• Dröm

vad tror ni om detta? Hur har ni gjort?

Ni som gör egen mat, vem ska se till att allt kommer fram, servera, hålla koll på det under kvällen?

Hur mycket kostar det för er i runda slängar att inhansla maten + dryck? Har ni bar?
    Hur har ni med musiken?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden vad tror ni om detta? Hur har ni gjort?
  • Dröm

Vi ska bjuda ca 50 pers förresten!

• osse

Vi kommer ha serveringspersonal och förmodligen catering eller så gör vi maten själva. Det är jättesvårt att räkna ut vad det kostar med egen mat, der beror ju helt på vad ni ska ha. Kanske 5000:-

När det gäller dryck så räknar jag med 7000:- till allt som vin, öl, sprit, avec m.m.

Musik kommer vi nog ha på cd och alltså inte hyra in någon. Men det kostar väl kanske runt 3000:- att hyra.

Vi kommer vara allt mellan 40-65 pers. :)

• Jenny79

Mitt tips är att kolla med närmaste gymnasieskola med Hotell- och restaurangutbildning om någon elev vill ta på sig ansvaret. Kolla gärna om lärarna vill rekommendera någon.

• Gloriousgirl

Tipset jag ger er är att låta nån annan sköta allt som sker under själva festen. det är ett helvete annars.

• FruBråttom

Instämmer med de andra om att ha en ansvarig person som sköter buffé, kök, avplockning, och bufféns "snygghet". Man hinner inte både vara brud och hovmästare, serviris och kokerska.

Du kan ordna egen buffé inklusive alkohol för 100-150 kr per gäst. Köper du catering så kan du komma undan med mat och dryck för 200-300 kr per kuvert. Givetvis finns det ingen gräns uppåt för vad det kan kosta, men detta kan man se som ett slags minimum för en anständig och läckert smakande bröllopsmåltid.

• Lenchen

Forsok i alla fall att se till att era foraldrar inte far for mycket pa sina axlar (och inte ni heller sa klart). Jag kanner en kvinna vars dotter hade buffe. Den hade hennes mamma (kvinnan jag kanner) lagat. Det tyckte hon var roligt. Men under sjalva festen och pa morgonen innan vigseln, hade mamman sa mycket att ordna med att hon inte hann njuta av festen alls. Hon tyckte naturligtvis att det var en jattefin dag eftersom att dottern gifte sig, men det hon mest berattar om, nar hon berattar om brollopet, ar hur de fick stressa och att hon knappt han se sin dotter alls. Och sa ska det ju inte vara.

• Dröm

Nä inte ska jag låta mina föräldrar jobba denna dag! Det blir för stressigt

• fru C. fd frk S.

Vi hade 3 rätters + tårta + kaffe och avec hyrde en catering firma för både mat och servering - betalade ca 30.000 för 45 personer.

Då var det fri bar efteråt (men bara vin och öl, ingen sprit)

• fru C. fd frk S.

Musiken tillkom xtra 500 per timme.

Svar på tråden vad tror ni om detta? Hur har ni gjort?