• Anjali

Tips på viktnedgång sökes

Hej alla blivande brudar!
    Jag är 27 år gammal och skall gifta mig den 2 februari. Saken är jag jag skulle vilja gå ner ungefär 5-7 kilo fram tills dess. Jag tränar inget just nu (jobbar mkt!!) men går en hel del promenader och likn. Jag väger just nu 70 kg. Jag har inga problem med dryck-dieter eller likn.
    Kan ni hjälpa mig med tips?

• Svar på tråden Tips på viktnedgång sökes
  • alpha

Jag och min sambo gick i våras ner 5 resp 10 kg med www.viktklubb.se och har hållt vikten sedan dess. Rekommenderas!

• Carma

Hur lång är du?

Skulle rekomendera bra kost & mer motion! Enkelt och nyttigt. Snabbviktnedgång gör att du minskar muskelmassa...

//C

• viccy

Ät mindre portioner och fyll på med frukt och grönt. Jag gick ner 18 kilo på fem månader genom att låta varje portion inte vara större än vad som fick plats i mina kupade händer, 3 ggr om dan. Då undvek jag allt vitt, som mjölk, mjöl, socker, fett och ägg. Varje dag åt jag citrus och minst 2 dl rot, potatis eller liknande.

Det gick jätte bra, Var aldrig Hungrig

• Anjali

Hej Viccy. Det låter lite lite att inte äta mera än det som får plats i mina kupade händer? Är det verkligen bra. Skall man äta mkt citrus för att få igång förbränningen eller?

Tack för tipsen!!

• KCsMama

Jag har hittils gått ner 5,5kg med viktklubb.se!! Vägde innan 67,5 nu väger jag 62!!

Du blir helt enkelt tvungen att bestämma dig för att göra det här och satsa åtminstone nästan helhjärtat

Det finns alltid tid att träna!! Kliv upp en halvtimma tidigare och jogga i 20 minuter, simma på lunchen osv.

Jag gick från att aldrig träna och äta chips och godis nästan varje dag, nu simmar jag 3-4ggr/vecka och äter sötsaker bara på helger och då i små mängder.

• Kairi

Skippa dryckdieter! Du sväller upp till en boll så snart du slutar med dem och börjar äta normalt igen.

Promenader är jättebra när du vill gå ner i vikt! Det är lågintensiv träning - då förbränner du fett! Vid högintensiv träning (t ex snabb löpning) förbränns mest kolhydrater. Denna är dock ändå viktig - du höjer fettförbränningen och omsättningen.

Minska ditt kaloriintag med HÖGST 500 kcal per dag. Är du enbart lite överviktig/normalviktig är det rentav farligt att minska mer - kroppen kommer motarbeta dig snarare än hjälpa.

Balansera ditt intag av kolhydrater, fett, protein. Byt gärna ut mättat fett mot enkel- och fleromättat. Köp psylliumfrö och linfrö och blanda i frukostmaten - toppenbra! Skippa snabba kolhydrater som vitt bröd (massa socker och vetemjöl) - ät mat som mättar länge och har lågt kalorivärde per enhet - t ex Polarkraft Extrem som har rekordlite kalorier och ändå är jättegott! Protein är viktigt för att du inte ska bryta ner kroppen - lägg skinka på mackan! =)

Ät regelbunden - ca var tredje timme. Ät tre större mål (aldrig över 600 kcal dock) och låt mellanmålen ligga på ca 100-200 kcal.

Det är inte så jobbigt som det låter =) Dessutom väldigt kul att känna hur hela hälsan påverkas till det bättre!

Hoppas det går bra!

• Kairi

Oj, glömde nämna... När du äter 500 kcal mindre än ditt dagsbehov kommer du minska med ca 0,5 kg i veckan. (Minskar du mer än så kommer du även tappa muskelmassa.)

Ditt dagsbehov kan du räkna ut ett ungefärligt värde av på internet genom längd och vikt - dock bättre att fråga en PT/dietist för exakt värde.

• trolla

Kairi, du verkar kunna det här med mat
    kul när folk vill dela med sig av sitt vetande.
    Trolla

ps jag tror jag skippar Herbalife dieten

• trolla

Kairi hade varit kul om du ville kolla följande oss säga vad du tycker

frukost lätt Afil med brain flakes linfrö psyliumfrö o solrosfrö o lite osockrade bär samt te

mellis frukt

lunch kött och grönsaker

mellis frukt te o knäckemacka

middag kött grönsaker o bönor eller dyl

kväll frukt

borde man inte gå ner på det? jag körde det innan men gick inte ner, går ca 1 mil per dag dessutom. Jag kanske gör nått fel med maten, nått mer jag ska äta eller inte äta?
    Tacksam om du vill kommentera.
    Trolla

• KCsMama

Kairi, men beror inte det där på hur mycket man äter innan också??

Jag minskade först ner mina kalorier med ca 450kalorier men då hände inte ett jota på flera månader eftersom jag ändå åt för många kalorier.

• Kairi

KCsMama

Det har det absolut! Du ska dra av (ca) 500 kcal från din beräknade dagsförbrukning av kalorier. Hur mycket en kvinna normalt förbukar finns det ungefärlig statistik över - det bästa är förstås ändå att prata med en PT eller hälsopedagog och försöka fastslå vad som gäller just för en själv.

• Kairi

Trolla

Låter som en jättebra kostuppläggning faktiskt.. sånär som på att det kanske saknas lite kolhydrater till lunch och middag. Lite potatis till köttet, typ.

Min syster har fått ett väldigt likt upplägg från sin PT (dock mer kolisar) och det funkar utmärkt för henne iallafall.. trots att hon ofta fuskar! =) Så problemet ligger nog inte i matvarorna..

Har du kollat hur många kalorier du äter om dagen? Du kanske förbränner mindre än beräknat (och alltså får i dig för många kalorier)? Man måste ju för att gå ner i vikt äta mindre än man förbrukar även om det är nyttig mat.

Svårt att säga vad det skulle kunna vara för problem..?

• vixen not a tramp

Kairi
    Du verkar vara en kunnig person! Vad är polarkraft extrem? Ett bröd? Vad rekommenderar du för protetintillskott för någon som inte är så förtjust i kött, proteinshakes eller bönor/linser.

Supertacksam för svar!!!

• trolla

Tack Kairi, får nog sätta mig och räkna ihop kolisarna, finns det nån bra kalori tabell på nätet?
    Trolla

• trolla

Tack tack för alla tipss nu har jag räknat och kom på att även om jag äter nyttigt så äter jag för mkt. Hittade en kanonbra tabell på Tasteline där man skriver in livsmedel så *plopp* kommer resultatet upp bara *L
    Jag byter ut frukten mot morötter till mellanmålen och tar frukt bara på kvällen
    tar bort knäckemackan på morgon och em iaf tills jag börjat gå ner.
    Frukt innehåller ju en hel del kolisar faktiskt och jag som äter typ 5 - 8 frukter per dag. Jättebra helg man har framför sig oxå ju *S men jag är nog inte ensam om att kämpa. Så tjejer visst ska vi ro iland julen oxå utan att ha tryckt in för mkt onyttigt men ändå njutit av det goda. GOD JUL på er.
    Trolla
    Ps skratt* vänder man upp och ner på morötter så ser de ju faktiskt ut som små oranga tomtar...........

Svar på tråden Tips på viktnedgång sökes