• KatarinaT

Delad eller gemensam vid ihopflytt?

Hur gjorde ni när ni flyttade ihop? Hade ni gemensam ekomoni eller delade ni allt? Skulle vara kul att höra hur andra gjort/gör...

• Svar på tråden Delad eller gemensam vid ihopflytt?
  • Ida-maria

Vi har gemensam ekonomi. Våra löner kommer in på ett gemensamt konto där vi betalar alla räkningar,mat och shopping. Funkar perfekt.Nu kan man verkligen beräkna hur mkt vi kan handla för varje månad. Veta exakt hur mkt som går till vad och så. Vi tänker inte att han tjänar mer än mig utan nu har vi en ekonomi.
    Innan gnälldes det alltid över vem som ska handla mat idag, vem har mest pengar kvar dagarna innan löning osv. Inte alls bra!

• The Runaway Bride

Vi har gemensamt VISA-kort för mat och sådana utgifter. Utöver det har vi våra egna pengar som vi göra vad vi vill med. Det fungerar just nu när vi har gasnka lika inkomster men framöver kommer säkert vår ekonomi bli mer gemensam. Jag kan iafs tycka att det är skönt att ha mina egna pengar som jag kan lägga på shopping utan att behöva kolla med sambon först...

• Zozo

Vi har helt gemensam ekonomi och gemensamma konton sedan vi flyttade ihop. Jag har mycket svart att tänka mig ngt annat när man lever ihop.
    Vi har ett gemensamt konto dit vara löner och visa-kort gar och sedan har vi lite olika sparkonton etc som antingen är i badas eller ett av vara namn, men idéen är att alla pengar är vara pengar och alla utgifter är vara utgifter.

• Nasse7

Vi har gemensam ekomoni.
    Vi har ett konto som vi bara använder som räkningskonto som vi sätter in pengar på. Vi har gemensamma sparkonton, men våra löner går in på egna konton.
    Även om vi har egna konton räknas alla pengar som våra pengar.
    Så från vems konto nånting betalas spelar ingen roll.

• Loppan75

Vi har blandat. Sätter in lika mycket på ett gemensamt konto där lån, räkningar och andra utgifter dras. All mat från ICA-kort.
    Vi sparar lika mycket till gemensamt konto för bröllopet och delar på alla stora utgifter och inköp, men behåller sedan resten på varsitt lönekonto.
    Jag skulle aldrig gå med på att behöva få hans godkännande för att köpa något till mig själv.

• The Runaway Bride

*nyfiken*
    Hur gör ni tjejer som har gemensam ekonomi när ni vill köpa ytterligare ett par skor den månaden för att så att säga förankra det beslutet hos er partner? Som kanske hellre tycker ni ska lägga stålarna på nytt spel till xBoxen..?

• Blivande Fru Johansson

Vi har gemensam ekonomi. För över min lön till m2b o sen betalar han alla räkningar o sen för han över lite till mej varje vecka (handlar massor annars, o vi försöker spara mycke nu:) ) Vi har allt ihop, o vi köper kläder el vad det är vi behöver utan att kolla me den andra..

• Julibrud - 06

Vi har delad ekonomi. Vissa räkningar delar vi på och matkontot står jag för men vi har båda tillgång till det. Utgifter i räkningar ligger vi på ungefär lika. Detta har fungerat bra för oss och vi tänker ha det även när vi har gift oss.

• Zozo

The Runaway Bride .. Tja, köper skorna! Vi för en löpande koll pa excelblad där vi för in alla uttag/kostnader sa att vi vet var vi är totalt sett och kan planera pa lang sikt (för typ resor, skatt och bröllop..) men vad gäller "mindre" utgifter som skor etc sa konsulterar vi inte varandra. Klart, skulle jag nu ga och köpa en klänning fran Dior för 10 000 sa skulle han väl ga i taket...

•  Miss Cee

The Runaway Bride>>

Det är mycket enkelt, för det händer aldrig praktiskt taget. Vi har ingen ekonomi som tillåter att någon av oss handlar något alls i princip, så det finns inget utrymme ens för det första paret skor :/

Alltså; allt som är dyrare än en veckotidning måste diskuteras först, eftersom vi inte har någon shoppingbudget alls. Och vi brukar inte ha några som helst problem att turas om och prioritera vad som är viktigast att köpa.

OM vi hade haft två bra löner så att vi skulle kunna shoppa som alla andra, så hade vi nog avsatt varsin "månadspeng" i lika stort format till oss var, som vi kunde bränna varje månad på vad man ville.

• Setemberbrud06

Vi har gemmensam ekonomi, kan handla vad sm utan att ta upp det med min partner innan, funkar hur bra som helst.

• anne på grönkulla

Vi har en kombination av gemensamma pengar, vissa gemensamma konton för gemensamma utgifter och aktiviteter och sen egna konton med kort till (det finns en till tråd om detta där jag berättade mer häromdan).

Stora gemensamma utgifter diskuterar vi, egna pengar är fickpengar för var och en och när den ena har slut så delar vi,

Pengar har nog varit gemensamma sen vi blev ihop eller åtminstone flyttade ihop, men den nuvarande administrationen av dem satte vi upp när vi köpte lägenhet ihop. Innan dess delade vi på räkningarna, snarare.

• guinevere

Vi har gemensam ekonomi. Efter att vi betalt räkningar och mat och allt nödvändigt delar vi lika på det som blir över så att båda får unna sig något eget.

Svar på tråden Delad eller gemensam vid ihopflytt?