• Gummsan82

Hur frågar man sina föräldrar om de vill bidra till bröllopet?

Sitter och filar på budgeten och det ser mörkt ut...

Funderar också på hur man frågar sina föräldrar om de vill bidra med pengar till bröllopet? Vill inte verka sniken, är bara nyfiken på om de vill eller kan göra det. Vi vet ju inte om vi kan gifta oss i höst, allt hänger på om vi får ihop pengarna till det hela. Och det ser mörkt ut.
    Jag vet att vi kan få hjälp med mat och sånt men det är ekonomiskt bidrag jag undrar över. Och min mamma är inte den lättatste människan och ha att göra med! Lägger sig i och är fruktansvärt frågvis! Hon har periodvis sedan vi fick barn för år sedan varit rätt jobbig. Vad man än frågar om så ifrågasätts det. Så jag har stora skälvan inför att frågan om pengar!

Hur frågade ni era föräldrar, och behövde ni ens göra det? De kanske erbjöd sig ändå... Vad tycker ni att jag ska göra? Ta tjuren vid hornen och fråga? Känns fånigt och fråga om vi inte vet helt hundra om det blir nått bröllop...

• Svar på tråden Hur frågar man sina föräldrar om de vill bidra till bröllopet?
  • Bride Aug-08

Personlig åskit. nä sånt frågar man inte. ill dom hjälpa till så ska det komma från dom själva tycker jag. Bättre i så fall att antingen skuta upp bröllopet eller att minska kraven och hålla hårdare i budgeten, kanske ordna mera själv eller bjuda färre.

• okt2006

Gummsan82: Om jag var i din situation så skulle jag överväga att skjuta på bröllopet alternativt dra ner ordentligt på kostnaderna. Du skriver själv att din mamma lägger sig alldeles för mycket och det blir säkert inte mindre av att hon är med och betalar. Om du ska be om pengar så tycker jag att du ska be om ekonomisk hjälp till en viss sak, exempelvis buketten. Men då bör du nog också vara beredd på att hon kan ha åsikter om den bukett som hon betalar för...

• Sagan

Ett tips: Om ni firar födelsedagar innan bröllopet - önska er tt ex presentkort på del av brudbuketten, väska, håruppsättning eller liknande. På det sättet får ni bidra, men behöver inte be om det..

• Wanki

Det beror nog helt pa familjen hur man kan göra och inte. Jag skulle falla ner och dö av skam om jag hade fragat mina föräldrar om de kunde ge mig pengar. Du känner din familj bäst och vet nog innerst inne hur du kan göra. Ett lan tycker jag personligen later vettigare att be om.

• sandra k

När vi hade börjat planera ringde jag till min mamma och sa att just nu håller vi på med budgeten och jag måste få fråga om du hade tänkt att bidra. Det enda man kan få är ju ett nej, och då får man väl ta det.

Sen är många släktingar involverade, tex min mormors syster ska binda min bukett, vi ska ta massor av grönsaker etc ur hennes trädgårdsland och hon ställer upp med boende för långväga gäster. Så henne önskar vi oss förstås inget av. Av andra släktingar önskar vi oss ett bidrag till festen, och av övriga gäster ett bidrag till bröllopsresan.

Det kan anses vulgärt att önska sig pengar men hellre det än vaser och brödrostar, tycker jag.

• okt2006

Håller med Sagan, även presentkort på IKEA (bordsdekorationer), smink, resebyrå eller skoaffär kan funka.

• sandra k

Sen kan jag kanske tillägga att för mammas del rör det sig om 5000 kr, så det är inga fantasisummor.

• Blivande Fru Stålhandske

Jag tycker nog att man skulle kunna med att fråga, men INTE att samla alla föräldrapar vid ett och samma tillfälle och fråga dem. Det skulle nog vara både sårande och pinsamt för dem som inte har råd att bidra, även om de skulle vilja.

• Pippi Pelikan

Det tycker jag inte man frågor om alls. Ni är väl vuxna och självförsörjande människor som frivilligt valt den kostsamma bröllopsvarianten. Det är fullt möjligt att gifta sig gratis. Om era föräldrar väldigt gärna vill bidra så tror jag att de kommer att berätta det. Frågan är dock om du vill stå i tacksamhetsskuld till någon som verkar så knepig som din mamma. Tror du inte att hon kommer att ha åsikter om hur bröllopsfesten ska arrangeras? (det skulle nog jag ha om jag betalde för den...)

• Setemberbrud06

Vi planerade att betala hela bröllopet själva och vårat bröllop kommer bli allt annat än billigt men vi har sparat i ett par år nu och visste vad vi skulle lägga pengarna på, ville liksom inte gifta oss innan vi hade råd , så när vi ringde upp mina föräldrar för att berätta erbjöd sig dom att betala rubbet men vi har sagt att vi vill dela på det åtminstonde, mina päron är fantastiska när det kommer till att hjälpa till osv, tycker man kan fråga sina föräldar om bidrag , absolut!!

• Bumpan_

Varför ska man fråga något sånt? Har man inte råd så har man inte och då får man väl skjuta upp bröllopet istället. Vill folk bjuda till pengar så är väl det en onus istället. Fult tycker jag att överhuvudtaget överväga det.

• Sanasol

Tycker inte att man frågar om nåt sånt, det får de själva erbjuda sig att göra ifall de nu vill bidra.

Har man inte råd så får man anpassa bröllopet efter plånboken, festen blir säkerligen bra ändå! Dessutom är det gratis att ingå äktenskap med varandra... vill man promt ha ett påkostat bröllop men inte har råd så kan man ju vänta...

• Vintern2007

Knivigt det här. Min sambo o jag har resonerat att vi ska kunna betala bröllopet själv inklusive bröllopsresan...vi vet ju att hans föräldrar kommer att bidra. Min mamma är sjukpensionär o har inte råd men däremot vet vi inte med min far. Däremot vet jag att han säkert kommer att fråga vad vi önskar oss i bröllopsgåva o då kommer vi svara att vi vill ha bidrag till resan.
    Mina föräldrar e inte gifta o kan inte "reglerna" att brudens föräldrar ska bjuda in o betala som det var förr säger inte att det e så idag. Samtidigt tycker jag att min samo o jag vill gärna ha råd att hålla i det själv NATURLIGTVIS är alla bidrag välkomna...

Jag skulle aldrig drömma om att fråga min föräldrar o inte be min sambo fråga sina...

Däremot syr min blivande svärmor min klänning...

• Bride_May_ 2007

Gummsan82,

Jag förstår din "oro". (Jag frågade, förklarade situationen, våra begränsningar- och huruvida de hade möjlighet att hjälpa till. Det var inte så farligt..=))
    Tycker det är helt ok att vara öppen och fråga föräldrarna. Kan de inte bidraga så kan de ju inte och då vet du ju iallafall det då. Bidrar de så jättebra och då "kan" de kanske få lägga sig i mer än om det inte är med och betalar. Hursom, kom ihåg att det är ert bröllop!

Antingen så kan ni ju rätta festen efter plånboken, spara eller låna. Vilket som, det blir värt det!
    Lycka till!

Svar på tråden Hur frågar man sina föräldrar om de vill bidra till bröllopet?