• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 27 Jul 09:43
    13570 visningar
    10 svar
    10
    13570

    Alternativ vigselförrättare

    Min blivande man och jag vill inte gifta oss kyrkligt. Min fästman är nämligen varken döpt eller konfirmerad och vi tycker då att det känns lite som hyckleri att gifta oss i kyrkan... Men vi vill inte heller ha en 20 sekunders i Stadshuset... Finns det nåt bra alternativ?! Vilka får viga förutom präster?! Kaptener?! Eller är det fint att gifta sig i Rådhuset eller Stadshuset, nån som har egna erfarenheter? Det låter så stressigt och opersonligt men det kanske det inte alls är!!? Tack på förhand!!!

  • Svar på tråden Alternativ vigselförrättare
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 27 Jul 14:03
    #0

    Det finns många olika vigselförrättare. Beställ en lista från Länsstyrelsen(?).

    Sen återstår ju svårigheten att se hur de är bara via namnet. Men det finns en hel del namn i gamla inlägg här på BT. Sen får man helt enkelt ringa och prata med dem.

    Många ställer upp att viga på andra ställen. Det är ju egentligen bara fantasin och plånboken som begränsar!

    Vi ska vigas 17/8 i Ekotemplet av en borglig vigselförättare som heter Bi Dahlborg. Hon har en egen hemsida, www.bidahlborg.com/ där det står lite om hur hon tänker. Hon lägger ned en del tid på förberedelser, så hon tar 2000:- Annars tror jag att de flesta är gratis för er, de får arvode från staten. Om inte det är långt bort, då får man väl ge lite reseersättning.
    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 28 Jul 17:30
    #0

    Jag tycker det är dåligt att hon tar betalt när hon redan får det av kommunen.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 29 Jul 23:59
    #0

    Vi har en borglig vigselförättare som kommer ut till Dalarö (vi betalar hennes resa) där vi vigs utomhus.
    Vår vigsel är på många sätt mer arbetad än en traditionell kristen vigsel.

    I korta drag ser programmet ut såhär:
    Ingångmusik - Trumpet Volontary (4 musiker spelar)
    Poesi - Rumi(läst av vän)
    Bröllopsång - Östgeorgisk bröllopsång(en kör av vänner)
    Vigselförättaren hälsar alla välkomna
    Duett - Andrew Loyd Weber(2 vänner + violin)
    Välsignelse av ringarna - Pachelbel Canon(ringarna skickas runt bland gästerna, en kontemplativ stund till stilla musik)
    Vigselakten (tal av vigselförättaren)
    Utbyte av löften, ringväxling
    Musik - Girl from Ipanema (4 musiker)
    Sång (ledd av vänner)
    Bön X 2 - Metta sutta (Buddistisk bön läst av en vän)samt bibel läsning (en annan vän)
    Avslutningsmusik
    Utgångsmusik - original Star Trek

    Jag ska tillägga att ceremonin kommer att göras på tre språk (svenska, engelska och franska) samt att min mamma håller på att skapa "en hel katedral" av blomsterbågar.
    Den Lutherska kristna vigseln är inte den enda modellen och bara fantasin sätter gränser för vad ni kan göra!
    Just nu pratar vi om att även inkludera ett moment då vi "smakar livets smaker". Honung för glädjen, salt för sorg och djupa känslor, peppar för styrka och konflikter osv. Vi håller på att snickra ihop just den biten.
    Lycka till Elin!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 30 Jul 22:36
    #0

    Linda, det kan man ju tycka. Och det är ju helt valfritt. Vi vill ha någon som lagt ner lite tid på att förbereda just vår vigsel och som inte bara läser standardformuläret. Visst räcker det en bit med musik och dikter, men hon lägger ned möda på att göra en helhet av det och även på att skriva ett personligt tal om oss efter att ha ringt våra vänner. Så om man slår ut det i pris/timmes förberedelse tycker jag att det är helt skäligt!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 Aug 17:54
    #0

    TIPS PÅ VIGSELFÖRRÄTTARE!

    Här är några som får viga:
    Kaptener till sjöss
    Kaptener vid flyget
    Politiker (Mona Sahlin är flitigt anlitad)
    Domare och lagmän inom rätten
    Frikyrkopastorer
    Olika kommunalanställda som tex kommunfullmäktige, kommunalråd

    Men gör som nån sa ovan, ring länsstyrelsen och kolla vilka som har vigselrätt, det kan finnas andra ämbetsmän och yrkesfolk som har vigselrätt också.
    Ring sen runt och kolla vad de kan tänkas ställa upp på när det gäller val av plats och tider och sånt.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Sep 16:37
    #0

    Får kaptener till sjöss viga??? Jag hade en gång den frågan uppe när jag jobbade på ett rederi, och var tvungen att fråga.
    Svaret var ungefär: skratt och "Nog kan jag viga, men inte blir det ett giltigt äktenskap."
    Så är inte det där med sjökapten en gammal sedvänja som inte gälller längre?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Sep 17:01
    #0

    Visst kan man tycka att det är tveksamt att folk har vigselförättare som "yrke", men ersättningen man får av staten (länsstyrelsen) är 110 kronor för en vigsel. Om man ansöker (!) om det. Så det är knappast något man går runt på annars.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 3 Sep 19:38
    #0

    Maja!
    Visst får kaptener till sjöss viga, dock inte alla, det är ju nåt man måste ansöka om licens för. Det går att kolla med rederiet om vem som har vigselrätt. Har en bekant som gifte sig på en Siljabåt för några år sedan så det var inga problem. Och tänk på alla som passar på att gifta sig på Karibien- och Medelhavskryssningar!

  • Äldre 28 Dec 09:29
    #9

    Kontakta kommunen där du bor/vill bli vigd för att få namn på borgerliga vigselförrättare. Förhoppningsvis kan ni sedan komma fram till en annan lämplig plats för ceremonin om ni inte vill bli vigda i kommunens vigselrum.

  • Äldre 28 Dec 22:08
    #10
    +2
    Byråkraten skrev 2016-12-28 09:29:47 följande:

    Kontakta kommunen där du bor/vill bli vigd för att få namn på borgerliga vigselförrättare. Förhoppningsvis kan ni sedan komma fram till en annan lämplig plats för ceremonin om ni inte vill bli vigda i kommunens vigselrum.


    Kan kan ju hoppas att de 14 år senare redan hittat någon.
Svar på tråden Alternativ vigselförrättare