• heather

Träna bort hösäcks-hållningen??!

Efter den låånga vintern upptäcker jag att jag fått hållning som en hösäck!

Nån med tips om stärkande träning för att få bort det?? Sit-ups förstås men sen då..

• Svar på tråden Träna bort hösäcks-hållningen??!
  • Delicatoboll

Man stäcker automatiskt mer på sig om man har klackar, så det kanske funkar. Säg till alla i din närhet att de ska säga till dig att stäcka på dig när du inte gör det. För ofta så går ju folk så utan att tänka på det

• SYL

Trana ryggen. Om du vill trana hemma kan du testa att ligga pa magemed raka ben och armarna framatstrackta (alt brevid dig, som om du skulle gora en armhavning) och sen lyfter du overkroppen uppat-bakat. 20 ggr 3 repetitioner ar en bra borjan, gor varje dag.

Och sen tank pa in med rumpan, in med magen, ut med brostet upp med hakan!

• pickolina

Pilates och styrketräning är bäst för hållningen. Mage och rygg är "A och O"..

• annaglitter

Gå in på harduont.se
    de har bra tips på övningar. Precis som någon skrev är Pilates bra övningar men du måste hålla rätt spänning i kroppen för att göra övningen rätt.
    Kolla tipsen på övningar, de har hjälpt mig. Det är bara det att man måste göra dem länge, och integrera det i vardagen, annars är det lätt att falla tillbaka i gamla vanor.

• hanch

Träna mage och rygg just för muskelaturen. Men jag tror att det framförallt är en vana som bör tränas bort. Visste ni att det tar 6 månader innan ett beteende blir en vana.

Jags kulle föreslå att träna dans, som är otroligt bra för just hållningen.

• sposa

pilates eller yoga! Det borde förresten alla syssla med. :)

• Wanki

Jag säger simning! Efter endast fem simturer (minst 1 km) i bassängen kommer du känna dig rakare och starkare i ryggen!

• jocelyn

Dansa! Roligare sätt att få en fin hållning finns inte. Prova dig fram mellan olika stilar, det brukar finnas gratis rova på-kväll för nybörjare.

• pickolina

Core är bra oxå, det är oxå mag/rygg-träning just för hållningen, precis som Pilates är...

Simning vet jag inte om jag tror på, känner flera simmare och de har usel hållning, alldeles för framåtlutade axlar tex..

Det enda som hjälpte mig, förutom envishet, var styrketräning.. Framförallt när det gällde att få bak axlarna.. Men man måste ha en grund, enbart vilja håller inte upp kroppen, man måste träna mage/rygg.

• Wanki

Da gar jag kanske lite bakatlutad sa jag blir rak när jag simmat ett tag! :D

• pickolina

Wanki

*skratt* Nej all träning är väl bra för hållningen, på sitt sätt...vad jag menade är att de simmare jag känner har väldigt framåtlutande axlar vilket gör att hållningen inte blir bra eller fin, oavsett om de går rakryggade eller ej.

Svar på tråden Träna bort hösäcks-hållningen??!