• L-N

Hur är en typisk...

Jag är lite nyfiken på hur ni svenskar skulle definiera en typisk finländare! Skulle va kul att höra hur vi uppfattas i utlandet.

En typisk svensk för mej är nån som ser bra ut, är solbränd och sitter på ett utecafe med mörka solbrillor och tittar på folk. Dessutom kramas svenskar ofta, har jag för mej, tex när man möter en vän på stan och så...

En typisk finne för mej är blek och lite inåtvänd. Tycker de ser lite vassa och stela ut. Och så tycker de om bastu och länkkorv. Och koskenkorva, förstås :D

Finlandssvenskar är en blandning av dessa två. Inte lika stela som finnarna, men inte lika öppna och kramiga som svenskarna.

Detta är ju en grov generaliserin, bara så som jag uppfattar det. Menar ju inte att alla svenskar är så, eller alla finnar heller, för den delen.

Hur tycker ni då?

• Svar på tråden Hur är en typisk...
  • Fru Luks

Lyssna på Hedningarna så kommer ni älska språket!

(Om det här tråden hade handlat om arbaber eller nåt annat så hade den uppfattats som extremt rasistisk. Av nån anledning "får" man skämta om nordbor!)

• Kirk

Fru Luks:

ja, de är jättebra!

Du, jag tänkte faktiskt på det där. Undrar vari skillnaden ligger? Någon kanske _tar_ illa upp?
    Det vore djupt olyckligt i så fall, för jag tror inte att någon här menat något illa alls.

Kanske är det ett sätt att sätta fingret på grannbanden. Den man känner kan man skoja rätt vilt med, men främlingen är man lite avvaktande mot; man vill inte vara otrevlig.

Bara en gissning, jag kan ha fel...

• malvis

Sjunger verkligen hedningarana på finska?

• Trull

Min mamma är finska och så är många av hennes väninnor.
    En gång om året drar min mor ihop till "årets tjejfest" och jag brukar alltid vara med i början av kvällen. Vilken fart det är på dem, så mycket skratt, så mycket humor. Det är glädje blandat med lite sarkasm. Det kan bli lite högljutt.

Men jag trivs och njuter!!! Jag upplever att de vågar vara på något vis.

• nice

Bobou, jag undrade hur en typisk FINLÄNDARE uppfattas i utlandet. Trots att jag är finlandssvensk så är jag ju ändå finländare..! :)

Jag hoppas verkligen inte att nån tar illa upp av den här tråden, och ser den som rasistisk på nåt vis! Det är absolut inte min mening!

Anledningen till att jag startade den är att jag har nån form av "bt-sjuka". Jag ligger vaken på nätterna och funderar på vad man kunde starta för trådar :D Då började jag fundera vad folk skulle tycka om de visste vad jag höll på med om nätterna, och det ledde till att jag började fundera på hur man uppfattas i ett annat land...mina tankebanor är inte så normala alla gånger :)

Där var bakgrunden till varför tråden uppstod (tycker mej minnas att det var nån som undrade varför jag undrade..)

• nice

Har försökt byta tillbax till L-N flera gånger nu, så just nu bara kollar jag om det lyckades denhär gången..

• Fru Luks

Japp, Hedningarna består (eller bestod?) av två finska sångerskor och av tre svenska musiker. Ibland sjunger killarna - då på svenska - men de bästa låtarna är ju när tjejerna river loss. Vilket språk!

• jamboochjag

Finska är härligt, men det är som med whiskey man måste lära sig att tycka om det

Börjar nästan längta till påsken då vi åker till sommarstugan i finland med svärmor och sedan runt till hennes väninnor. Underbart att bli bedömd på finska...man ser hur de tittar på en och säger något i typ fem minuter sen får man översättningne från sambon med ett ord...och nu när vi ska gifta oss också...riktigt härliga tanter och mycket gott fika tror att det är det enda väninnorna gör bakar och bakar.

• jamboochjag

Och just det...mitt favvo ord just nu är
    HÄÄT (vem som helst förstår väl att det betyder bröllop?)
    HÄÄrligT

• malvis

Varför jag undrar om Hedningarna sjunger på finska beror på att pappa som talar flytande finska påstår att det inte är det.Syrran spelade dem mycket förr.

• Rosenhaga

Det är inte utan att jag blir lite full i skratt av allt ovan - helroligt!

Tror jag skall ropa på m2b så han får läsa också - han är finländare.

*skrattar glatt*

• jamboochjag

I bilen på väg hem igår hörde jag en underbar sång på engelska om finland... refrängen gick Finland finland... jag måste nog maila radion för att höra vad det var för låt.

Försökte också få min sambo till att vi istället för bröllopsvals skulle överraska med en finsk tango. Någon som vet om det är svårt att lära sig?

Svar på tråden Hur är en typisk...