• skogstösen

När ägglossning?

När har man egentligen ägglossning. Vet att det ska vara 14 dagar före mens eller något sådant, men har också hört att det är olika från person till person. De enda tecknen på ägglossning (om jag nu tolkar dem rätt) inträffar alltid ett par dagar efter mensperioderna för mig. Det är ju egentligen alldeles för tidigt. Kan det vara ägglossning i alla fall? Eller är det troligare att det är jag som misstolkar tecknen?

• Svar på tråden När ägglossning?
  • Afrodite_06

Ja, det kan nog variera, men ägglossningen brukar man räkna från första mensdagen o 14 dagar framåt.

Finns såna "stickor" på apoteket där man kan se om man har ägglossning.

Kan ju även kolla tempen om den är förhöjd, fast då måste du ju veta din normala temperatur för att kunna jämföra.

• abc123

Ett annat sätt att kolla när ägglossningen händer är att ha koll på konsistensen på sitt sekret. Är det torrt och korvigt har man inte ägglossning, är det segt och töjbart så kan man ha det.

Strax efter mens så är sekretet torrt för att gradvis bli segare och segare tills dess att ägglossningen kommer. Sen blir det torrare igen.

• ninonica

Afrodite_06: Det beror ju alldeles på hur lång menscykel man har. Ägglossningen inträffar ca 10-16 dagar INNAN mens. Jag har t ex ägglossning 12 dagar innan mens. Min menscykel brukar variera mellan 29-34 dagar. Förra menscykeln var 40 dagar. Men ägglossningen var ju fortfarande 12 dagar innan mens. Jag gissar på att det var väldig sömnbrist under julveckan som gjorde att min ägglossning (och därmed också mensen) kom mycket senare än vanligt.

Skogstösen: Vill du veta när just du har ägglossning så testa ägglossningsstickor. Om du gör det några månader kommer du förmodligen lära känna din kropp mer så att du känner när du har ägglossning. Hur lång menscykel har du, och hur lång mens? Har du ganska kort cykel så kan det ju faktiskt vara så att du har ägglossning strax efter att mensen har slutat. Symtomen kanske kommer strax innan. Jag brukar få lite ont någon dag innan ägglossning, på den sida som ägget släpper ifrån.

• Nyfiken gul , nu fru

ägglossningen kan inträffa 10-16 dagar EFTER mens... men ALLTID 14 dagar FÖRE mens!

Ägglossningssekret är genomskinligt, trådigt o segt som äggvita och man kan ta det mellan tumme o pekfinger o dra trådar av det.

• ninonica

Nyfiken gul , nu fru: Där har du missförstått. Om det var så lätt kunde vi ju skippa ägglossningstesterna helt.

• Diddisen

Får jag fråga vad det är för specifika symtom på ägglossning du har??
    Min symtom är att jag håller på att gå av på mitten och det hoppas jag inte att du har..

• Tiger72

här är det samma som för Diddisen. inte alls kul.

Var ju så klart jätte bra när vi försökte, då gick det ju inte att missa.

• Diddisen

Tiger72
    Som sagt inte nåt ont som inte har nåt gott med sej!!
    Nu har ju jag o min sambo inte börjat försöka än men som sagt den går ju inte att missa..

• Amy1

Ägglossningen sker i de de allra flesta fall 12-14 dagar före mensen!

• Afrodite_06

ninonica:
    Ursäkta mig !!!
    Min barnmorka sa så till mig: -Första mensdagen + 14 dagar.
    Några dagar innan, den dagen o några dagar efter har jag varit sexuellt aktiv.
    Så har jag räknat alla 4 gånger jag blivit gravid och på mig stämmer det.
    Sen kan man ju själv räkna ut att det inte är allmänt, utan man får lära känna sin egen kropp, med temp, stickor, ev smärta, sekret mm.

Annars har FL en bra ägglossningskalender att kolla sig på.

www.familjeliv.se/Gravid/agglossningskalender.php

Svar på tråden När ägglossning?