• Lakris

Dom vill betala!?!?

Jag å Min sambo har pratat mycket om att gifta oss. Vi har aldrig haft mycket pengar, så vi har gjort en budget på hur mycket det får kosta. Berätta för mina föräldrar att vi tänkte gifta oss, så sa dom att dom alltid hade tänkte betala för bröllopet när de kom. Men det känns lite obekvämt. När vi flyttade in tillsammans så var vi tvungna att låna pengar ibland för att klara oss.. Allt har vi självklart betalat tillbaka .. men det känns ändå konstigt.. Vet inte riktigt vad vi ska göra.. med deras pengar kan vi lätt få vårat drömbröllop men vet inte om det vore rätt... Hur skulle ni göra??

• Svar på tråden Dom vill betala!?!?
  • lunasmamma

bbengtsson

åh herregud VARFÖR ska brudsens föräldrar betala för bröllopet? en tiden är väl ändå förbi.
    Vill man gifta sig får man väl se till att klara av det själv och vill nån hjälpa till så fine men ens eget val får man ju se till att klara av.

TS jag hör väl också till dem som har svårt att ta emot hjälp och vi har inte heller särskilt gott om pengar, nu har inte min mamma det heller, men skulle jag få erbjudandet om hjälp till just bröllopet så skulle jag nog förhandla lite så att det känns bra.Så man kan dela lite.

• anne på grönkulla

Gifta sig är mer eller mindre gratis. Det är förverkligandet av drömmarna runt omkring som kostar. Men jag skulle aldrig begära att mina föräldrar skulle betala för mina ev prinsessdrömmar. Nu ville min mamma gärna betala för middagen - dessutom betalade alla våra gäster för sin resa till vårt bröllop.

Lakris, jag tycker ni kan diskutera med era föräldrar. Har de erbjudit sig att betala så är det ju väldigt generöst av dem. En "risk" man tar är ju dock om de vill styra mycket mer över det - i diskussionen kanske ni vill ta upp den aspekten också - vill de därmed bestämma över alla arrangemang? Kanske kan ni hitta en medelväg där de bidrar till vissa specifika delar, betalar middagen eller brudens kläder eller så?

Lycka till och hoppas att ni får ett fantastiskt bröllop hur ni än gör!

• Blivande Fru Stålhandske

bbengtsson:

Och sen så SKA bruden vara oskuld på bröllopsnatten också eller?

• Stefans fästmö

Tycker inte det är nåt fel att föräldrarna betalar delar av eller hela bröllopet, om de vill! Mina o m2b's föräldrar kommer att betala ungefär hälften var. Vi har inte alls råd att själva betala bröllopsfesten, så vi är tacksamma för hjälp! Annars hade vi fått vänta flera år eller bara ha fika efter vigseln.
    Alltså: om de erbjuder sig så ta emot pengarna, så att ni kan förverkliga era drömmar!! Prata sen med dem om själva planeringen, om de vill vara med o bestämma o vad ni i så fall tycker om det.

• Vaimo

Jag är glad och stolt över att mina föräldrar ska betala middagen. Dom gör det för att dom vill det, inte för att vi bett dom eller för att dom måste.

• riikka

Hej. Du ska göra det som känns bäst för dig... Mina föräldrar har lovat betala för mitt bröllop och det är jag jätte tacksam över.. Vi försöker betala så mycket själva som möjligt och pappa får stå för festen. Det känns skönt att få hjälp och stöd (ekonomiskt) men man har det här "samvetet" på sig ändå lite hela tiden och kanske väljer billigare saker och nästan lika fina saker än vad man ville egentligen ha. Men jag försökt pyssla själv mycket och spara lite i dom sakerna som känns mindre viktigt. Men det är bara hur jag känner. Jag tycker du ska göra det som känns bäst och inte ta emot pengarna om du känner att du kommer vara "skyldig" till dom..

• sherlock

Min mammas föräldrar betalade för mina föräldrars bröllop, nu kanske sederna har ändrats lite sedan dess men ett bidrag kanske man kan räkna med?

När vi berättade att vi skulle gifta oss så var min mor orolig att min blivandes brittiska föräldrar skulle bli sura eftersom mina föräldar inte räknat med att betala för bröllopet. Här i Storbrittanien är det ialla fall förtfarande sed att brudens föräldrar betalar.

• Nasse7

Vet att det har varit en sed förut att brudens föräldrar ska betala, men jag skulle aldrig kräva att de skulle betala för min fest när både jag och min sambo tjänar mer än vad de gör. De vill så gärna bidra har de sagt och vill de känna sig delaktiga på det sättet, så får de, men det är absolut ingenting som jag hade förväntat mig.

• porphyria

Folk får göra precis hur de vill tycker jag. Alla tycker vi olika!

Jag skulle aldrig förvänta mig eller kräva att min mor skulle betala vårat bröllop (min far är borta sen ett par år tillbaka). På mor min så låter det som att hon skulle VILJA betala, för hon påpekar hela tiden om att det är brudens föräldrar som ska stå för bröllopet (och jag säger nej så är det inte alls det, en evig diskussion...). Men vi ska betala allting själva (dock med kuvertavgift).

Men om någon erbjöd sig att betala så skulle jag nog inte tacka nej. Om någon ärligen erbjöd sig att hjälpa för att de ville och inte för att de var tvugna så är det ju nästan dumt att tacka nej ;)

• Lindblomman

Jag förstår inte varför ni tvekar. Du skrev att dina föräldrar sa att de alltid tänkt betala bröllopet när det kommer. Alltså är det nåt de varit beredda på länge och vill göra. Sen kan ni ju diskutera er fram så att ni kanske betalar en del och de tar resten. De verkar vilja ge sin dotter ett fint bröllop och då är det ju bara att tacka och ta emot.

• JAS

Det är nog inget konstigt med att föräldrar vill stå för sina barns bröllop - om de kan och har möjlighet till det. Var glad för den möjligheten! Som brudpar får ni ändå forma bröllopet så som ni vill.
    Båda våra mammor är ensamstående så vi hade inte tagit emot några pengar av dem, nu stack de ändå till oss en slant men det var inga stora summor det handlade om. Vi har varit tillsammans så länge, har två barn, hus och hela köret så därför kändes det naturligt för oss att stå för hela bröllopet. För oss fanns det inget annat alternativ eftersom vi har rått oss själva sedan vi flyttade hemifrån.
    Det är bara att tacka och ta emot

• roslagsbrud

Lakris:
    Om dina föräldrar ser det som en glädje att få vara med och betala för ert bröllop så tycker jag inte du ska såra dem genom att tacka nej. Du är ju deras älskade dotter och de vill ge dig så mycket de kan!

Du kan däremot, om du tycker det känns obekvämt, begränsa deras insats till att bara gälla vissa saker, typ maten, eller klänningen, eller ev. bröllopsresa.
    Så har i alla fall vi gjort med mina blivande svärföräldrar. De är så otroligt lyckliga att vi ska gifta oss att vi inte hade hjärtat att förstöra glädjen för dem. De bjuder därför på maten. Vi sköter dock hela planeringen - de får inte lägga sig i det minsta

• Burro

Mina föräldrar sa på en gång att de ville vara med och betala. De är även delaktiga i planeringen. De betalar allt som har med festen att göra och vi betalar kläder och sånt. Vi gjorde dock klart från början att de inte kan bestämma allt bara för att de betalar om ni förstår?! Det är viktigt att man kommer överens om det innan tror jag. Jag har låtit min mor ta över allt som har med maten att göra. Vi har inga speciella önskemål där, och hon tycker att det är roligt så...

Må så gott allihop!

• Blowjo

jag tycker att ni ska tacka och ta emot...dom skulle juh aldrig erbjudit sig från början att betala om dom inte hade velat.

När jag får barn och dom en gång ska gifta sig, då vill jag verkligen vara där och hjälpa till med det ekonomiska...absolut..

mina föräldrar kommer hjälpa till med en hel del, likaså min blivandes...och så kommer vi ta en del själva...men jag tackar och tar emot! =)

• Blivadne Fru H

har inte heller världens bästa ekonomi, men mina föräldar e guld värda, dom ställer upp och betalr vårt bröllop. Och jag e evigt tacksam....
    Tänk va underbart d e me föräldrar som KAN ställa upp....ta vara på det...

Svar på tråden Dom vill betala!?!?