• 75:an

Är det lika dyrt att ta catering som att ha festen på tex en herrgård?

Ngn som har erfarenheter? Är det så små skillnader att det är skit samma eller skiljer det mycket?
    Jag har kollat runt lite och tycker det verkar som om det är ungefär samma sak...

• Svar på tråden Är det lika dyrt att ta catering som att ha festen på tex en herrgård?
  • Ettolrach

Många gånger blir catering dyrare än vad man tänkt på eftersom sådant som perosnalkostnad, eventuell hyra av porslin, glas, bestick, dukar m m tillkommer.

Jag räknade på det inför mitt eget bröllop för några år sedan och kom fram till att festvåning var obetydligt dyrare och mycket bekvämare eftersom då festvåningen tog hand om allt.

Det kan förstås variera mycket beroende på cateringfirma och festvåning men den prisskillnaden som blev tyckte jag var för liten för att det skulle vara värt "besväret".

• Gerda

Det beror på vad ni vill ha.

Att hyra egen lokal för oss med städning skulle kosta 6-7000 (för att vi är petiga med lokalen) och catering och serveringspersonal...

Då betalar vi hellre 10.000+ till och får toppservice och kan slappna av mycket mer genom att ha festen på herrgård/restaurang som nu är våra alternativ. Skillnaden skulle bli större om vi tog en billigare lokal, men vi hittar inga i vår smak och krav på läge dessvärre.

• Gerda

alltså att catering och personal skulle komma till på dessa 6-7000kr.

• Lady Marmelade

Det beror väl på som sagt. Vad för slags mat du tänkt ha. Om du ska ha buffé eller 3-rätters. Går åt mindre personal till buffé. I vissa lokaler ingår serveringspersonal, dukning mm i menypriset. Det man tjänar en del pengar på är om man har möjlighet att få ta med egen dricka till lokalen och inte behöver köpa vin av dem för resturangpriser. Ta in olika offerter från dels catering dels från festvåningar och jämför.

Kostnaderna beror också mycket på vart i landet du gifter dig.

• Danlin

Vi hade först tänkt att hyra ett ställe och ha catering men efter att räknat med mat,servering och städkostnader så skillde det inte speciellt mycket. Så slipper man allt runt omkring..

• helena_h

jag har insett att det nog faktiskt hade varit betydligt enklare med festvåning, än att fixa allt själv. och i slutändan kanske inte mycket dyrare alls..

• wintersaga

Hejsan
    Undrar bara vilka summor det rör sig om till att börja med? Och hur mycket är "lite" mer?
    Tacksam för svar

• Lady Marmelade

Jag hyrde festlokal i stockholm. Lokalhyran var 8000. Sedan hade de olika menypriser. Betalade ca 300 kr per person för 3-rätters. I menypriset ingick sedan dukning med riktiga linnedukar och linneservetter, kandelabrar till borden och stearinljus. Feslokalen fixade dukningen, städningen och stod för serveringspersonal. Vin fick vi ta med själva.

Vad priset blir skiljer sig nog ganska mycket från olika ställen och vart i landet man har festen.

Svar på tråden Är det lika dyrt att ta catering som att ha festen på tex en herrgård?