• Belsebubblan

Lite pinsamt...Men, det där pengarna ni erbjöd oss, när kommer de?

Både min far och svärfar har sagt sig vilja betala en del av vårt bröllop, ngt vi tacksamt tar emot. Hade vi inte fått dessa pengar, så hade vi valt ett mindre och billigare bröllop.

Okej...men NÄR kommer pengarna? *s* Vore ju kul att kunna inhandla och planera lite i tid...

Hur för man kontonumret på tal? *s*

/ Agnes

• Svar på tråden Lite pinsamt...Men, det där pengarna ni erbjöd oss, när kommer de?
  • qazbnm

Det var samma med min pappa, jag ringde bara och sa att jag ville att de skulle sätta in pengarna på mitt konto (ej kontanter) då sa han vad bra. För de hade undrat hur de skulle göra men visste inte hur de skulle fråga :)

• Belsebubblan

Mmm....det är väl så man får göra. *s* Känns bara sååå himla pinsamt - jag har aldrig bett mina föräldrar om pengar innan, så det känns så...fånigt.

Jaja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och be om pengarna.

/ Agnes

• LenaLi

Klart ni ska fråga efter pengarna som de lovat. Om ni inte frågar kanske de tror att ni inte behöver eller inte vill ha pengarna.

Dom blir säkert glada att få vara med och hjälpa till med något, inte pinsamt alls.

• krammia

Varför inte säga att nu måste vi betala tex handpenning för lokalen. Hur ska vi göra? Betalar ni fakturan eller får vi pengarna på vårt konto?

• Skärgårdsbrud 6 maj

Jag förstår att ni tycker det är pinsamt. Kan ni inte säga något i stil med att "om ni fortfarande vill bidra med pengar så får ni gärna göra det snart för nu börjar vi få lite kostnader." Eller något liknande? Eller samma variant fast sluta med "eller hur hade ni tänkt er?". För att visa att ni är öppna för förslag och inte bara ser dollartecken framför ögonen, hihi.

• Belsebubblan

Tack för tipsen! Tänk att mna ska behöva känna sig som en gniden idiot bara för att man vill ha de pengar som de självmant erbjudit oss...*s*

/ Agnes

• Flitiglisa

Vi sitter i samma sits som du, Belsebubblan. Mina svärföräldrar har båda sagt sig vilja betala en del av bröllopet men sen är det tyst. Det är klart att man räknar med att de ska göra därefter men det känns väldigt pinsamt som du säger att behöva fråga. Men framförallt känns det oroligt och osäkert och försvårar planeringen. Det är ju å andra sidan taskigt att erbjuda sig och sen inte följa upp det tycker jag. För att jag ska slippa känna mig orolig och undrande så tänker vi nu fråga dem rakt ut hur de har tänkt sig. Precis som övriga här har föreslagit. Tror att de blir glada och lättade om vi tar kommandot i frågan.
    Repa mod och fråga så ska du se att det löser sig! Lycka till!

• Victory

Vi har samma problem. Jag tror inte de tänker på att kostnaderna uppstår ju inte på bröllopsdagen utan ofta långt innan när diverse saker ska betalas (t.ex. kläder). Och som Flitiglisa påpekar så påverkar det ju också planeringen, om man kan ta den där dyrare ringen t.ex.

Men vi har tur som har egna pengar sparade och kan lägga ut i förväg, sen är det bara hoppas att de kommer med pengarna i efterhand...

• 26maj2007

min mamma kom med förslag att vi skulle skaffa oss ett bröllopskonto. så där sätter vi och mina föräldrar in pengar varje månad. Då svärföräldrarna ska stå för maten så behöver vi ju inga pengar från dem förrän på slutet. Så de betala när det är dax för maten.

Svar på tråden Lite pinsamt...Men, det där pengarna ni erbjöd oss, när kommer de?