• E-tuna

Kan inte låta bli att fundera på...

...det så många skriver om, nämligen hur mycket individuella saker har kostat..!
    Vi har ju turen att ha kommit billigt undan men har oxå förstått att många strider/kämpar med ekonomin för att få bröllopet att gå ihop!!
    En del på detta forum lägger ut tiotusentals kronor på klänning eller väskor eller ringar och jag funderar på varför!???

Hur har ni det där ute???
    Är en 9.000- 10.000:- ring helt självklar för er?
    Är en annan klänning än en NIXA ( finns säkert dyrare...har ingen aning) en självklarhet???
    Finns det någon därute som har baserat sitt bröllop på en del kontakter, en del på vänners kämparanda eller på egen uppfinningsrikedom?
    Hör av er i sådana fall!

Här har ni en som har handlat på rea...gjort det mesta i inbjudningsväg själv och som åker till Tyskland för att priset på vin/sprit är billigare att
    inhandla där...

Är jag ensam?

• Svar på tråden Kan inte låta bli att fundera på...
  • E-tuna

Det låter säkert som att jag har startat en riktig "neggo-tråd" men det var inte min mening!!!
    Jag vill bara att detta ska vara en tråd för oss som tycker att vi har gjort det allra bästa efter våra egna förutsättningar...

Fortsätt svara!!!
    Alltid finns det någon som behöver/ vill ha våra kalkyleringar!!!
    Tack till alla som tar sig tid med denna tråd!

• E-tuna

...jag budgettpuffar för mig själv o andra budgettar!!...

• bröllop2006

jag tycker inte att det är en negativ tråd & det är absolut inget negativt för oss att ha en låg budget, tvärtom:) även om vi hade mer pengar så skulle vi inte lägga mer på bröllopet än 20 000 kr eftersom det finns så mkt annat man behöver pengar till.. 20 000 känns lagom & vi kommer att få precis det bröllop vi vill ha utan att det svider allt för mycket i plånboken.. känns toppen för oss:)

M

• Mitt hjärta är hemma

Detta blir långt...

Vi vill inte lägga för mkt pengar heller såklart, men 40 000 kr är "fasta" utgifter, (gulp!) = lokalen och cateringen (buffé) . Allt annat blir budget, men inte b-klass.
    Inbjudningskort har jag gjort av mestadels befintligt material hemma, min klänning gick skräddarsydd på 950 kr inkl. frakt från Kina. M2b kommer ha sin "vanliga gamla frack" (vi är musiker och då jobbar man i frack på torsdagarna typ... ) . Ring? Om det blir en slät guldring kommer vi undan med 1500-2000 kr, med stenar kanske 4000 kr. Drömringen för 13000 kr är bara för dyr. Spelar ingen roll att det är för resten av livet. Den för 1500 kr är också fin och definitivt tillräckligt fin!
    Placeringskort hittade mamma gamla charmiga i mormors källare.
    Alkohol kommer köpas själv, troligen i Dk eller Tyskland, superev. Baltikum eller i Sverige.
    Söt krona billigt från e-bay. Brudbukett blir bara nån vanlig bukett från Hötorget.
    Brudskor köptes beg för 300 kr.
    Ingen speciell transport, vi har vigsel och fest på samma plats och vi använder vår egen kära bil.
    Onödigt dyrt är mitt hår och smink, 2000 kr, men jag klarar det inte själv och vågar inte låta kompis göra det. Dyr är också bröllopsnatten, men vi är ändå för långt hemifrån för att kunna åka hem och sova.
    Tårta kommer tillkomma, men det blir vanliga tårtor, inga speciella bröllopstårtor. Bar till självkostnadspris. Inga gästpresenter (sånadär fjantiga att ha på tallriken till varje gäst... ) Inga nya underkläder till varken mig eller honom. Troligen ingen morgongåva. Ingen gästtransport hyrd - festen är ju på samma ställe.
    Troligen gratis musik under vigseln (musiker som vi är) och fotografen är en kollega som är semiproffs, bra pris.

...och så var man uppe i 66 000 kr... Utan ev. resa. (Blä, fattar inte var jag skall skära i budgeten... )

Nåja... Det skall väl ordna sig. Får se till att hitta bästa pris på saker och låna det som lånas går etc...

• E-tuna

"bröllop 2006":
    ...känns lagom och vi kommer att få precis det bröllop vi vill ha utan att det svider allt för mycket i plånboken"...
    ABSOLUT HELT UNDERBART...det är min tanke i ett nötskal!

• Ms N

Vi har en valdans tur, eftersom vi kan "utnyttja" flera av vara kontakter:

*Min kompis ar utbildad makeupartist
    *Vi har egen fin, gammal Cadillac
    *Var kompis ar en duktig fotograf for en lokaltidning
    *En annan kompis gor inbjudningarna at oss

Det dar blir ju en bra bit pa vagen, ekonomiskt.. anda kommer kalaset att kosta oss runt 50 papp, men det valjer vi ju sjalva. Jag kommer att prioritera min ring, eftersom det ar det enda smycke som jag kommer att bara varje dag, livet ut.

• June20

Jag har nu funderat på att välja hyra lokal med catering för att ev sänka matkostnader med 5000pap...och då ha buffé ca 2-300per huvud. Och vi har bara 23gäster! Men om vi går på plan A o är på en restaurang jag har mitt öga på så lär all mat gå på runt 15000.
    Maten o resan e det dyraste, resa Sorrento 20 000pap! Men jag skulle inte bli förvånad om vi får hotel/flyg för 10 o sen har 10 kvar o kan inte ens göra oss av med så mycket i Italien på 2v!! så lär ha kvar ändå hahaha....el så går hotel/flyg på nån tusen mera o vi kastar 5000 på restaurang/utflykter o shopping! :(
    Klänningen e rean bestämd o hamnar på 5600 ungefär o då e den ändå beställd enligt mina måt o kjolen spec beställd!
    Mina ringa båda lär vara 4000 o han vill bara ha en o det är kanske 2000max om han inte vill ha en fet sak på 3500 men det låter ja honom välja.
    Blommor....fick inte det svaret ja ville höra av floristen så ja tänker bara beställa rätt fär på rosorna o hämta o sen binda själv med mina EGNA tillverkade dekorationer, bla en trollslända.
    Inbjudningskort o allt i papper kommer inhandlas på Panduro o tillverkas själv så istl för beställa för 1500-2000 så kommer det gå på max600! VIVA PANDURO! sene det alldeles för kul o pyssla :D mera personlig också.
    Jo bordsdekorationer ska ja också göra själv....med material från gissa vem?!
    Jag har lagt max budget på 55000 inte ett öre mer! Men misstänker vi hamnar på 50-53 för ja har sänkt allt möjligt i priser som gratis fotograf som får mat på festen o vi betalar hennes/hans resa barahar olika som ja funderar på).
    Ang Nixa....tycker dem inte e så dyra? har inte sett en enda över 5000! Däremot Art.Diog, MS o Robert DEM kostar apa men det är då man går till en sömerska el mailar kina ;) el kollar in någon på tex Bridalsave.

• June20

Oj fel på ringarna till mig såg ja ena är 3798 o andra är på 3750 trr ja det var så lite mera men ja skulle inte dröma om en ring på 10 000 ens. Min m2b ville köpa 6-7000 ringar(alltså att båda kosta så mycket var ör sig) men jag valde bort dem för diamanterna stack upp för mycket o kunde lätt slås ut av minsta lilla klumpighet samt jag tappade smaken för dem o hitta dem andra som passade min smak mycket mera. Så så kan det gå!

• Smurfan_JM

Såhär ser vår budget ut nu;
    (Jag har räknat högt än så länge, och varje post här är uppdelad i mer specifierade eg.)

TOTALT 36 863

Lokalen 2850
    Kläder* 2878
    Buffé 5745
    Dricka 5100
    Fika 3050
    Ostbricka 2000
    Ringar 4740
    ID-handlingar 950
    Trycksaker 2300
    Övrigt** 7250

*Varav hans kostym 2000:-
    **Musiker, ev. reseersättningar, porto, presenter till 2pers som hjälper till, serveringshjälp, transport t/f kyrkan (3x16km)

• Smurfan_JM

Ja, just det. Vi blir 100pers också.

• Skärgårdsbrud 6 maj

Jag inte läst igenom tråden, sorry. Men du är inte ensam! Jag har också gjort jättemycket själv och sparat in tusenlappar på olika saker. Vissa saker har vi valt att göra billigare, som att åka till Estland och handla dricka t.ex. göra egna inbjudningskort osv. Andra saker har vi lagt mer pengar på. Det handlar om prioriteringar och vilken budget man har. En del har sparat ihop till ett pampigt bröllop, andra till ett mindre, många får pengar av sina föräldrar osv.

• Freddans fröken

Vi har 80 gäster, trerätters sittning + tårta, kaffe & avec. Serveringspersonal ingår.

Om man räknar in ALLT utom bröllopsresa och förlovningsringar så går det på 75000 kr. Lokalen tillåter inte 'egen' sprit, så där drar det iväg lite. Frisör och smink är en kompis, fotografen är en vän så vi får kompispris, inbjudningarna gjorde jag själv osv.

Så, fastän man har större budget, så betyder det inte att man strösslar med pengarna. Vår middag är helt enkelt dyrare. Det är dit pengarna gick. Ringen gick på 8500. I min bekantskapskrets är det väldigt lite, men för mig är den perfekt. Klänning + korsett + underkjol kostade 4700 och skorna köpte jag på rea för 375 kr.

• emmael

Vi känner precis som ni!
    Självklart vill vi inte att bröllopet ska kännas snålt, och det tror jag inte att det kommer göra heller. Faktum är dock att vi fortfarande är studenter, och då får man bli kreativ istället. Vi har dessutom tur som har duktiga vänner och släktingar som hjälper oss med det mesta.

Till exempel:

Eftersom vi har kontakter kan vi få ett tält för 2000, som hade kostat minst 10000 från Rentatent. Lokal för festen efter middagen (vi sätter upp tältet utanför) får vi låna utan kostnad av en släkting.

Vi får låna allt porslin till 120 personer gratis från en fin restaurang.

Syrran har gått en fotolinje på folkhögskola och är jätteduktig dokumentärfotograf.

Vi har vänner som är musiker som underhåller gratis.

Vi får låna musikanläggning från mitt förra jobb. Två kompisar som gärna dj-ar har lovat turas om.

Min killes mamma är duktig med blommor och har lovat att binda ihop en enkel brudbukett.

Ring är redan inköpt - samtidigt som förlovningsringarna - och de gick på 7000 sammanlagt. Vår egen design med hjälp av en fantastisk guldsmed som tyvärr har flyttat från landet.

Maten blir delvis färdig catering, delvis fixar vi den själva med hjälp av min familj som är superduktiga med mat. Menyn: Löjromstoast, inkokt vätternröding med festlig potatissallad, ostbricka.

Istället för en stor bröllopstårta beställer vi en mindre, och bakar andra vackra tårtor till en tårtbuffé.

Pappa köper spriten i Tyskland.

Min tärna som har varit i Kina har köpt ett fantastiskt sidentyg, och även sytt upp en klänning till sig själv. Jag och en annan vän ska själva sy min brudklänning.

Smink - vi ska göra en provsminkning för 500 kr på MUS. Min duktiga väninna följer med, och sedan hjälper hon mig med sminket på den stora dagen.

Vi har köpt en jättefin frack för 500 kr på tradera, som sys om för en billig penning till min fästman.

Vänner till min syster hjälper till i köket för en slant. Vi kör gående bord, så vi behöver ingen serveringspersonal.

Om man bara är kreativ finns det massor att spara på, utan att man för den sakens skull behöver minska på kvaliteten!

• Sanasol

Vi kommer ordna det mesta själva, med hjälp av våra familjer så kommer vi laga maten till bröllopet, det sparar vi in rätt mycket pengar på. Svärmor har gjort detta innan till bröllop och de tycker bara att det ska bli roligt :)

Vi har hyrt en lokal som kostar 2700 kr för hela helgen, eller från fredag 12.00 till söndag 12.00. Känns bra att ha tid att förbereda och städa efter festen.

Klänningen har jag tänkt mig kosta kring 7000, hoppas att jag hittar en fin till det priset. :) Den har jag hur som helst inte tänkt behålla sedan, hur ofta använder man en brudklänning?!

De största utgifterna i vår budget, som vi verkligen vill satsa på är de saker som kommer finnas kvar hos oss även efter bröllopet förutom minnen. D v s fotografier, vi har hittat en duktig fotograf som gav oss ett jättebra pris, vi kommer lägga ca 8000 kr för fotografering porträtt, vigselakt, kyrkbacke och brudskålen. I det priset får vi alla bilder på högupplöst CD, en 60x60 förstoring på canvasduk, 3 st 30x40 förstoringar. Tycker det är ett superpris.

Ringarna är det som är dyrast, vi tvingades välja bort guldringar p g a min allergi, så nu blir det platinaringar! Självklart ville mannen också ha samma metall som jag då. Mina ringar (förlovning+vigsel) går på ca 35 000 och mannens ring (han vill bara ha en) kommer gå på 13-14000 kr, 9mm bred. Otroliga priser på platina har vi fått, dock hade vi ALDRIG lagt ut dessa pengar på ringar ifall det inte hade varit p g a min allergi!

• Sanasol

Kan tillägga att jag kommer sminka mig själv, mamma kommer eventuellt fixa mitt hår...

• Fröken Malm

Nej, du är absolut inte ensam!

Vi planerar följande:

-Min svägerska ska binda brudbukett och fixa bordsdekorationerna.

-Vi har kontakter på att hyra porslin och glas.

-Vi kommer åka till Tyskland och handla alkohol.

-Min syster ska använda sin två år gamla balklänning när hon är tärna.

-Min kille jobbar på reklambyrå och har kontakter vad gäller trycksaker.

-Jag ser inte heller vitsen med att lägga ut flera tusen på ett "vrålåk" från kyrkan till festlokalen, i synnerhet inte för oss eftersom det bar är 1 km. Vi har en kompis som ska köra oss i sin C70 Cab.

-Min killes kollega ska spela på kvällen, (Han spelar i ett coverband och deras krav är att få ersättning för bensin)

-Min syrras kompisar ställer upp att stå i baren och fixa med buffén.

Den största utgiften vi har är festlokalen som går på 12 500 i hyra, maten och spriten.

Funderar också på att hyra en buss till långväga gäster då festlokalen och kyrkan ligger 7 mil från där de flesta bor....

• Soleil

Även vi ska försöka hålla en rimlig budget, förhoppningsvis under 40 000 (utan resa). Helst ännu mindre, om det går.

Har hittat klänning för 2200 och ring för 4500 som jag måste prova innan jag bestämmer mig. Han vill bara ha en ring, som tur är. Vi ska hyra en lokal med egen mat och dryck, men "lyxa" genom att beställa cateringbuffé istället för att laga maten själv. Alkohol köper vi nog i Danmark/Tyskland. Kommer att spela musik från en laptop, inte ha någon dyr brudbukett, fixar nog hår & smink själv också. Fotografering har vi inte bestämt än, eventuellt ska en kompis göra det.

Så ja, vi ska definitivt försöka hålla kostnaderna nere så gott det går.

• R&F (1/7 2006)

Nu har jag inte läst alla inläggen men jag tror det är så här:
    Vissa prioriterar ringarna, dessa lägger de ner mycket på för det är något som kommer att bestå. Sedan kanske de drar ner på andra kostnader. Vissa prioriterar klänning och drar in på annat. Osv.... Vi prioriterar vissa saker som andra säkert inte ser som viktiga och vise versa.

Jag tycker personligen att det ofta är upptrissat. Allt som heter bröllop eller brud i "förnamn" kan man ta ut ockerpriser på. Vissa utav våra kostnader har varit högre än "normalt" (BTs brudpar&verktyg) medan vissa kostnader har varit betydligt mindre. Vår tårta kommer tex gå på 4000:- (dyrt) medan klänningen kostade 1100:- (på e-bay).

Vi har varit ute i god tid med allt, vi har haft tid att leta upp billiga alternativ. Vårt bröllop (exklusive resa) kommer att sluta på ca 50 000. Då har vi inte snålat på något utan gjort det vi velat. Vi har bjudit 74 personer på 3rätters. Vi har då även betalat för tärna och marskalkens kläder (frockcoat och "balklänning")

Jag tycker inte det är fel att "utnyttja" kontakter som man har. Bara man inte gör det på ett skamligt sätt.

Vi ser det även som att detta är något som man gör en gång i livet. Det behöver inte göra att man blir blind för alla kostnader, men jag tycker ändå inte att man ska spara in på det som är viktigt. Då är det bättre att spara pengar nåt år och få det som man vill.

Men alla är vi olika och tänker på annorlunda sätt. Finns väl inget rätt eller fel så länge det blir som man vill, är lycklig och gästerna är nöjda.

• hejsan

Är också en "budgetbrud". Vi strök allt som hade ordet "brud" eller "bröllop" i sig och sparade massa pengar på det - tårta, blommor, klänning, etc. Valde en duktig amatörfotograf, buffé i hyrd lokal, musik från dator, gjorde egna inbjudningar och program, fixade hår och smink själv, osv. Hade ingen lust att lägga mer än de 30.000:- det totalt kostade för oss och våra 75 gäster. Saknade inget och bjöd på allt under en fantastiskt rolig bröllopsfest som höll på till kl 6 på morgonen!

Svar på tråden Kan inte låta bli att fundera på...