• orolig...

blod i avföringen

För några dagar sedan när jag skulle göra "det stora" kom det blod. Det var inte i själva avföringen utan var helt vanligt blod "för sig". Så har det varit från och till när jag gått på toa, i två-tre dagar. Jag har inte ont eller så. Kan det vara något ytligt blodkärl som spruckit eller vad tror ni? Blir ju lite orolig... Tacksam om nån kan hjälpa mig!!

• Svar på tråden blod i avföringen
  • orolig...

Tack för alla uppmuntrande ord!!
    Jag ringde precis till sjukvårdsrådgivningen som trodde att det var någon liten spricka eller kanske hemorrojder. Båda är ofarliga och jag fick tips på en salva att använda och sjuksköterskan trodde att det skulle gå över med denna. Så nu blir det till att åka iväg till apoteket. Men tack för hjälpen, tjejer!!

• Vilda_

Vilken salva fick du rekommenderad? Har samma problem som du!

• orolig...

Xyloproctsalva (receptfri). Hoppas att det går över Vilda_!

• Carma

Jag kan bara tillägga att det är ytterst svårt för en sjuksköterska att avgöra läget per telefon. Det har funnits fall att även de med tydliga hjärtinfarkts syndromer har inte uppmanats att söka akuthjälp.

Jag hade gått till doktor ändå om jag vore dig. Föredrar säkerhet mot osäkerhet nämligen.

• Ålin

Ja, det kan nog vara bra att soka lakare anda. Battre en gang for lite an en for mycket.

• Amy1

Tycker också det låter som ett fall av hemorrojder. Klart att det kan vara svårt att bedöma per telefon, men prova med salvan sjuksköterskan rek. Det har du inget att förlora på. Hjälper inte det är det läge att söka läkare. Det finns även stolpiller Xyloproct ifall du inte blir hjälpt av enbart salva. Sen är det viktigt att du äter mycket fibrer, dricker mycket vätska och rör på dig så du håller magen igång. Hemorrojder blir många gånger värre om man är hård i magen.

Amy

• orolig...

Ja, jag ska prova med salvan först. Blir det inte bättre ska jag försöka samla mod och gå till doktorn.

• Annzis

Åh, vad skönt att dte inte bara är jag som har gått med detta problemet länge... Jag har haft problemen i ca 2-5 år. det har vart mer blod nu senaste året så jag borde ju gå till läkaren.

Var hos vårdcentralen för några år sen och hon där konstaterade att det inte var nått som var ytligt så hon rekomenderade sånnt där hemskt... vad heter det? man stoppar upp ett rör o så bläh...och därför har jag aldrig gått tillbaka för jag vågar inte, i sånna fall får de söva mej först, gör de det???

Är verkligen orolig och borde verkligen ta tag i detta, men jag vågar och orkar inte inte gå till läkaren. jobbigt!

• *sussie*

det kan vara bråck på tarmen...är man väldigt hård i magen kan de spricka...det blöder MYCKET. Det är inte farligt och är lätt att behandla...men uppsök läkare...detta är bara em gossning. Undvik laxermedel även fast det gör ont när du går på toa. Laxermedel gör tarmen "lat" och arbetar sämre till slut.

• Amy1

Annzis

Du kan få lugnande mediciner om du tycker det är obehagligt med undersökningen. Antar att du syftar på rektoskopi? Kontakta din läkare igen och berätta precis hur du mår, så kan ni säkert komma överens.

• SYL

Annsiz,

Det ar sallan det ar ngt farligt om man har synligt, "rott" blod i avforingen, om det bloder hogre upp i tarmen tex pga cancer osv, sa syns det tyvarr sallan (eller som morka flackar som man knappt lagger marke till), utan man maste ta faesesprov ("bajsprov") el gora koloskopi for att upptacka sadant.

Daremot ar det supervanligt (men ingen man pratar om) att man far en liten spricka kring anus el strax innanfor. Da ar det viktigt att se till att halla rent, inte anv stringtrosa samt kanske smorja med idomin el dyl. Hemorrojder kan axa bloda, dessa finns speciell kram for pa apoteket.

Har du tittat efter hur det ser ut dar bak? Kanske ar det ngt du kan se med hjalp av spegel.

Om du anda ar orolig, eller om ni har haft diverse mag-tarmbesvar i din slakt sa tycker jag att du ska ga till doktorn (en mag-tarm doktor ej vc) och be att han gor en rektoskopi. Det kanns fornedrande for man ligger som i en omvand gynstol med rumpan i vadret medan doktorn for in en liten "pinne" ca 10-12 cm in i rumpan. Det kanns obehagligt axa, och man kan bloda efterat, MEN, det ar over pa en-tva minuter och kanns battre efterat nar man vet vad det ar som orsakat blodningen.

Om doktorn inte hittar nagot och anser det vara nodvandigt med koloskopi (el om du sjalv yrkar pa att fa gora en sadan) sa for du en tid for detta en annan dag.

Koloskopi tar ca 45 min - en timme och ar obehagligt. Detta kan man fa lugnande for och ev axa smartstillande, men att man skulle sovas har jag aldrig hort, och arligt talat - sa farligt ar det inte.

Man far ligga pa sidan med en filt over sig sa kanns inte lika utsatt som vid rektoskopi. Sedan for doktorn in en jattelang smal slang som ska aka hela vagen upp genom tjocktarmen (som ar ca en meter lang). De gar valdigt varsamt och langsamt fram, en skoterska hjalper till att fa slangen ratt genom att trycka pa din mage. Det ar varst i borjan for tarmen ar krokigare pa slutet, sen ar det inte sa farligt. Om man vill sa kan man fa titta pa samma skarm som doktorn, da far du se hur det ser ut dar inne om du tycker det ar spannande
    Efterat far man ligga och vila och sen far man ga hem och ata! (Man maste namligen fasta ett halvt dygn innan och dricka laxermedel..)

• SYL

Mitt meddelande var forstas riktat till orolig med!

• Fialina 21 okt

Troligen hemmorojder! Jag får blödningar när jag suttit mycket och motionerat för lite. Efter en veckas rejält promenerande brukar det vara borta!

Har man däremot levrat blod i avföringen så kan det vara allvarligt, för då är det ju blödningar längre upp i tarmen. Då måste man till doktorn. Men färskt och rött blod brukar vara hemorojder.

Salvan Xyloproct är jättebra! Kan dessutom används för påsar under ögonen med yttliga blodkärl, eftersom salvan nu är sammandragande. Så blir man snygg också! :)

• SYL

Fialina! Sa sant som det ar sagt, jag har faktiskt aldrig anvant hemorrojdkram till annat an just ogonen haha!

• polly22

Orolig
    Hade samma symptom som du för ett år sedan och blev väldigt rädd. Det tog 6 månader innan jag fick mod att gå till doktorn. Men efter först en rektoskopi på vårdcentralen och sedan en koloskopi på sjukhuset fick jag veta att inte var något farligt utan något blodkärl som hade skadats.

Undersökningarna går till som SYL beskriver och är varken pinsamma eller särskilt obehagliga. Och när man kan se med egna ögon att allt ser bra ut känns det genast bättre.

Förlora ingen mer sömn och gå till doktorn. Är det hemoroider mår du bättre direkt - är det något annat får du behandling tidigt vilket alltid är bäst.

Lycka till!

• Annzis

SYL: Tack för all information.

Jag har gjort "bajsprovet" för några år sedan men de hittade inget där... Och det var en läkare som undersökte analen. Hon sa att det inte var något ytligt eller i början av öppningen.

Jag vågar inte göra det där som du pratar om! Jag kommer dö av smärta!!

Kram

• Bröllopstokiig

Jag ska till kirurgmottagningen på onsdag, min familjeläkare skickade remiss dit eftersom han inte kunde se orsaken till mina blödningar. De ringde idag, jag fick en återbesökstid. Blev så paff så jag kom mig inte för att fråga vad de ska göra egentligen, men jag antar att det bara är en rektoskopi eftersom jag bara behöver ta två klyx innan. Gjorde rejält ont när jag gjorde det hos min familjeläkare förra gången eftersom jag har ont redan innan. Men det är bara att bita ihop och stå ut. Klart att det inte är kul, men vill man få någon hjälp så får man stå ut med undersökningarna.

• ninonica

Surprise, surprise. Fick kallelsen till mitt besök på kirurgmottagningen. Det är tydligen en sigmoideoskopi som ska göras. Jättekul! Eller inte... Särskilt inte som den ska utföras av en kirurg som jag har träffat på ganska många gånger på min gamla avdelning. Jaja, han minns förmodligen inte mig så noga, men det kommer kännas jobbigt ändå.

Svar på tråden blod i avföringen