• sockersöta

Hjälp sökes

jag och min kille har varit tillsammans sen jag var 13 år(jag är nu 17) och vi har alltid älskat varandra.nu är det dags för bröllop i augusti och jag undrar om ni har lite tips på hur vi ska planera allting, vi har bestämt vart,hur, och när vi ska gifta oss.men vart vi ska hålla festen,klänning och allt sånt har vi bara ideer om,snälla är det någon som kan hjälpa oss?

(budgeten är ganska stor)

• Svar på tråden Hjälp sökes
  • Zoois

Köp bröllopstidningar och kolla nätet Det finns hur mkt info som helst!
    Jag tycker personligen att det är ganska skönt att ha festen i en lokal som ligger relativt nära kyrkan så man slipper åka så långt där emellan. Det är ju svårt för oss att ge tips på bra lokaler när vi inte vet vart ni ska gifta er.
    Klänningar finns det oändligt många. Kolla föst lite i tidningar och se ungefär vilken typ du vill. Gå sedan till en bröllopsbutik och be dem ta fram klänningar som liknar den typ du vill ha. Sedan är det sbara att börja prova. Så gjorde jag och jag bestämde mig efter att endast ha provat fyra klänningar.

Sedna tycker jag att ni ska ta hjälp av era föräldrar. Du är ju inte ens myndig än, så jag antar at dina föräldrar ha givit sitt samtycke och att de är positova till ert giftemål. Då borde de väl vilja hjälpa till också?

En lite fråga av ren nyfikenhet. Är du inte orolig över att gifta dig så ung? Jag var ihop med samma kille från 15 års ålder till 20 och sen tog det sluit. Nu, åtta år senare ska jag gifta mig med en annan kille och det känns helt anorlunda. man ändrar ju så mycket från att vara ungdom till vuxen. Säger absolut inte att ni gör fel! Undrar bara hur ni resonerar.

Lycka till och hoppas mina små tips hjälper!

• amr

Du får nog hjälpa oss lite på traven...
    Har ni något tema?
    Var är det mest fördelaktigt med vigsel?
    Hur ser Er drömfestlokal ut? osv.
    Kanske en "Wedding planner" kan hjälpa er, tror det finns representerat i BT:s branschregister.

• Chilianna

Har ni bokat det ni vet att ni vill ha? Då är mitt tips att du läser lite bröllopstidningar och surfar runt på internet för att titta på olika sidor som har brudfrisyrer, klänningar och brudbuketter- och så när du vet litegranna vilken stil du vill hålla (klassisk, ljuv, prinsesstil, tuff o.s.v) börjar du prova klänningar- våga prova klänningar som du inte alls tycker ser ut att vara "du" eller vad du tänkt dig- ofta blir det något helt annat när man ser klänningarna live!

Så skulle jag börja fundera så smått på ett färgtema och eventuellt ett vanligt tema. Dvs: fundera på vilken stil ni vill ha på festen- sommartema, skärgård, sagotema, punktema, ja du fattar. Som exempel har vi ett vår-vinterbröllop i mars och har färgtema vinrött-guld och vitt för att det känns vintrigt, samt rosor, hjärtan och pärlor som "tilläggstema".

Rosorna (Alla rosor vi har är vinröda!)
    går igen i brudbukett och dukning (torkade rosblad strödda på borden) och vår brudtårta dekoreras med vinröda marsipanrosor.

Pärlorna (alla är cremevita) finns i brudbuketten och på tårtan, samt att jag bär pärlörhängen+ pärlarmband som smycken.

Hjärtan, vinröda, går igen på framsida av inbjudningar, tackkort och placeringskort. På dessa står all text med guld.

Alla trycksaker skrivs på samma sorts gräddvita papper och med vinröd text.

Vad gäller eran fest måste ni börja att bestämma om ni vill vara i en restaurang liknande lokal eller ha catering och få ta med egna drycker (och om ni vill ha alkohol med, ha egen bar).

Att boka frisyr, blommor, tårta, mat, kyrka, lokal o.s.v gäller det att vara ute i tid med om man gifter sig i augusti- så jag rekommenderar er att bestämma er för dessa saker och sen ska du veta att de flesta brudklänningar har en leveranstid på ca 4 månader+ de justeringar som måste göras!

• sockersöta

jo mina och hans föräldrar är väldigt positiva till giftermål. om jag är rädd att det ska ta slut vet jag inte riktigt men det känns som ett steg i livet och vi är beredda på att ta det.

tack för alla tips med att kolla i tidningar och sådär men det finns så himla mycket så vi vet knappt vad vi ska välja.

hela bröllopet kommer bli lite hawaiinspirerat eftersom att vi ska gifta oss på mina föräldrars ö ute i medelhavet, så själva cermonin blir på stranden.men det ska fortfarande vara väldigt fint och stilrent om man ska uttrycka sig så.

• sockersöta

släkten är ganska stor och bröllopet kommer ha ca: 200 gäster och vi har redan preliminär bokat flygbiljetter men hur långt tid innan och efter ska dom komma?

• Christin06

Det här är vad ni ska göra:
    1. Budget, börja med att bestämma en budget för allt. Detta kommer att ändras under tiden, men det är bra att ni tillsammans är medvetna om allt innan.
    2. När ni vet budgeten kan ni utgå ifrån samma prisklass på var festen ska äga rum.
    3. Välj en månad som alla andra inte väljer för då blir det billigare.
    4. När ni valt månad kan utgå ifrån det och skapa ett tema. Temat ska vara som en röd tråd genom hela bröllopet.
    5. Köp inga tidningar värdelösa utan googla och fråga mycket här i forumet.
    6. Klädsel, det är bara att googla som sagt men gå ut och prova en massa olika modeller. För att allt passar inte en även om man tycker att det är fint.
    7. Be om hjälp!!!

Svar på tråden Hjälp sökes