• Helena28

godisförbud

Oj oj, jag har gett mig själv godisförbud som ett litet nyårslöfte i förskott. Det känns jättebra och jag har hållit det i flera dagar nu... Känns nästan som en personlighetsförändring, jag är allmänt kallad "godisgrisen" och brukar äta godis flera dagar i veckan, har svårt att sluta när jag väl börjat (är alltid den som äter mest om man sitter några stycken och delar på en godispåse). Är också mkt förtjust i söta kakor och tårtor osv. och brukar vara den som tar störst och flest bitar. O-:
    Så nu ska jag försöka bli av med mitt lilla sockerberoende, tror att jag kommer att bli piggare, få bättre hy osv.
    Någon mer som försökt- och lyckats hålla sig? Försöker äta nötter och torkad frukt som kompensation när suget sätter in...

• Svar på tråden godisförbud
  • Ålin

Hej Helena28!
    Jag är också en riktig godisgris, har dock tidigare hållt upp under några veckor och bara man tar sig förbi de första dagarna så går det jättebra. Som du säger så känner man sig nästan personlighetsförändrad när man gjort ett medvetet val att bli nyttigare. Sen att bli av med sockerberoendet som gör att man inte klarar en kväll utan nått sött tror jag är jättenyttigt för kroppen.

Jag funderar faktiskt på att bara äta naturliga saker, dvs sluta med allt som har syntetiska tillsatser och tillsatt socker. Jag har redan slutat använda krämer, schampoo etc. med "onaturliga" ingredienser (tex. mineralolja) och har varit vegetarian i 10 år. Slutade röka i somras (efter 11 år som rökare) och känner att min kropp mer och mer längtar efter att "avgiftas".
    Ja, nu kom jag lite utanför ämnet kanske men jag hoppas att det kommer att gå bra för dig med godisstoppet. Ett tips kan vara att inte tänka på det som ett förbud utan att din kropp är "ren" ifrån socker. Lycka till!

• E T

Jag har också varit en riktigt godisgris, en godispåse om dagen var vanligt. Jag slutade 1 aug -03. Mamma och jag bestämde att om hon slutade röka så skulle jag sluta med godis. Jag äter fortfarande glass och kakor. Så jag får ändå i mig lite sött

• Frances

Oj vad trist det later!! :D (inget elakt menat, utan bara att jag aldrig skulle klara det haha... :D )

Strongt jobbat, hoppas att du klarar bli av med sotsuget!jag stors inte nagot alls av mitt sotsug, skulle nog aldrig vilja ge upp godis jag... :D

• Ålin

Frances: Det är inte trist att vara utan godis, efter några dagar så tänker man inte på det.
    Det som däremot var tråkigt var att sluta röka! Livet blev på allvar lite tråkigare. Jag har knappt gått ut på krogen/druckit sedan i somras för jag tycker att det är så tråkigt att jag inte "får" röka längre.. Men det är väl värt det, antar jag..

Svar på tråden godisförbud