• JenHa

sparat/lånat/fått?

Hej hej!

Fastän det inte är bröllop inom synhåll för mig, så har jag klippbok, sitter vid den här sidan och drömmer om mitt drömbröllop, varje dag. Jag har nog insett att jag behöver en stor budget och undrar bara lite nyfiket hur ni alla vänner har gjort, har ni sparat, fått bidrag?
    Vore kul att få höra, jag har redan börjat lägga undan i spargrisen..... =)

• Svar på tråden sparat/lånat/fått?
  • anne på grönkulla

Alla sparpengar under ett helt år gick till bröllopet, samt att vissa saker kunde vi betala i god tid före eller efter. Vi spred också ut en del kostnader under detta år kläderna gick t ex på löpande månadsutgifter och inte på sparpengar. Drygt 60 000 kr totalt (men vi reste bort - det mesta var reskostnader, inte bröllopskostander) blev det.

• anne på grönkulla

PS - glömde : min mamma betalade då bröllopsmiddagen för knappt 20 personer. Den gick på kanske 4000-5000 kr, utöver de 60 000 alltså.

• Jenkizen

Vi spred ut mycket av kostnaderna under en halvårsperiod plus att vi sparat ihop ca 20000:- och som ett brev på posten så fick vi igen drygt 30000:- på skatten ca en månad innan bröllopet och alla dom pengarna gick självklart till att lyxa till festen lite extra.
    Plus att min mor och far betalade all sprit och dryck plus brudtärnans kläder.

• Sara 2/9-06

Vi har sparat.... Sålde en av våra bilar då vi inte behövde 2 längre, våra föräldrar betalar fest och mat... Men det blir mycket snålande..Inga nya kläder precis...

• snart så.....

Vi har lånat en del (den större delen) och låtit resten gå på vardagsutgifterna + att vi fått en del hjälp av snälla släktingar. Å andra sidan har vi precis ärvt en halvstor lägenhet i Stockholm utan lån som vi inte riktigt bestämt vad vi ska göra med ännu.....Inga andra lån har vi heller, så det känns inte så farligt att ha det här lånet :)

• JagoMellivelli

Jag ska betala allt förutom maten som pappa mer eller mindre ville betala och göra hehe.. (de som kosta mest :P)

• Ninno - 79

Vi har sparat under några år, utan att ha något specifikt mål med perngarna. Nu använder vi oss av dem när vi bestämt oss för bröllop. Dessutom hjälper våra respektive föräldrar oss med ekonomiska bidrag.
    Det är ett ganska bra knep för att det ska svida mindre i plånboken, att sprida ut utgifterna. Vi gifter oss i augusti, men har sedan ett bra tag samlat på oss sprit som vi ska bjuda på. Tar man en flaska lite nu och då kan man ta det av vardagsbudgeten istället för att köpa allt på en gång, vilket blir snordyrt!! Det blir ju iofs samma summa pengar i vilket fall som helst, men ändå

• jocelyn

Har sparat lite då och då och en del av det är tänkt att användas till bröllopet. Är samma för m2b, han har oxå undanlagda pengar.

Vi misstänker att våra föräldrar kommer vilja bidra med något men det är inget vi räknar med.

• Sockerpinglan

Vi har köpt in en hel del med "vardagspengarna", och det blir riktigt tight ibland eftersom jag är föräldraledig, men det går... Sedan räknar vi iskallt med att vissa saker betalar man i efterhand, och andra saker i förskott, och så har vi fått en väldigt bra deal med vår guldsmed som vi har fått göra en avbetalningsplan hos. Vi räknar inte med att få några bidrag, även om det skulle vara välkommet...
    Och vi har lite sparade pengar, men inte tillräckligt. Skulle det bli helt åt skogen så kan vi be hans föräldrar om ett litet lån...

• Bröllopstokiig

Vi skulle sparat, men då hade bröllopet inte blivit av i höstas, utan långt senare. Jag hade nämligen en bild av hur jag ville ha festen och att gå från det billigare alternativet, som vi funderade på, till "mitt" alternativ blev ett stort kliv upp i budgeten. Det fanns liksom inget mittemellan. (Jag vet, jätteytligt att vilja ha sitt drömbröllop trots att budgeten inte finns där ) Nu hade vi inte ett jättedyrt bröllop jämförelsevis - ganska vanlig budget faktiskt.

Vi fick en gåva från en släkting (för tidigt arv) och plötsligt kunde vi planera in att gifta oss samma år! Efter bröllopet fick vi ett bidrag från min far som vi inte räknat med (han lever inte längre, men mina syskon hade fått samma bidrag från far då de gifte sig). Så alla gåvopengar (sparpengar) gick inte åt trots allt !

• Bröllopstokiig

Vi har inte sparat nått innan, vi tänker få till det ändå.
    Får bidrag på 25000:- av mina föräldrar och med de pengarna som vi lägger undan nu fram till bröllopet i augusti, så borde det räcka.

Svar på tråden sparat/lånat/fått?