• Bruden 2006

Hur hålla sötsuget borta???

Jag försöker gå ner allt mellan 7 - 4 kg (få se när jag blir nöjd). Med barn, dåligt med barnvakt samt en sambo som ofta jobbar borta finns det inte mycket tid, pengar eller ork till att åka på gym och träna - så jag kör på promenader när jag kan och så tränar jag till Bodywork DVD när jag hinner.
    Maten lagar jag vanlig mat men med mer grönsaker och mindre fett, klarar inte riktigt av att hålla en speciell diet.

Men hur ska jag klara sötsuget??? Jag som älskar Coca Cola och lösgodis?!? Att äta en morot istället funkar ABSOLUT inte - jag har testat...

Någon som kan hjälpa mig med tips?

• Svar på tråden Hur hålla sötsuget borta???
  • Wanki

Jag tänkte ocksa tipsa om kromtabletter, för mig funkade de ocksa! Sen äter jag ju fast jag inte är sugen, bara för att jag vet att det finns nat gott...

• alpha

Jag har hittat lite alternativ när jag är sugen på något på kvällen (vilket jag alltid är!).

Riskakor, smaksatta sådana är toppen! Jag var väldigt skeptisk när min m2b köpte hem, men efter jag smakat så är jag fast. Smakar som chips eller ostbågar men mycket smalare. Friggs är bäst, ICAs inte lika bra. Äter numera riskakor när jag "tröstäter", mycket nyttigare än det mesta annat. :)

Sockerfritt godis finns i välsorterade butiker. Innehåller en hel del onyttigheter det med men inte socker i varje fall. Jag har hittat en favorit som är jättegod! Köp hem lite och testa dig fram. Hjälper för att stilla det värsta suget.

Sedan kan jag bara stämma in i ovan sagda; nötter. Toppen, ganska fett men nyttigt fett.

• Victory

Jag tycker att godissuget minskar om jag lyckas hålla mig ifrån vitt bröd och andra snabba kolhydrater några veckor. Det gäller att härda ut! Istället äter jag mycket magert kött, frukt och grönsaker (stenålderskost). Efter några veckor känner jag mig inte alls lika godissugen längre!

• mannan

jag läste någonstans att sötsuget kan minska om man ökar intaget av protein.

• Amazonas

Jag kan också tipsa om kromtabletter. Äter dem själv och har gått från godisgris till helt osugen från första dagen. Fungerar super på mig i alla fall!!

• tsissi

Vilka kromtabletter är det ni äter?

• pickolina

Hmm.. Jag har ätit kromtabletter till och från i nära 10år men jag vet faktiskt inte om jag egentligen märkt någon skillnad.

• pickolina

I över 10år tom förresten... Oviktigt men... *skratt*

• tsissi

Det finns ju en del olika sorter. Fredrik Paulúns tabletter innehåller annat också. Några goda erfarenheter? Man måste ju prova.

• Squeezetoy

Efter att jag börjat äte enligt GI så har jag inget sötsug, jag är ju mätt hela tiden liksom, mättnade håller i sig länge efter varje måltid samtidigt som blocsockerkurvan håller sig jämnare. Vet faktiskt inte vad jag ska göra ibland på kvällarna när jag i vanliga fall har ätit t ec godis.

• Princessa

Bruden 2006, jag känner igen mej i mycket av vad du skrev. Vill också gå ner mellan 4-7kg, tid att gå på gym har jag, men inte råd.. promenerar i stället med min hund och kör konditions- och styrketräning hemma 3-4 ggr i veckan. Lagar också helt vanlig mat, men försöker dra ner på det onyttiga, som fett och salt. Grönsaker har jag varit dålig på att köpa hem, men i mårrån ska jag börja göra sallad till maten. Klarar inte heller av dieter.

Och ibland har jag sånt otroligt sockersug! Speciellt efter måltider. Har försökt att ta en frukt eller nåt i stället, men det funkar inte alltid.

Efter att jag började dricka äppelcidervinäger+vatten har suget minskat något, även hungerskänslor. Det kanske kunde va nåt att prova? En liten varning bara..Lukta INTE på ren äppelcidervinäger! Stinker fotsvett, och då är man inte så frestad att dricka sen! :D

• vixen not a tramp

Senaste I FORM har stor sockerspecial, kanske kan du få tips där. Lite skruvat är att de varnar till och med för frukt...Däremot tycker de inte att sötningsmedel är något stort problem, vilket jag anser att ddet är. Döm själv!

Svar på tråden Hur hålla sötsuget borta???