Gå upp "nyttigt" ?
Hej, jag har alltid varit smal i hela mitt liv. Jag vill gå upp lite så att jag får lite kurvor, men jag vill på samma gång äta nyttight o hälsosamt. Några tips om hur man går upp lite i vikt samtidigt som man kan äta bra??
Hej, jag har alltid varit smal i hela mitt liv. Jag vill gå upp lite så att jag får lite kurvor, men jag vill på samma gång äta nyttight o hälsosamt. Några tips om hur man går upp lite i vikt samtidigt som man kan äta bra??
Jag behöver också gå upp ett par kilo inför en operation som jag ska göra. Efter den kommer jag bara kunna äta flytande föda, så jag ska få träffa en dietist som ska hjälpa mig. Men det jag har hört är att man kan dricka proteindrinkar, alltså sånt som de som tränar dricker för att bygga muskler. Men jag vet inte om det stämmer. Nån som vet?
Ja det stämmer... För att bygga krävs att man äter tillräckligt med kalorier och många har inte tid eller möjlighet att äta så mkt som krävs för att få i sig dessa kalorier, då äter de ofta proteinpulver som tillskott.
Proteinpulver är alltså ett förslag och det andra är helt enkelt att du äter mer än du äter nu.. Du behöver ju absolut inte äta onyttigt, bara mer helt enkelt så du ökar ditt kaloriintag.
Kom också ihåg att du behöver få tillräckligt med bra fetter i dig - fet fisk, nötter, avokade, oljor.
Jag tränar en hel del styrka i fitnessyfte, och proteinpulver i sig är inget man s.a.s. lägger på sig av. Det är bara ett "snabbt" sätt att få i sig tillräckligt med protein. Förutom det finns det också s.k. gainers, som innehåller både protein och kolhydrater - men sådana tycker iaf inte jag man skall ta om man inte tränar, eftersom kolhydraterna i dem är mycket snabba. Överlag tycker jag INTE att man skall börja använda pulver innan man "lärt sig" äta tillräckligt - det är ju ändå den grunden man måste skaffa sig först.
Om du vill kan du skriva ner hur en vanlig dag ser ut för dig, vad gäller kosten, så kan vi kanske ge dig några tips på hur du kan förbättra den? Plus din vikt och längd...
Jag vet att det kan kännas "svårt" som tjej att äta mycket, men tro mig - det är hur enkelt som helst :D
Hej "Lyxförpackning". Jag har också varit smal hela mitt liv. Min dietist säger att det är viktigt att äta mellanmål. Just nu har jag börjat försöka få in en rutin att äta något varannan timme. Lika mycket som dom säger att det är svårt att gå ner i vikt så är det också svårt att gå upp i vikt. Folk tänker oftast inte på oss smala och jag har fått alla möjliga kommentarer kring min vikt. Just nu håller jag tummarna för att jag åtminstone kan gå upp några kilon. Styrketräning är också viktigt. Jag och min sambo ska snart sätta fart med att försöka skaffa barn och det med min vikt gör mig lite orolig. Men jag hoppas på det bästa.
Lugnet: Jag håller helt med om att det kan kännas svårt att gå upp i vikt. Jag vägde som minst kring 40 kg till mina 160 cm för ca. fem år sedan, och jag vet att inte alltid känns lätt att gå upp. Men, förutsatt att man verkligen vill, och ger sig fasen på att verkligen göra det, är det inte omöjligt. Första steget är, precis som du skriver, att äta regelbundet, och tillräckligt. Ordentliga portioner som innehåller alla näringsämnen man behöver. Det och tung styrketräning var det som fick mig att komma på rätt väg igen efter några år ute på hal is.