Laktosintolerans
Ni som vet att ni är intoleranta mot laktos, exakt vilka symtom hade ni innan ni fick det bekräftat?
Ni som vet att ni är intoleranta mot laktos, exakt vilka symtom hade ni innan ni fick det bekräftat?
Mycket obehagliga reaktioner vid intag av mjölkprodukter (läs magont, kallsvettningar, akuta diarréer). Känns det igen?
gaser i magen....
Detta hitta jag på
Laktosintolerans.sida.nu
SYMTOM
Om laktos inte spjälkas i tunntarmen kommer laktosen att JÄSA av bakterier i tjocktarmen och ge upphov till GASER. Gasbildningen och laktosens vattenbindande effekt ger symtom som DIARRÉ´ UPPSPÄNDHET, KÖRNINGAR samt KOLIKSMÄRTOR.
Precis såna smärtor fick jag oxå.. Jag kan äta max 2-4skivor ost per dag,resten av mjölkprodukterna får jag svinont i magen av..
Det var underligt brud0610, för hårdost ska ju innehålla minimalt med laktos. Jag kan äta det. Är du asallergisk?
Ni med IBS, vet ni om era föräldrar har lidit av samma åkomma?
Dojan
Misstänker att kanske jag och i alla fall pappa har det.
Stortån. Misstänker att det hela är ärftligt. Mamma har lidit av samma sak i hela sitt liv, och nu jag. Ganska lindrigt dock, tack o lov. Hoppas att det inte blir värre med åren...
Ja det är inte roligt att ha tjall på magen men man lär sig ju liksom leva med det med tiden ändå...
Stortån
Beror på vad det är för slags ost också jag äter,äter hushållsost 26%. Jag har IBS oxå så det är en av anledningarna att jag kan äta maxantal ost.
Ok
Jag äter också hushåll men det är inte säkert att jag har IBS, eller så allvarlig i a f.
Det kan vara rätt träligt om man ska på fest (eller bröllop eller konferens eller semester ....) och det känns besvärligt att vara krånglig över maten. Det finns receptfria medel på Apoteket som ersätta enzymet (lactas) som saknas i kroppen för att spjälka mjölksockret. Lactrase kapslar funkar bra för mig. Tas i samband med maten om du misstänker att det innehåller laktos.
Är du säker på att det bara är laktos du kan jag vara allergisk mot mjölkprotein oxå... Det är inte kul, det är jag men jag blundar lite för det och äter laktosfria produkter. Det har kommit en lätt creme fraiche som är laktosfri nu. Jippi!!!! Själv var jag jättedålig i magen, lös, bullrig och gasig samt att jag mådde illa och magknip.
Polly22
Jag kunde inte äta de där tabletterna utan kräktes som en räv. Går det bra för dig?
Eller ja, det står ju det...
Stortån
Jag kunde äta dem utan problem. Har även provat laktas tabletter från utlandet (köpt över internet) som var billigare men inte funkade så bra. Om kroppen inte tål laktos pga för lågt laktasproduktion kanske det inte är meningen heller att man ska ta laktas?
Alltså att det är kroppens sätt att tala om för en att den inte vill ha mjölkprodukter överhuvudtaget?
Ni som är laktosintoleranta, var i magen får ni ont? Sitter smärtan i närheten av revbenen, naveln, på sidorna, eller längre ner?
Jag får ont i högersida och lite ovanför naveln..
Jag har IBS är 28 år och har haft det sen jag var ca7år. ungefär 21 år... Har prövat allt under dessa år. Mjölk har aldrig varit några problem för mig, men de som har laktosintolerans verkar ha mycket liknande symptom som jag har. Lös mage, ont, gaser m.m. För mig är det svårt med oljig och stark mat. tex Pizza får jag tokigt ont i magen av ibland och starka korvar blir jag "helt förstörd" av.
Jag har en mycket kraftig och handikappande sjukdom, jag var sjukskriven 100% i tre år. Nu är hag tillbaka på mitt arbete och jobbar 50% skit skönt. Hoppas allt ordnar sig för dig!
Kramizar Jenny