• Angieinhere

Vita prickar på naglarna?

har fått vita prickar/fläckar på naglarna.
    Har hört så mkt olika teorier om varför de förekommer. Finns de något som vet till 100% varför man får dessa?
    De jag hört är:
    - b12 brist
    - kalk brist
    - att man slagit i nageln på stället.

vad är sant? & hur gör man för att få bort dessa?

hoppas på svar!

• Svar på tråden Vita prickar på naglarna?
  • Delicatoboll

kalk brist är det som jag har hört, alltså jag får en prick på nån nagel ibland men det växer ju liksom bort. Så jag ser inte så allvarligt på det, om jag skulle ha en väldigt brist på kalk så borde ju det komma såna prickar oftare än vad jag får

• Pippi Pelikan

Jag vet att slag är det vanligaste vid prickar på naglarna. B12 och kalk brukar visa sig på andra sätt. Har du någon anledning att msistänka brist på dessa? Är du vegan exempelvis?

• Angieinhere

Alltså jag mår finemang. Men blir så himlans irriterade på dessa prickar som dyker upp ibland. Har inte haft dem där på ett bra tag & sen nu för ett par dar sen tillkom en del.
    har jätte långa & hårda naglar & växer väldigt fort. Men för min egen del så är de en fråga ifall jag kanske borde äta mer av något. Skulle gärna vilja få bort dem om de går ? :(

Är ej vegan eller något sådant.

• Pippi Pelikan

vita prickar kan bero på luftblåsor i naglarna som bryter ljuset "felaktigt".

• Angieinhere

med andra ord - de går inte o göra något åt dem? :/

Fasen vad synd. ska göra fransk manikyr imorn på salong o hade inte velat att dessa prickar ska sno all uppmärksamhet när de är klart :(
    men men, inget världsproblem direkt!

Men tack för att du tog dig tid & svarade.
    kram

• Delicatoboll

jag tror inte att de kommer att synsas efter fransk manikyr

• CPH

Fråga tjejen som ska fixa dina naglar vad det beror på och återkom med rapport!

• Angieinhere

Delicatoboll: jag hoppas du har rätt :)
    Men det beror ju på hur dem gör fransk manikyr? för prickarna dem sitter ganska nära nagelbandet, alltså nästan mitt på nageln.
    Vi får väl se hur de blir. Man kan inte lägga upp bilder här på forumet? Så ifall intresserade vill se hur ett par äkta naglar ska se ut ;) haha. *asg*

CPH: absolut, åkterkommer lite senare idag :P

• SYL

Slag el liknande "vald" mot nagelbandet. Inte mycket att gora at, men att vara radd om handerna och smorja nagelbanden ar aldrig fel!
    Manga flackar etc ar arftligt aa, jag har tex "rander" eller sma faror i mina naglar..

• Upplyst

Att äta pumpakärnor ska motverka vita prickar på naglarna.

• Angieinhere

hello,
    Naglarna blev överraskande söta :)

Frågade hon som gjorde naglarna & fick veta att jag på något sätt kan ha slagit i dem eller rubbat o pillat med naglarna under den tiden som de producerar mer naglar. Så jag har mig själv att skylla.
    För jag har suttit o pillat i nagelbanden på fel sätt.
    Efter allting hade torkat fick jag en skön o avslappnade handmassage, GUD vad de var skönt. Mina händer luktade underbart gott efter mitt besök.

Måste Verkligen rekommendera Salongen nere i Järna centrum. Varje gång jag gått dit har jag kännt mig som en ny människa. Uppfriskande, bra priser, trevliga människor som kan sin sak. :)

• miiii

Jag har ALLTID haft sådana prickar,...fick veta av en läkare att det bara är en myt att det är ngn vitaminbrist...mina försvann när jag slutade röka...

Svar på tråden Vita prickar på naglarna?