• smurfmamman

sockerberoende!!!

Jag är så sockerberoende så att det i perioder styr hela mitt liv. Rör mig vissa dagar i ett vakuum mellan sockerkickarna, letar, letar i skåpen efter vad som helst. köper massa godis trots att vi inte har pengar, smyger iväg och handlar och smygäter i bilen, gömmer gdois osv osv i det oändliga. Måste få ett slut på det här nu! Vill avgifta mig för gott, men det största problemet är bröd, potatis, ris, pasta, mejeriprodukter, det är ju hela vår kost ju! Det klarar jag mig inte utan! Särskilt inte pasta och potatis! Så nu behöver jag tips! Är potatis ok? Fullkornspasta? Något bröd? Hjälp!!!!
    Finns likasinnade??

• Svar på tråden sockerberoende!!!
  • Drakdal

Spöket laban, du behöver nog lite mer proffesionell hjälp, men du är ju ett steg på väg när du erkänner att du har problem. Det kommer nog att gå bra bara du vågar att be om hjälp, för det är svårt att klara själv. Lycka till

• Bobou

Jag har läst att det är nästan lika illa att dricka sockrad läsk som lightläsk till maten eftersom de hämmar mättnadskänslan. Den som dricker något sött istället för vatten äter mer. Och så förstås att man vänjer sig vid att allt ska vara sött, som många skrivit...

Det är ju skillnad på fullkornspasta och fullkornspasta. Kungsörnens t ex innehåller bara 55% fullkorn medan andra sorter är 100% (t ex Zeta, som dessutom är väldigt billigt där jag köper den). Jag vet inte hur skillnaden i GI ser ut, men jag antar att det är bättre än idealmakaroner iaf. Jag tycker att 100%-ig fullkornspasta är det allra godaste, men om man inte är van kan det ju vara värt att prova sig fram lite, eller gradvis öka fullkornshalten.

• Vilda_

Ålin: Vad jag vet finns det inga rekommendationer ang. sötningsmedel för små barn...men det är en god ide att inte låta dina barn äta söta saker över huvudtaget. finns ingen näring i socker....

• M.G

Sötningsmedel använder jag mig inte av överhuvudtaget. Skulle aldrig ge mina barn det.
    Däremot fruktsocker i måttliga mängder tror jag är OK.

• norrasmåland

Socker beroende... det har jag o har vart på behandling på bitten jonssons center. hon är utbildad i usa där det är vida känt vad sockerberoende är.
    läs mer på www.bittensaddiction.com och varför ska barn äta socker för. helt onödigt. bättre att sockra med färska bär eller så.
    sockerberoende e inte kul. äter mina tre vanliga mål mat .men däremellan kan man döda för att få söta saker. men det funkar om man äter en ren o bra mat utan diverse sötningsmedel mm.

återkommer

Bea

• Pumpkin

Åh vad jag känner igen mig i det TS skriver!

Jag körde faktiskt en hård GIkur i två veckor i höstas, efter det var sockerberoendet borta! Men det är klart, dom två veckorna var oootroligt jobbiga

• M.G

Äter du enligt GI tror jag sötsuget minskar väldigt mycket. Ät mandlar/nötter till frukost och mellanmålen. Keso innehåller mycket protein också.
    Jag tror inte du blir hjälpt av att äta sötningsmedel, det är ju sötare än socker och dessutom tror jag inte alls det är hälsosamt.

• cricri

Smurfmamman!

"Slut på sockersuget" (Potatis inte prozac) av Katherine Desmaisons säger jag bara. Det blev räddningen!!!!!www.radiantrecovery.com/

Skaffa boken, det är det bästa du kan göra, sen hjälper att kolla på olika tipsen från olika håll men innan du läser boken kan du göra lite av det (i jamförelse med vad du kan när du har förstått vad som händer och vad du måste göra).

• dobedooo

jätteintressant tråd! Känner igen mig precis. Har just läst Bitten Jonssons bok "sockerbomben" och är sockerberoende så det förslår. Jag har provat stenålderskosten men mådde inte bra av så mycket kött o jag vägrar äta kyckling o är ingen fisk-människa så jag provade GI - kosten efter att ha läst fredrik Pauluns bok o det passar mig jättebra. Jag äter omelett o 2 olika frukter till frukost o klarar mig hela morgonen o fm utan minsta sötsug, är knappt ens hungrig förrän till lunch.. funkar skitbra! jag äter russin mellan målen som stabiliserar blodsockret o ibland nötter o det funkar oxå bra... man måste prova sig fram, innan man hittar det som funkar.. håller på o klurar på vad jag ska äta till lunch o em för att klara sötsuget hela dagen..

• M.G

Min man har haft ett enormt sötsug men sedan han började äta vitaminer/mineraler/aminosyror osv. så är sötsuget som bortblåst. Han äter en del mandlar varje dag också, ca 30st.
    Vet inte vad det är som gjort att han tappat det men jag tror att det är både mandlarna och vitaminerna + att jag oftast lagar Medelhavskost (Fedon Lindber), en hel del bönor blir det.

• annaglitter

Jag är också "sötgalen". Det är så jobbigt, jag tjatar alltid på min m2b att han dricker läsk osv men själv kan jag äta hur mycket glass och choklad som helst.

Jag har inga proböem med vikten överhuvudtaget och tränar en del men choklad!!! Att jag inte är öberviktig gör också att andra tycker det är helt ok att jag äter upp alla choklad eller tar en extra glass osv. Det hjälper ju inte när m2b säger "men älskling ät den du" eller köper en kexchoklad till mig när han vill vara snäll...
    Är det någon som vet varför just choklad får mig att gå bärsärkargång?
    Framförallt under mensens första dagar, då kan jag ställa mig sent på kvällen och baka kladdkaka och äta upp hela själv?

• rebecca81

Jag provade kungsörnens fullkornspasta tidigare. Det luktar lite konstigt, ser lite konstigt ut och smakar lite konstigt. Sen bytte jag till Barilla fullkornspasta, 100% fullkorn. Det är ok billigt, smakar GODARE än vanlig och luktar precis som vanligt!

Helt fantastiskt, rekommenderar det verkligen.

• Tinga

Själv äter jag enligt GI-metoden sen ungefär en månad tillbaka, men inte har jag märkt av något minskat sötsug! Jag äter tre större mål och två till tre mellanmål varje dag, så det är inte det att jag går och är hungrig och därför är sötsugen. Mitt sötsug kommer ofta direkt efter en måltid, och då är det ju definitivt inte lågt blodsocker som gör att man blir sugen.

Anledningen till att man började äta efterrätter är ju att det ofta finns ett sötsug efter att man ätit en lite större måltid, och därför undrar jag hur GI-förespråkare kan säga att man blir av med sötsuget om man äter enligt dessa principer? Vet någon vad sötsuget efter en måltid beror på?

• M.G

Tinga - prova att äta mandlar och en frukt till mellanmål. Mitt sötsug är så gott som borta och jag är lite extrem när det gäller sötsaker. Även min man har blivit av med det på det sättet och det trodde jag aldrif för han har ätiti ännu mer go´saker än mig.

Svar på tråden sockerberoende!!!