• Ravial

Ravias utlovade berättelse (bilder)

Nu har jag varit gift i nästan 4 månader och här kommer min lilla berättelse.

Vår välplanerade tidsplan sprack till slut och vi fick bråttom på bröllopsdagen. Det blev inte den mysiga, lugna och romantiska starten på dagen som man sett fram emot. Väl iordninggjorda åkte taxin ifrån oss, så vi fick be min blivande svärfar hämta upp oss och köra oss till vigsellokalen. Men vi hann i alla fall till bröllopet .

Vi hade otroligt vackert väder den 24 september när vi innan vigseln gick ned i Slottsskogsparken för att bli fotograferade och hösten hade hunnit göra sig påmind i trädens färger.
    Efter fotograferingen gick vi upp till Naturhistoriska muséet för vigseln. Där fick vi vänta, i ett angränsande rum, i en evighet kändes det som, innan våra värdar gav klartecken till stråkkvartetten att börja spela ingångsmusiken.
    Vi gick in i däggdjurssalen förbi alla sittande gäster och upp mot elefanten, där personalen ställt fina silverljusstakar som spred ett vackert sken.
    Vår vigselförrättare hade mycket fint att säga under vigseln och vår kör sjöng vackert för oss. Vi kyssen blev det tjoande och rungande applåder! Till sist vandrade vi ut igen till stråkmusik.
    Alla gäster hade samlats ute på muséets vackra innegård och kastade ris på oss när vi kom ut.
    Efter gratulationer och kramar väntade vår limousin utanför muséet för att ta oss till festplatsen. Vi cirkulerade runt Göteborgs innekärna i väntan på att gästerna skulle hinna till festlokalen och då hann det bli en del champange och många nyfikna blickar från spatserande på Avenyn.
    Sedan började middagen med tre otroligt goda rätter och gott vin till. Tal och mycket sång höll middagen igång innan dansen började. Det blev en ganska knyckig vals av brudparet på grund av vår stressiga dag och lite för mycket vin , men sedan dansade vi loss!

En oförglömlig dag, helt enkelt! Bilder för nyfikna finns på www.almegren.se under "Bröllopet".

Tack till alla som hjälpt mig och svarat på mina frågor!

• Svar på tråden Ravias utlovade berättelse (bilder)
  • Ravial

Det ska ju stå "Ravials utlovade..." förstås.

Jag ska tillägga att jag och min blivande man var väldigt spända när vi gick in i salen, vilket man kan se på korten. Väl framme slutade stråkarna aldrig spela. Jag tyckte inte låten var så lång när vi övade några dagar innan, men nu stod vi där och väntade på att musiken skulle tystna någon gång. Jag försökte hitta ett djur eller något att titta på, för jag visste inte var jag skulle göra av min blick.
    Jag kom på mig själv att jag nog måste le lite, för jag ser säkert jättetråkig ut. Precis när jag började le hördes klick-klick-klick... GP var nämligen där för att dokumentera den första vigseln på Naturhistoriska och han hade nog suttit och väntat på att vi skulle tina upp lite .

• PaNic

Va fina ni är! Grattis!!

Jag är lite nyfiken, hur hamnade valet på Naturhistoriska?

• Lindha

Är oxå lite nyfiken på varför det blev Naturhistoriska???

• Ravial

Tack!

Vi skulle egentligen gifta oss utomhus, antingen i Botaniska trädgården eller i Slottsskogen och letade då efter en lokal i närheten, ifall vädret skulle vara dåligt. I Botaniska fanns inget och i Slottsskogen finns det bara allmogestugor, vilket jag inte är så förtjust i. Då slog det mig bara - Naturhistoriska! Vi är inte troende och jag är naturvetare, så det blev att den lokalen fick symbolisera vad vi tror på och står för. Dessutom älskar jag det muséet sedan jag var liten.

• Min-Ah

Ravial!

Stort GRATTIS till er!
    Ni är så jättefina på bilderna!

Rosorna du har i din brudbukett liknar väldigt mycket rosorna jag hade i min!
    Vet du vad den rossorten heter?
    Jag har glömt vad de sa att mina hette...

(Här finns bild på min brudbukett...
    hem.passagen.se/min-ah/ )

• Ravial

Hej Min-Ah (igen). Jag svarade dig i den andra tråden. Tyvärr vet jag inte vad sorten heter, men det är verkligen min färg.

Den är även kallad Elin-lila av vissa i bekantskapskretsen (jag heter Elin). Jag köpte nämligen en massa kläder i den färgen när den blev på modet och helt plötsligt var varenda plagg jag ägde lila. En dag när jag hade grönt på mig utbrast någon (inte fullt så bekant): Men! Har du inte lila på dig?!
    Vid min möhippa tvingade tjejerna mig att ta fram alla mina lila kläder och lägga dem i en hög, för att givetvis klä mig i ett utvalt set.

• Min-Ah

Hej, igen!

Jag skriver här i din tråd med!

Ja, det ser ju ut som om det är samma ros!
    Skall kolla om det står någonting i några gamla "papper" eller så... Tror (hoppas) att mamma kanske har lappen med blombeställningen kvar någonstans!
    Jag vet ju att just den rosen har ett speciellt namn!

Jag blev också helt "rosa-lila-galen" efter bröllopet!
    Köpte också (gör det fortfarande) en massa kläder och accesoarer i denna rosa-lila färg!
    Tycker också den färgen är så jättefin!

• Telan

Ravial: Grattis, grattis, grattis!!! Ni var verkligen jättefina. Va kul att vigas på ett sådant lite udda ställe.

Jag tänkte bara fråga hur mycket du fick betala för din fina bukett? Den är lite vad jag själv har tänkt mig, så det vore kul att höra vad man får ge för en sådan ungefär.

• Ravial

Telan:
    Tack! Ja, det var kul att vara lite annorlunda och många har uppskattat vigselplatsen. Det var en svår balansgång för oss att dels få ett personligt och annorlunda bröllop, dels ändå visa att man kan få ett helt vanligt, vackert och bekostat bröllop trots att det är borgerligt. Många tror nämligen att borgerliga bröllop är trista och enkla per definition.

Jag har för mig att buketten kostade runt 850 kr (kanske något dyrare - jag har så dåligt minne). Den skulle kostat 700-750 kr men blev lite dyrare när jag ändrade färg på buketten, för då valde vi till fler kallor.

• Telan

Ravial: Åh, det var ju inte så farligt. Tack så mycket för svaret.

Förstår precis vad du menar med balansgången. Vi har valt en kyrklig vigsel och min blivande är ganska konservativ i vad han vill ha, inte religiös på nått vis, men traditionsbunden kanske man kan säga. Jag försöker ändå få en liten personlig touch på det hela men det är sannerligen inte enkelt. Man fastnar lätt.

• countrygirl

Jättefina var ni! Din frisyr var jättevacker, din klänning också och buketten vill jag ha!
    Det ser ut som coldwater-rosor. Jag faller alltid för buketter med dessa i - underbar färg!

Lycka till!

• Magga

En helt fantastisk vigsel! Stort grattis till er båda, ni ser verkligen vackra och lyckliga ut.

Det är jättekul att läsa och se andras alternativa vigslar, vi gifte oss också borgerligt och är så otroligt glada över att vi satte vår egen prägel på bröllopet.

Lycka till i framtiden!

• Ravial

Tack tjejer!

Telan:
    Ja, det är lätt att fastna. Ibland väljer man utan att tänka efter, för att traditionen bjuder så. Man behöver stanna upp ibland och tänka efter - "Är det så här jag vill ha det?" "Varför har jag valt precis det här?" Sedan tycker jag inte det behöver vara fel att göra enligt traditionen eller precis som alla andra, bara man väljer det själv för att man vill.
    Det har ju varit många diskussioner här inne på BT angående det ämnet. Vissa tycker det är fånigt att alla ska göra samma och vissa tycker det är fånigt att man måste sträva efter att vara så unik. Hur man än gör blir det alltså fel!

countrygirl:
    Jag kunde inte riktigt förmedla exakt vad jag ville ha till frisören och jag tyckte uppsättningen blev för vid och platt. Dessutom skulle jag ordnat hårsmyckena mer ihopsamlat, som till ett enda smycke. Men i övrigt ska jag väl vara nöjd. Mina ögon fastnar alltid vid den lila färgen som i buketten, men nu börjar min man tröttna på det lila

Magga:
    Dig känner jag igen. Jag tror du har hjälpt mig med något här inne . Jag håller med om att det är kul att göra något eget. Bara att vi gifte oss borgerligt blev annorlunda för de flesta av gästerna, även om de inte blev särskilt förvånade när det gäller oss. De äldre släktingarna tyckte nog i och för sig att det var lite underligt, men annars har vi bara fått positiva kommentarer. Jag tror också att vi bäddar för att fler vågar gifta sig borgerligt.

Oj! Långt inlägg igen!

• Ravial

Sedan jag började planera vårt bröllop har jag inte kunnat slita mig från BT. Det har varit kul att läsa intressanta inlägg och förhoppningsvis har man kunnat hjälpa någon också. Jag har definitivt blivit hjälpt själv. Dessutom har det varit roligt att diskutera brännande ämnen .

Nu kommer jag inom kort lämna BT och jag tackar alla som har svarat på mina inlägg och hjälpt mig när jag så väl behövt det!

Lycka till alla ni blivande brudar och fortsatt lycka till alla ni "gamla"!
    /Elin

• Ravial

Hrrrm...som ni ser så är jag kvar här än! Svårt att slita sig!

Här klistrar jag vårt "manus". Kanske kan det vara till hjälp för blivande borgerliga brudar (och andra brudar också för den delen):

MANUS TILL VIGSELCEREMONI
    *Ingångsmusik, Canon in D major av J. Pachelbel, stråkkvartett

*Välkomstord

Välkomna till Naturhistoriska Museet och till däggdjurssalen. Vi är här idag för att bevittna vigseln mellan XX och XY.

Detta är en stor dag i ert liv, och vi som är här är glada att vi får vara med och dela denna betydelsefulla dag med er.

Människan har i alla tider och kulturer högtidlighållit det tillfälle då två människor ger varandra löften om att leva tillsammans i kärlek och trohet. Det är alltid ett stort steg att ta i livet. Man lovar att tillsammans med någon annan dela all sin kärlek, glädje och sorg. Idag skall Elin och Henrik ta detta steg. De har valt att göra det här, på denna plats som idag får symbolisera deras gemensamma värderingar och deras syn på livet. Denna ceremoni handlar om kärlek och om glädje, och det är detta som vi här idag får dela med XX och XY.

Ni har bestämt er för att leva tillsammans, att leva tillsammans i förtroende och kärlek, att ta gemensamt ansvar för varandra och för ert barn. Att leva tillsammans är att utveckla varandra och att växa som människor, att hjälpa varandra i svåra tider och att lätta varandras bördor. Det är också att trösta varandra, ge varandra trygghet och att ge varandra glädje och njutning. Allt detta är lätt för er att göra tack vare den stora kärlek som finns mellan er.
    Kärleken är stark, den övervinner allt. Den sprider glädje och lust, den är mystisk och komplicerad, underbar och varm. Den är det vackraste vi vet. Den är lugnet själv, ändå får den oss att springa snabbare än vinden. Den är vild som ett vattenfall, ändå håller den oss samman.

*Körsång, Den vilda av P. Grönvall & N. Grönvall, Aquila Clanga

*Vigselakt

XX och XY, ni har förklarat att ni vill gifta er med varandra.
    Tar du XX, denne XY till din man?
    XX: Ja
    Tar du XY denna XX till din hustru?
    XY: Ja

Ni är nu man och hustru.

*Avslutningsord

Som avslutning lånar vi några ord av Kahlil Gibran, här något moderniserade:
    ?Ni föddes på var sitt håll men nu är ni tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar
    Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt kärlekens vindar dansa mellan er.
    Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja. Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.
    Fyll varandras glas men drick inte ur samma glas.
    Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.
    Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.
    Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära, ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.?

*Körsång, Älska mig av M. Nilsson & B. Andersson, Aquila Clanga

*Utgångsmusik, Allegro ur Drottningholmsmusiken av JH. Roman, stråkkvartett

• Lanzara

UNDERBART!!! Grattis till er!!!

P.S. Väldigt vacker brudukett!!!

• Ravial

Lanzara:

Tack så mycket! Tänk att min gamla tråd lever fortfarande.

Svar på tråden Ravias utlovade berättelse (bilder)