• Blowjo

GI-Hur funkar det?

Jag behöver hjälp...ska gå ner ca 17Kg....

Och har provat på cambridge och gått ner 10Kg...

men tänkte börja med Gi nu...dels för att kunna äta rätt sedan..
    hittade en GI sida....men fattar inte så mycket...jag behöver hjälp med hur ofta man ska äta..hur mycket och VAD man ska äta..

Det stod att om man skulle gå ner i vikt..så skulle man undvika pasta, ris, bröd, frukt...

Någon som vet hur fort man börjar gå ner?
    och hur mycket per vecka ungefär?`

tacksam för svar

• Svar på tråden GI-Hur funkar det?
  • Ellte

Läs någon bok om saken :) Fredrik Paulun har skrivit många bra och även receptböcker.

"GI-metoden" är inte riktigt en bantningskur utan kan snarare ge råd för hur man ska äta jämt...men visst, man man definitivt använda det för att gå ner!

Vad det går ut på är att man ska lära sig hur kroppen funkar...t.ex äter vi idag mycket mer kolhydrater än vad vi behöver...och ofta också "fel" sorts kolhydrater. Sådana som går ur kroppen fort och som gör oss hungriga snabbt igen. Genom att äta "rätt" och tillräckligt ofta håller du blodsockerkurvan på en jämn nivå och därmed minskar risken för en ökad fettinlagring. :)

"GI" är en enhet för att mäta "hastigheten" hos olika livsmedel. T.ex har vitt bröd ett GI på 100 och det är väldigt snabbt.

Som du förstår är det en hel vetenskap och man har stor nytta av att läsa in sig på det. Det är skitspännande när man fattar :D

Jag kan rekommendera Pauluns "De tio stegen" som en bra bok att börja med. Den är en kombination av GI-tänk och andra råd.

Ha skoj och lycka till! :)

Svar på tråden GI-Hur funkar det?