstone 20.
    Det kanske inte är en sån dum idé, då kanske fler faktiskt beter sig som vuxna..

• Svar på tråden Ledsen och besviken på Viking & Silja line..
  • Bröllopstokiig

Va trist! Så där var det jämt tycker jag då, jag var ihop med en kille som var 10 år äldre än mig, jag var 17 han 27..... Vi kunde inte göra ngt ihop!

Kan ni inte sticka iväg på en mini-semester till ngt mysigt hotell istället?

/Lollan

• Bröllopstokiig

Men brukar man inte få åka i någon vuxens sällskap? Om han är 31 borde det ju gå.. jag har åkt flera ggr innan jag fyllde 18 med min mamma tex, det gick jättebra..

• Bröllopstokiig

Jag håller med dig, Eva.

Myndig vid 18, man får alltså vara med att bestämma landets framtid, men man är inte mogen nog att köpa en flaska vin på systemet...och inte får man åka iväg på alla kryssningar heller..

Åk iväg till något mysigt B&B på landet eller nåt.

• Bröllopstokiig

Man får åka i förälders sällskap eller målsmans, men det vill jag knappast kalla min fästman.. ;)
    Kanske åker vi ut i skärgården istället, det är ju inte fy skam det heller..

Angående myndig vid 18 så är jag absolut för att man ska bli det vid 20 istället, det finns som sagt så många människor som inte är mogna vid 18 och behöver ett par extra år på sig.
    Men då ska man vara myndig för allt och det ska inte spela någon roll om man är kille eller tjej heller för den delen.

• Bröllopstokiig

Det brukar inte vara några problem att åka fast man är under åldersgränsen. Om du ringer och pratar så brukar de ge dispens dvs du får hem ett papper som intygar att du får åka fast du inte har åldern inne. Fixade en sådan till en tjej som var yngre och skulle med på båten.

• Bröllopstokiig

Jag tänkte just samma som Sari, ring och prata med dem! Det verkar ju helt befängt att ni inte skulle få åka på bröllopskryssning bara för att du råkar vara 18 år.

I värsta fall får du ringa kvällspressen, då blir det nog ändring på reglerna!

Petra

• Bröllopstokiig

Ingen som reagerar på att det är en högre gränd för killar, som vanligt? Det är något att ringa till kvällspressen om.. Sen tycker även jag att det är synd att man inte får åka om man är myndig. Speciellt om man som i detta fall inte är ett gäng 18-åringar på suparresa utan 'vanliga' resenärer..

• Bröllopstokiig

Högre GRÄNS skulle jag skriva, inte gränd.

• Bröllopstokiig

Dexter, det har skrivits rätt mycket om det. Många krogar har ju den filosofin, tyvärr. De argumenterar med att det skulle bero på att männen mognar senare än kvinnan. Jojo, ibland undar man ju. Tycker givetvis det är lika fel. Säg att det var en 18-årig tjej och en 22 årig kille, då skulle de ju inte heller få åka på bröllopskryssning. Helt klart fel!

Petra

• Bröllopstokiig

Jag har inte råkat ut för det på någon kryssning.. och det var int ejag som inte fick komma in. Hade tidigare en kille som var lika gammal som mig och min kompis en som var ett år yngre. Vilket innebär att vi nästa aldrig kunde gå ut ..eftersom det var 20 för tjejen och 23 för killen..

Anna

• Bröllopstokiig

Orsaken till den här åldersgränsen är att båtarna har stora problem med ungdomsgäng som åker på helgerna och festar sönder båtarna, det ska nog inte vara något problem att få dispens på bröllopskryssningen.

• Bröllopstokiig

Jag har en teori om olika åldersgränser för killar och tjejer på nattklubbar, etc (vilket jag anser är fel):
    Det finns fortfarande en syn att det är killarna som handlar mest i baren (kanske stämmer, iofs) och då är det viktigt att dessa killar har pengar att spendera. Relativt unga tjejer får komma in, eftersom de "drar killar" och äldre killar eftersom de har pengar och förhoppningsvis lite bättre ölsinne.

• Bröllopstokiig

Eva - ring till Viking Line!

Jag har åkte på massor av kryssningar när jag inte var fyllda 20. Det är bara att du ringer och pratar med dem och säger att du ska åka med din pojkvän som är 31.

Jag skulle bli mycket förvånad om de säger nej!

• Bröllopstokiig

När vi(min förra man och jag) skulle åka på romantisk kryssning var vi bara 18 år och ingen sa eller stoppade oss. Silja line var det så det ska nog inte vara några problem

• Bröllopstokiig

Jag tycker att det är väldigt bra att de har åldersgränser tex på uteställen, kryssningar osv.
    Men visst kan det vara tråkigt ibland, men gärnserna finns ju där av ett syfte och eftersom inte "barn" ska ha tillträde på dessa ställena som är till för vuxna.

OBS! Nu riktar inte detta sig till någon, utan bara en lite åsikt från mig, så ta inte illa upp.

//Lilla Jag 2

• Bröllopstokiig

Jag håller med dig Lilla Jag 2, förstår absolut att man inte vill ha in en massa fulla, patetiska 18åringar.
    Men man blir myndig vid 18 och varför ska man bli det om man ändå inte får göra som man vill?

• Bröllopstokiig

Om man vänder sig till en äldre publik kan man väl göra det på annat sätt än genom förbud? Eller har de inget bättre sätt att rikta sin marknadsföring på?

Svar på tråden Ledsen och besviken på Viking & Silja line..