• Rystall

Ni som använder Atikns el GI. Intressant forskning!

Läste detta i Helsingborgs dagblad i fredags. Kan ju vara intressant och vikitgt att veta när man bantar.

Kända bantningsmetoder får kritik

STOCKHOLM. Två välkända metoder att gå ner i vikt, Atkins-dieten och GI-metoden, kritiseras av internationella forskare. Atkins-dieten, som bygger på ett lågt intag av kolhydrater i kombination med mycket kött, är inte säker och rekommenderas inte, skriver professor Klaus Dieter Lessnau vid New Yorks School of Medicine i USA i tidskriften The Lancet. Lessnau och hans kollegor beskriver ett fall som rör en 40-årig kvinna med fetma som strikt följt Atkins-dieten. Kvinnan togs in på sjukhus med ketoacidos, ett allvarligt tillstånd som uppstår när blodet innehåller alltför höga halter av ketonkroppar och därför blir surt. Ketonkroppar bildas i levern vid svält. Enligt Lessnau och hans kollegor kan kolhydratfattiga dieter som Atkins leda till förhöjd produktion av ketonkroppar. Claude Marcus, professor vid Rikscentrum för överviktiga barn på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, instämmer. ? Vi avråder från Atkins-dieten, vi anser inte att den är sund, säger han. Samtidigt kritiserar doktor Elizabeth Meyer-Davis vid University of South Carolina i USA den så kallade GI-metoden. Den går ut på att undvika mat med högt glykemiskt index ? till exempel vitt bröd och potatis ? som säjs höja blodsockret. Men Meyer-Davis har följt 813 vuxna under fem år och fann inte att mat med högt GI-värde höjde deras blodsocker, enligt en studie hon publicerar i British Journal of Nutrition. Enligt Reuters säger Meyer-Davis att GI inte är ett bra sätt att mäta hur mat påverkar blodsockret. Ett livsmedels GI-värde avgörs av mätningar på personer som före intaget har fastat. Men mat får andra värden när den äts av människor som inte fastar. Faktorer som hur länge kolhydraterna tillagas, kombinationen av livsmedel som äts samt hormonuppsättning hos den som äter påverkar blodsockret. Claude Marcus anser att personer som förespråkar GI har skapat en mytologi som utgår från vad som kan vara nyttigt för en diabetiker. ? Blodsockret åker inte jojo hos friska individer, därför är Gimetoden inget att luta sig mot för en frisk människa som vill gå ner i vikt, säger han. TT (Helsingborgs Dagblad sid A9. 2006-03-17)

• Svar på tråden Ni som använder Atikns el GI. Intressant forskning!
  • Tillie

Spännande!

Det finns så mkt forskning om viktminskning och mkt är motsägelsefullt...

• Miafina

Vill inte låta snorklig, för det är verkligen inte meningen...

Men man KAN ju bli påkörd varje gång man går utanför dörren....

Sedan tror inte jag heller att NÅGON diet är hundraprocentligt bra för allt.. Utan samtliga har säkert någon mindre bra bieffekt...

Men oavsett så bör man väl vara uppmärksam på hur kroppen känns... Det gäller ju med eller utan diet...

Min synpunkt, som alltså INTE var menad att vara dryg eller nått =)

• Rystall

Men det bästa är kanske ändå att äta som vanligt fast dra ner på fetare mat och socker och sedan motionera mer. Risken finns kanske att man går upp igen när man slutar med en diet.

• Miafina

Fast att äta som vanligt och bara dra ner på "onyttiheter" kallar inte jag diet =)

Men det var ju inte heller det saken handlade om.. Bara jag som svamlade iväg lite..

Men absolut att det är bra att få reda på "nya rön".... Vad jag reagerade på var att det stod Enligt Lessnau och hans kollegor KAN kolhydratfattiga dieter..

Och då menade jag att det låter ju inte direkt som att risken är överhängande, eller att det händer alla... Utan just kan=finns risk..

Men det finns risk med att gå ut på gatan också..
    Bara det jag menade.. =)

Vad man tycker om dieters varande och inte hör väl egentligen inte hit.... ?!

• M.G

Det kan aldrig vara bra att äta snabba kolhydrater som vitt mjöl, socker osv.
    Det finns ju ingen näring i det. Däremot potatis, det kan man ju äta (enl. GI metoden) men inte så mycket. Jag tycker bara det är sunt för nuft. Vetemjöl använda man som klister förr och nu klistrar vi igen tarmarna med det.
    Jag har väldigt svårt att tro att inte blodsockret påverkas av mat med snabba kolhydrater, men vi påverkas säkert väldigt olika mycket.
    Man kan aldrig veta vad som är rätt och fel, man får känna själv vad som känns bra. Det finns alltid de som hävdar motsatsen.

Svar på tråden Ni som använder Atikns el GI. Intressant forskning!