• jejan

Viktminskning och vältränad

Nu är det snart dags för beach-säsongen och det är dags att börja träna. Jag tänkte höra om det är någon som har några bra, effektiva tips på hur man går ner i vikt och tips på "hemmaträning" för att komma i form?

• Svar på tråden Viktminskning och vältränad
  • pickolina

Ett av de mest effektiva och skonsamma sätt att gå ner i vikt är att gå... För att komma i form finns det ju MASSOR av övningar man kan göra. Situps, armhävningar osv.. De andra vet jag inte vad de heter.. Något med hund osv osv.. *s* Finns en uppsjö med övningar. Ett tips kan vara att gå till ett gym och prata med en instruktör som kan gå igenom övningar som du kan göra hemma. :)

• Pumpkin

Pilates är jättebra hemmaträning, går att köpa dvd's från t ex TV-shop!

• jejan

det där med att gå verkar bra. Opererades för snart två veckor sedan så jag får endå inte börja med någon hårdträning än.

MsNordqvist: Jag ska kolla det där med Pilates, kanske t o m går att ladda hem på internet. Tycker du att Pilates har varit bra? Hur snabbt märkte du resultat?

• pickolina

Håller med, jag har winsor pilates hemma och jag gillar den.. Har varit för lat för att använde den regelbundet dock så jag kan inte svara på om den är effektiv eller ej.. *hehe*

Om du går i ett bra tempo så förbränner du lika mkt som om du springer, men du skonar kroppen från stötarna som blir när man springer.

Här kan du läsa om en som lyckats genom att gå: www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,810494,00.html

• jejan

ojdå, hade jag gått ner 28 kg hade hade jag vägt 35 kg så det är inte riktigt det som är målet. Frågan är om det är lika effektivt när man inte lider av övervikt...

• pickolina

Det är som sagt en av de mest effektiva och skonsamma metoder som finns.. Att träna upp musklerna så man bränner mer kalorier + gå är nog det bästa sättet som finns.

Man går ju alltid ner snabbare ju mer övervikt man har men det är absolut ett bra sätt oavsett vilken startvikt eller målvikt man har.

• pickolina

Att gå är super för att minska i vikt + öka konditionen, vilket är bra.. För att forma kroppen så är det bra att komplettera med någon träning som påverkar musklerna mer. Pilates sägs vara effektivt.. Annars är styrketräning definitivt effektivt och det kan man även göra hemma och utan vikter. En tränad muskel förbränner mer kalorier än en otränad så även detta påverkar vikten, men mer långsiktigt.

Om man inte har så mkt övervikt så måste man ha tålamod när man bestämmer sig för att gå ner i vikt, trimma kroppen. Dels så väger muskler mer än fett, så om man minskar i fett men ökar i muskler så kanske förändringen inte syns på vågen och dels så går man ner mindre och långsammare ju mindre övervikt man har.

• Pumpkin

Jag har inte heller riktigt kommit igång med Pilatesen regelbundet, men alla som jag känner som kör med Pilates säger att det är jättebra! Pilates formar kroppen på ett mer "kvinnligt" sätt än t ex styrketräning gör. Man får långa, slanka muskler istället för korta och bulliga.

• pickolina

Man behöver inte alls få korta och bulliga muskler bara för att man tränar styrketräning. Ett vanligt misstag som folk gör... Att tro det alltså. :)

Men jag tror ändå på att pilates är väldigt bra träning och även bra för att forma kroppen. Borde komma igång med det... *s*

• Pumpkin

pickolina

Nej jag vet att man inte behöver få korta muskler av styrketräning, men det är lätt att det blir så om man inte vet vad man gör.

Vad jag menade var att pilates faktiskt är specifikt intriktat på att ge långa, slanka muskler med definition

• CPH

håller med Pickolina, det krävs ganska lång tid av styrketräning för att få bulliga muskler. Jag tror tjejer rent generellt är livrädda för styrketräning för att de tror de kommer se ut som killar :D Själv tycker jag att det ger en fin hållning och tex magen putar inte ut lika mycket om man har en vältränad muskelkorsett.

• Pumpkin

CPH

Visst är det så. Men som med allt så handlar det ju om att träna rätt och veta vad man gör. Vet man inte det vid styrketräning så kan det lätt bli kortare muskler än dom långa vi tjejer tenderar att vilja ha

Hur som helst vill jag bara klargöra att jag själv styrketränar också, så jag är inte emot det om det har låtit så

• jejan

Tack för alla svar. Nu till nästa fråga: Är det någon som har något bra tips för att få bort "handtagen"? Har alltid varit det jobbigaste tycker jag...

• Pumpkin

Det går ju inte att punktförbränna fett, så det är samma sak där. Gå, gå, gå och gå lite mer. Styrketräna och/eller kör pilates.

Svar på tråden Viktminskning och vältränad