Annsiz,
Det ar sallan det ar ngt farligt om man har synligt, "rott" blod i avforingen, om det bloder hogre upp i tarmen tex pga cancer osv, sa syns det tyvarr sallan (eller som morka flackar som man knappt lagger marke till), utan man maste ta faesesprov ("bajsprov") el gora koloskopi for att upptacka sadant.
Daremot ar det supervanligt (men ingen man pratar om) att man far en liten spricka kring anus el strax innanfor. Da ar det viktigt att se till att halla rent, inte anv stringtrosa samt kanske smorja med idomin el dyl. Hemorrojder kan axa bloda, dessa finns speciell kram for pa apoteket.
Har du tittat efter hur det ser ut dar bak? Kanske ar det ngt du kan se med hjalp av spegel.
Om du anda ar orolig, eller om ni har haft diverse mag-tarmbesvar i din slakt sa tycker jag att du ska ga till doktorn (en mag-tarm doktor ej vc) och be att han gor en rektoskopi. Det kanns fornedrande for man ligger som i en omvand gynstol med rumpan i vadret medan doktorn for in en liten "pinne" ca 10-12 cm in i rumpan. Det kanns obehagligt axa, och man kan bloda efterat, MEN, det ar over pa en-tva minuter och kanns battre efterat nar man vet vad det ar som orsakat blodningen.
Om doktorn inte hittar nagot och anser det vara nodvandigt med koloskopi (el om du sjalv yrkar pa att fa gora en sadan) sa for du en tid for detta en annan dag.
Koloskopi tar ca 45 min - en timme och ar obehagligt. Detta kan man fa lugnande for och ev axa smartstillande, men att man skulle sovas har jag aldrig hort, och arligt talat - sa farligt ar det inte.
Man far ligga pa sidan med en filt over sig sa kanns inte lika utsatt som vid rektoskopi. Sedan for doktorn in en jattelang smal slang som ska aka hela vagen upp genom tjocktarmen (som ar ca en meter lang). De gar valdigt varsamt och langsamt fram, en skoterska hjalper till att fa slangen ratt genom att trycka pa din mage. Det ar varst i borjan for tarmen ar krokigare pa slutet, sen ar det inte sa farligt. Om man vill sa kan man fa titta pa samma skarm som doktorn, da far du se hur det ser ut dar inne om du tycker det ar spannande
Efterat far man ligga och vila och sen far man ga hem och ata! (Man maste namligen fasta ett halvt dygn innan och dricka laxermedel..)