• Apricos

Coca Cola Light ????

Är det helt ok att dricka Coca Cola light när man försöker gå ner i vikt eller innehåller den något annat onyttigt än socker som man inte är medveten om ???

• Svar på tråden Coca Cola Light ????
  • Pippi Pelikan

Ett långt svar från en högskoleutbildad i området.

Cola light är ju idag (i de flesta fall) sötat med suckralos och inte asparatam. Suckralos är en klorerad form av sackaros som inte tas upp av kroppen och därmed inte ger någon energi alls. Aspartam är en dipeptid och bryts ner i kroppen vilket ger energi, men eftersom den är hundratals gånger sötare än vanligt socker kommer den att ge en försumbar energimängd, mindre än 1 kcal/100 ml.

Enligt svensk livsmedelslagstiftning ska både livsmedel och livsmedelstillsatser vara säkra. Sötningsmedel testas ännu hårdare än andra tillsatser. Det finns idag inga vetenskapliga belägg för att suckralos eller aspartam skulle vara farliga för människa vid normal konsumtion under en livstid. Man har påvisat urinblåscancer hos råtta vid absurd konsumtion i storleksordningen 2 kg vid ett tillfälle. En människa förtär inte de mängderna under ett liv. Vissa miljökemister är generellt skeptiska till klorerade syntetiska föreningar eftersom de är rädda för oönskade miljöeffekter. Det finns heller inga sådana vetenskapliga belägg, men forskning pågår ständigt kring nya livsmedel.

Har man problem med övervikt kanske det generellt vore bättre att vänja sig av med att gott=sött och dra ner på allt som smakar sött. Att byta en normal konsumtion läsk mot light bör inte vara förenat med någon hälsorisk. Ett kranvatten av bra kvalitet är säkerligen nyttigare eftersom läsk inte bidrar med någon vettig näring.

• Sanasol

Det som är det farliga med produkter som innehåller aspartam är att de fräter sönder tänderna, mycket värre än socker och att det kan bilda mycket frätande kemiska reaktioner, t ex tillsammans med apelsin.

Ska man banta så skippa läsken helt och hållet!

• Sanasol

Detta gäller även andra sötningsmedel, enligt min tandläkare.

• Ellte

Klart att man ska begränsa sitt intag av lightcola, precis som annan läsk...och typ ALLT ;) För mycket och för lite skämmer allt...

Själv tycker jag cola light är ett strålande substitut. För vissa kan det tydligen öka sötsug och hunger men för mig är det absolut inte så, snarare tvärtom. Att sitta och dricka vatten när andra dricker cider eller vanlig läsk är bara onödigt självplågeri och livet blir roligare om man får festa lite emellanåt. När man inte äter så mycket annat "skoj" känns det BRA att ta ett par stora klunkar med nåt som åtminstone KÄNNS onyttigt och det blir lättare att låta bli allt annat än om man förbjuder sig helt. Det är min ovetenskapliga men empiriskt testade och styrkta åsikt ;)

• Pippi Pelikan

Sanasol: "Det som är det farliga med produkter som innehåller aspartam är att de fräter sönder tänderna, mycket värre än socker och att det kan bilda mycket frätande kemiska reaktioner, t ex tillsammans med apelsin."

Aspartam fräter inte sönder tänderna! Aspartam består av två vanliga aminosyror som vi alla äter dagligen. Många läskedrycker innehåller syra, exempelvis fosforsyra och askorbinsyra. Syror kan vara frätande på tänderna.

Askorbinsyra (Vitamin C)som ofta finns i apelsinläsk kan i kombination med konserveringsmedlet natriumbensoat bilda bensen som ökar risken för vissa cancerformer. Är det det du syftar på Sanasol?

Jag tycker man ska vara mycket försiktig med att komma med annat än egna erfarenheter och vetenskapliga belägg. Jag är väldigt säker på att din tandläkare är a, felciterad eller b, vetenskapligt inkompetent.

För den intresserade finns massor med information om sötningsmedel att läsa på livsmedelsverkets hemsida:
    www.slv.se

• *Minna*

Pippi Pelikan for president! :)
    Skönt med folk som har lite på fötterna och kan lägga fram det på ett sakligt sätt!

(...iofs kan du ju tokljuga, jag har ju inte kollat upp några källor eller så...;) )

• M.G

Jag tror att vi ska äta livsmedel som kommer så nära från naturen som möjligt.
    Jag känner mig rätt övertygad på att det så småningom kommer att stå helt klart att det inte ä bra eller till och med farligt att använda.

Pippi Pelikan - Du som verkar vara insatt, när något blir vetenskapligt bevisat, vet du hur många som behöver ha fått en påvisad effekt för att man ska kunna säga att det är vetenskapligt bevisat? Vet du om det finns någon information på nätet om det?

• Utpala

OT: Vet någon om syrorna i smaksatta mineralvatten är skadliga för tänderna? Försöker nämligen dra ner på light läsk p.g.a frätskador, men har ersatt det med mineralvatten och undrar om det är lika dåligt.

• Utpala

Kan tillägga att tandläkare och tansköterskor på stället dit jag går inte kunnat svara på frågan.

• Pellesmatte

M.G.: När något är "vetenskapligt bevisat" (vilket inget någonsin kan bli.....eftersom det kommer nya rön hela tiden) så måste det vara statistisk säkerställt. Det handlar inte om något visst antal eller så, det är en rad faktorer som måste tas med i beräkningen, hur studien genomförst, vilka som var med, vilken urvalsmetod har man använt.....I could go on forever...om du intresserad tycker jag att du ska läsa en statistikkurs på högskolan. Där får man lära sig allt.

• Pippi Pelikan

Utpala: Läs på etiketten vad det innehåller. Generellt är det vatten med salter och aromämnen, alltså inget att vara orolig för. Kolsyra är förvisso en syra, men jag tror inte du behöver oroa dig för den. Fosforsyra i CocaCola är däremot väldigt frätande. En vän till mig tog bort rost från metall med cocacola...

Angående det vetenskapliga:
    Kliniska studier på djur och människor sker ständigt. Vetenskapliga artiklar granskas av minst två oberoende sakkunniga och publiceras i vetenskapliga tidsskrifter.
    För vissa substanser råder nolltolerans i livsmedel, exempelvis bensen medan vissa andra ämnen får förekomma i små mängder, exempelvis formaldehyd.

Livsmedel ska vara säkra, dock är det en svår problematik att ta ställning till. Med alla dagens kända allergier/intoleranser måste de flesta livsmedel anses som osäkra för de grupper som inte tål dem, ändå får de säljas. Det tycker nog ändå de flesta av oss är bra, bara det tydliggörs vilka ingredienser ett livsmedel innehåller så att man har möjlighet att avstå.

I de fall då ett livsmedel/en livsmedelstillsats anses som farligt att förtära dras det normalt in eller slutar rekommenderas som människoföda. En del matsvampar som på 60-talet ansågs delikata är sedan ett antal år tillbaka ej längre rekommenderade som människoföda. Vissa färgämnen har försvunnit från marknaden och nya har tillkommit. Rulljansen är ständig, men kanske lägger vi inte märke till det.

M.G: Tänk dock på att de gifter som produceras av naturliga organismer oftast är betydligt giftigare än syntetiska ämnen. (Mykotoxiner, PAH, alkaloider, enterotoxiner, HCA,...) Mycket händer i svensk lagstiftning just nu. Många av de traditionella hälsokost-medlen kommer troligen att försvinna från marknaden iom nya bestämmelser. Ska bli spännande att se vad den pågående utredningen leder till.

• Jenkizen

Du kan dricka cola light men du ska ju inte dricka det istället för vatten för vatten är viktigt att man får i sig.

Svar på tråden Coca Cola Light ????