• Olivianna

Äter du hormonfria p-piller?

Hejsan
    Jag funderar på att byta från Cilest till hormonfria p-piller men oroar mig för biverkningarna som tydligen skall vara ovissa mellanblödningar när som helst.

Äter du hormonfria p-piller och hur tycker du att de fungerar på dig?

Enligt barnmorskan fungerar mina nuvarande piller som en klocka.. att de konstgjorda blödningarna verkligen kommer på dagen och det håller jag med om. Men enligt henne så kan man aldrig riktigt veta när blödningarna kommer med hormonfria p-piller.. Den kan hoppa över någon månad och dutta hit och dit istället..

Är det någon här som håller med om detta?

Tacksam för svar! /O

• Svar på tråden Äter du hormonfria p-piller?
  • Chokladtårtan

Eh, hormonfria p-piller? Vad är det? Det finns väl inga hormonfria p-piller heller. Det enda hormonfria är väl kondom, kopparspiral, pessar och p-dator?

• Olivianna

Chokladtårtan)
    Enligt den barnmorska finns det hormonfria men vad de heter vet jag inte. La de inte på minnet eftersom jag tyckte att det verkar bökigt att inte veta om fall mensen skall komma eller inte och när den skulle kunna dyka upp.

De fungerar som vanliga men man äter dem varje dag.

• Kookie

Jag tycker också att det låter märkligt med hormonfria piller. Jag menar, det är ju själva hormonerna som utgör skyddet!!
    Minipiller tas varje dag och har en annan form av hormoner, men är inte helt utan. Helt utan vore ju som att ta sockerpiller... eller?!

• Chokladtårtan

Jag tror det är minipiller din barnmoska menar, kan du ha missuppfattat. Om det inte är några hormoner i p-pillren, så kan du ju lika väl äta godis och hoppas på att de skyddar mot graviditet.

Om du vill ha något utan hormoner, så finns ju kopparspiral?

• Lady Marmelade

Några hormonfria p-piller finns nog inte. Även om det rör sig om ett syntetisk hormonliknande preparat så funkar även dessa som hormoner så biverkningar finns av alla p-piller även mini-piller som bara innehåller en typ av hormon. Vilka biverkningar som man får eller inte är ju högst individuellt så tyvärr får man nog bara prova själv för att se hur det funkar.

• nano

Du menar östrogenfria... Antagligen cerazette, det brukar kallas östrogenfritt p-piller. Men ett av hormonen finns fortfarande kvar, annars hade du lika gärna kunnat strunta i preventivmedel överhuvudtaget. Finns en tråd häromkring om Cerazette som startades för några dagar sedan, tror den ligger någonstans under Debattforumet.

• Olivianna

Hej alla som svarat.
    Hahha jag skrattar nu när jag läst era inlägg och inser att jag måste missat något som barnmorskan sa.

Hahha

Nåväl jag slinker in på tråden om Cerazette då och kollar vad som sägs där.

Tack för erat engagemang det uppskattas!
    /O

• Chokladtårtan

Fast testa godis, det är ju godare:P

• Yaia

Hejsan hejsan...

Jag har ätit Ceracette i snart ett år man jag kan inte direkt säga att jag gillar dem, jag hade små konstiga blödningar varje dag i ca 4 mån och sen tog de slut, lycklig blev jag men så kom de tillbaka som gubben i lådan, har ingen aning när de tänkt att dyka upp och tar du inte pillren exakt på samma tidpunkt varje dag ja då får du påhälsning ganska snabbt coh det tar tid att bli av med gästen:)

Så mina erfarenheter är väl inte så bra, får tyvärr ej byta tillbaka till de gamla pga migrän och sjukdom i fam. men jag hoppas det går bättre för dej..

Kram

Svar på tråden Äter du hormonfria p-piller?