• missQ

Atkins?

Finns det nån som kör Atkins här?
    Jag och min sambo tänkte köra igång lite efter nyår. Han vill gå ner 10-15 kg (som han lade på sig när vi väntade barn ha ha) för mig räcker det med 5 kg ungefär innan jag är nöjd.
    Finns det fler här som köra Atkins eller kanske nån annan low carb metod?

• Svar på tråden Atkins?
  • *tildis*

Jag har startat en rivstart från och med igår. Äter enligt GI rivstart men det är samma som atkins. Max 20 gram kollisar.
    Åt körrfärssås till frukost idag, saknade mitt bröd men vill man vara fin så.... ja du vet!

Vill gå ner ett par kilo, få lite plattare mage till vår resa om tre veckor.
    För mycket god julmat de sista veckorna har gjort min mage lite väl bullig..

Lycka Till!

• missQ

Tack,
    hur gör du med maten? alltså kör du egna recept eller hämtar du inspiration nånstans ifrån? Just det här med frukosten tycker jag verkar knepigast, jag som _alltid_ äter mackor till frulle. Men man kanske vänjer sig
    Jag har planerat att skriva ut listor med allt man får äta och i vilka mängder och sen göra en två veckors matlista utifrån det.

• Ann-ie

Hej!
    Vill bara tipsa om en bra hemsida för kolhydratfattig kost:
    www.markazits.com/index.php&task=section&id=5&Itemid=27
    Där finns oxå en kolhydrattabell, där du kan skriva in livsmedlet och få veta dess kolhydrat-, protein-, fett- och kalori-innehåll.
    Vänligen/Ann-ie - som håller till i "~Cambridgekuren~"-tråden och som kommer den 1/1 att börja med en kombinerad kur av CK och Atkins.

• *tildis*

Jag har ätit så här till och från i över ett år så jag vet nu vad jag får och inte får äta.
    Håller mig till protein och grönsaker.
    Jo man vänjer sig snabbt vid att inte äta en normal svensk frukost
    Och sen när du nått din målvikt njuter man än mer av mackorna!
    Detta sättet är väldigt effektivt tycker jag! Har redan gått ner och mår bra, är proppmätt för tillfället
    Men är du nybörjare?
    I så fall rekomenderar jag att du köper boken, det gjorde jag och den är verkligen superduperbra!

• missQ

Jo jag har köpt boken och läst igenom den men inte börjat än :) har väntat på att få med mig sambon som nu verkar motiverad.
    Jag tycker att atkins siten på svenska är rätt bra också men nu har jag inte kommit in på den på ett par dar :(
    Tildis: vad äter du till frukost då förutom ägg? :)

• MimmiMus

Woohooo.... Jag vill vara med!

Jag har två böcker som jag beställde förra veckan och som jag tänkte läsa imorgon. Imorgon blir dessutom min första dag på Atkins-diet.

Jag väger just nu 66 kg (tror jag, ska köpa våg imorgon) och är 165 cm lång. För 1,5 år sedan vägde jag ca 80 kg men har sedan dess kört Cambridge, ren kur, i 6 veckor i två omgångar. Nu ska jag ta de sista 10 kg med Atkins tänkte jag.

Hoppas vi kan stötta varandra! Kommer garanterat vara lika tuffa 3 första dagar på Atkins som det är på Cambrigde, så jag kommer npog hänga här ofta och få motivation. Alltid lika jobbigt att göra sig av med kolhydratsuget.

Ha det gott alla!
    Mimmi

• MimmiMus

Lever den här tråden????

• ML80

Hej!
    Satt och läste era insändare och ber er alla som har tankar på att prova Atkins att slå bort den tanken. Har läst mycket om det och vet att det är väldigt farligt för kroppen. Där är ju t.o.m. en tjej i England som har dött av denna dieten. Man ger ju inte kroppen en chans till återhämtning när man utesluter kolhydrater och proppar i sig en väldig massa proteiner.
    Till alla er som kämpar (så även jag) så tycker jag istället att ni ska äta med förnuft. Undvik socker och feta såser och liknande. Ät morötter och popcorn istället för godis och chips t.ex. Bäst är att äta allt men med måtta! Har själv gått ner ca 17 kilo med hjälp av att äta förnuftigt och röra på mig så ofta man får tillfälle. Det är den dieten som varar i längden!
    Lycka till alla ni som kämpar! Vi är många som kan hjälpas åt!

• Guccigirl

Hej Atkins tjejer.

Först vill jag säga att jag har gått en mycket inspirerande atkinskurs där man just får lära sig hur kroppen reagerar på en kolhydrats fattig omställning. Den var ledd av en utbildad sjuksköterska samt ambulansförare som blivit atkins coach. Atkins dör man inte av! Atkins dieten handlar inte om att helt utesluta kolhydrater resten av livet. Det handlar om 2 veckor då man endast äter 20 gram om dagen och dessa kommer då ihuvudsakligen från grönsaker. Sedan efter 2 veckor lägger man på 5 gram dagligen och sedan därefter så utökar man kolhydraterna. Jag håller med om att man skall ha en sund inställning och träna. Men om man som jag mycket väl är medveten vad mina laster är ....dvs kolhydrater så är atkins den absolut bästa av dieterna. Jag har alltid haft problem med magen eftersom jag har ätit för mycket av det goda, men med atkins så mår den bra. De har haft många, långa undersökningar på männinskor som har kört atkins och det har visats sig att kroppen inte reagerat negativt. Jag hoppas att denna information hjälper er och tar död på felaktiga rykten kring atkinsdieten...som i slutändan skall vara en livstil. Besök atkins.se eller dietshop.se för bra råd och info, recept kring dieten.

• M.G

Atkins och GI samma sak!?
    Om man följer GI metoden ska man ju inte äta kolhydratfattig kost utan kost med långsamma kolhydrater. Som ML80 säger, tror inte det är hälsosmt för kroppen att äta en kolhydratfattig kost.
    Jag tror man ska undvika allt som är rafinerat, socker, vetemjöl, ris och äta rätt sorts fett. Då klarar man sig långt.

ML80 säger att man hellre ska äta popcorn än chips, men tänk då på att poppa dom själv och inte äta micro popcorn, för där finns transfettsyror som i chips, vilket är väldigt skadligt för kroppen.
    Jag har börjat äta Cashewnötter, dom är jätte goda och mycket bättre (i inte alltför stora mängder så klart).

Svar på tråden Atkins?