• Fru Kroon

behöver lite hjälp av ni andra oktoberbrudar:)

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha kvar vår vigseltid som är Kl. 14.30 eller om jag ska tidigarelägga den till Kl. 13.30. Någon som har ett prel tidsschema att dela med sig av?

Vi ska fotografera oss efter vigseln och då vill fotografen ha ca 45 min - 1 tim på sig. Vi har bara 5 min bil/buss väg till festlokalen, så gästerna får väl mingla en stund innan vi kommer. Klockan 01.00 måste det vara tyst på bandet, får vara kvar ett tag till men inte spela.
    Vi vill gärna hinna festa en stund efter middagen, så det inte blir så att bandet bara spelar en tim eller två och sen är det dags att sluta. Undrar hur långtid allt tar, förmodligen längre tid än vad man tror.
    Oj oj det belv långt, hoppas att ni orkade läsa ända hit, och kan komma med några goda råd:)

• Svar på tråden behöver lite hjälp av ni andra oktoberbrudar:)
  • okt2006

Hittade tråden!

Jag skulle räkna ungefär såhär:

Vigsel+kramkalas =1,5 timme, Fota =1 timme, brudskål+ev. mingel =0,5 timme, middag =3 timmar.

Om ni har vigseln 13.30 har ni ca 5,5 timmar på er till partaj och tårta, vals osv. Om ni har kvar tilden 14.30 så blir det alltså ca 4,5 timmar.

• Ängla

Med fotografering efter så skulle jag defintivt ta den tidigare tiden. alltså 13:30 om ni vill hinna stuffa runt på golvet ett tag.

Var på ett bröllop som började 14:00 och som stängde ett, foto tog 2.5 timmar med transport av dom & allt sen en buffé middag som drog ut på tiden av olika anledningar så det blev bara knappt två timmar att dansa innan det var dags att gå hem, lite trist....

kram fårn Ängla som inte gifter sig i oktober!

• Ängla

Här har du vårt hållschema för vårt bröllop i april, nu är det annorlunda för vår del för vi har valt att fota oss innan samt att vi "fikar" med läcker tårta och dansar första bröllopsvalsen redan på eftermiddagen. Vi valde det för att vi känner att tårtan så sällan kommer i fokus, det är nåt man tar mitt i natten när man är mätt typ annars...

Obs vi räknar två timmars foto för att ha gått om tid, avstånden mellan fotoplatserna är små...

Preliminärt hållschema!

09:00 ? 10:00 Bruden till frissa, make samt lunch med tärnorna
    12:45 ? bil anländer åker till fotografering Stadsparken, Vätterstranden, Slottsvillan
    14:55 Lämnar Slottsvillan
    14:58 anländer till Huskvarna Kyrka

15:00 Vigsel
    15:45 På kyrktrappan
    16:00 Promenad upp till slottet
    16:25 Brudparet anländer
    16:30 Mingel & brudskål (eventuellt snittar) i parken, fotografering av gäster och brudpar
    17:10 Kaffe & tårta serveras i salongerna, pianospel samt eventuellt några tal (bar öppen)
    17:50 Första brudvalsen samt ytterliggare dans
    18:40 Samling inför promenad utanför slottet
    18:55 Promenad till Restaurangen
    19:05 Gästerna droppar in, får välkomstdrink & hittar sina platser
    19:20 Förrätt
    20:05 Varmrätt
    20:55 Paus
    21:05 Efterätt
    ca 22:00 Andra brudvalsen, bandet börjar spela och baren öppnas
    00:00 Vickning
    02:00 ca God natt

Dagen efter
    09:00 (ca) Slottsfrukost

• evispevis

Jag tror att festens längd har helt med att göra hur många gäster som är på middagen samt hur glada de är i att hålla tal. Var på ett antal bröllop i somras och vi satt till bords mellan 3,5-4 timmar varje gång.
    Du gör klokt i att ta den tidiga tiden, tror jag.

Svar på tråden behöver lite hjälp av ni andra oktoberbrudar:)