• KCsMama

Hjälp oss med vår budget! (långt)

Vi sitter och pysslar med vår budget men vill gärna komma mer i pris lite.

Ni som kollat upp lite mer, kan ni hjälpa mig?? Vad kan man dra ner på?

KLÄDER; SMINK, HÅR
    *Blommor (brud, tärna & 2 corsage) 1525kr
    *Hår & makeup 1500 kr
    *Hårsmycken 250 kr
    * Garderob till klänning IKEA, 50kr
    *Smycken 300 kr
    *Väska - sy själv, 100kr

*Brudklänning KIK, 4000kr
    *Skor, dinsko, 300kr
    *Strumpbyxor, 80 kr
    *Underkläder, 450 kr
    *Brudgumskläder+skor Hyra 1100kr
    *Tärnklänning 1000 kr
    *Marsalkens kläder 1100 kr

INNAN VIGSELN
    Fotografering hel alternativt halvdag 10.000 kr

EFTER VIGSELN
    *Bröllopsnatt 2000 kr
    *Bröllopsresa 25.000 kr

FESTEN
    *Blomdekorationer till borden 500kr
    *Festlokal, ex herrgård, 3000kr
    *Ljus till borden, 150 kr
    *Mat +dryck och dukning, 600kr/person 50st, 30.000 kr
    *Band/discjockey 3000 kr
    *Bröllopstårta 1500 kr
    *Drink (första gratis resten självkostnad( 1500 kr

TRYCKSAKER
    *Tackkort +foto 400 kr
    *inbjudningskort 600 kr
    *Placeringskort 150 kr
    *Meny 400 kr
    *Festprogram 500 kr
    *Vigselprogram 250 kr

TRANSPORT
    *Transport av gäster till fest 1700 kr
    *Veteranbil eller liknande 1500 kr
    *Tax till hoteller 300 kr

SUMMA 93.855 kr
    (kan ha glömt något i denna lista så summan inte stämmer).

Hjälp, vad skulle ni dra ner på?? Det enda jag känner att vi absolut inte kan tänka oss att dra ner på är fotograf.

• Svar på tråden Hjälp oss med vår budget! (långt)
  • Kirsto

KCsMama: Bra gjort! Jag tycker inte 4000 är jättemycket för brudklänning, så tänk efter om du tycker det är värt tiden, mödan och bekymret. Känns det bara roligt så sy själv. Ett indirekt spartips är om du kan tänka dig en färgad klänning, för då kan du använda den fler gånger.

• wedding2006

KcSMarma =)

Här kommer mina tips :)Hoppas de hjälper dig något!

KLÄDER; SMINK, HÅR
    *Blommor (brud, tärna & 2 corsage) 1525kr

Gällande blommor se om de inte finns någon floristutb. i er närhet el. blomstergård/blomsterhandel.

*Hår & makeup 1500 kr
    Även här (vet inte vilken stad du bor i) men kolla ef. utbildningar mot stylister el. annat. Många utav de som går utbildningarna brukar vilja få utöka sin portfolio - och det kan vara en god idé el. varför inte önska sig detta i julklapp av ngn som är införtrodd i era planer.

*Hårsmycken 250 kr
    Om de är tiara el annat du söker - varför inte kolla in tradera, ebay m.fl. och lägg bud. Finns en hel del att finna- även nytt! Önska i present är även ett alternativ...

* Garderob till klänning IKEA, 50kr

*Smycken 300 kr
    Även här - varför inte önska i julklapp el. som alla hjärtans dag present el. nåt annat?! El. kolla runt nu om du finner något som du gillar - är ju julerbjudanden i de flesta butikerna.

*Väska - sy själv, 100kr
    Alt. kolla under rean efter jul om du inte finner något som du gillar el. önska i present.

*Brudklänning KIK, 4000kr
    Såvida du inte fastnat för KIK, så föreslår jag att du besöker reorna och går runt i de olika butikerna. Du kan lätt få en klänning för 2000 kr och uppåt el. varför inte titta in på tradera el. liknande och lägg bud (finns även nya klänningar)

*Skor, dinsko, 300kr

*Strumpbyxor, 80 kr

*Underkläder, 450 kr
    Kolla reorna efter jul!

*Brudgumskläder+skor Hyra 1100kr
    Bra kostnad redan!

*Tärnklänning 1000 kr
    Kolla reor m.m. Alternativt erbjud att ni står för halva kostnaden el. att välj en färg som du vet att din tärna/tärnor redan har.

*Marsalkens kläder 1100 kr
    Marskalken använder sin egen kostym alt. att ni erbjuder er att stå för halva kostnaden (om ni önskar att han ska matcha brudgummen).

INNAN VIGSELN
    Fotografering hel alternativt halvdag 10.000 kr

Ring runt till olika fotografer, kolla tipsen här på BT. Emellanåt så har det funnit fotografer som önskar förnya sin portfolio och därmed erbjuder fotografering heldag/halvdag till reducerade priser. Ta er verkligen tid o jämför och se vad ni får - förhandla!!!

Ni borde för enbart en fotografering kunna komma ner på 5 000 kr, och då av en skicklig fotograf.

EFTER VIGSELN
    *Bröllopsnatt 2000 kr

*Bröllopsresa 25.000 kr

Sista minuten, önska er presentkort vid jul m.m.

FESTEN
    *Blomdekorationer till borden 500kr

Blomdekorationer till borden bör ingå, såvidare ni inte använder er av catering.

*Festlokal, ex herrgård, 3000kr

*Ljus till borden, 150 kr
    *Mat +dryck och dukning, 600kr/person 50st, 30.000 kr
    *Band/discjockey 3000 kr

Hör er för bland vänner o bekanta om de inte känner någon som är dj.

*Bröllopstårta 1500 kr
    Om de finns någon i er vänskapskrets el. familj som är duktig på att baka varför inte göra de själv. Finns gör de själv bok att köpa ifrån Panduro m.fl. på hur man gör sin egen bröllopstårta.

*Drink (första gratis resten självkostnad( 1500 kr

Om ni ett kuvertpris på en herrgård o tar maten m.m. ifrån dem - så förhandla fram ett kuvertpris där dryck, mat och dukning m. blommor ingår. Då kan ni även få välkomstdrinken med i det hela!

TRYCKSAKER
    *Tackkort +foto 400 kr
    *inbjudningskort 600 kr
    *Placeringskort 150 kr
    *Meny 400 kr
    *Festprogram 500 kr
    *Vigselprogram 250 kr

Lite intresserad o nyfiken på hur ni tänkt? Känner att kostnaden för menyn är tämligen hög - då menyn många gånger brukar bestå av ett enskilt blad.

TRANSPORT
    *Transport av gäster till fest 1700 kr

Håller med nedanstående, att om de är möjligt varför inte låta gästerna ordna med egen transport dit. För annars måste de ordna med egen transport ifrån festen...

*Veteranbil eller liknande 1500 kr
    Hör er för i er umgängeskrets om de inte finns ngn som har en bil, häst o kärra m.fl. som ni kan transporteras med till festen. De kan ju kanske vara deras gåva till er!

*Tax till hoteller 300 kr
    Om det kanske finns ngn som inte druckit så kan denne person kanske agera chaufför åt er.

SUMMA 93.855 kr
    (kan ha glömt något i denna lista så summan inte stämmer).

Hjälp, vad skulle ni dra ner på?? Det enda jag känner att vi absolut inte kan tänka oss att dra ner på är fotograf.

• MoAm

Vill man ändå ordna transport till gästerna, t ex för att undvika allt för många nyktra chaufförer under festen kan man ju låta gästerna betala en del av bussresan själva. Våra gäster fick betala 50 kr för att åka sammanlagt 8 mil med buss. Alla tyckte att det var billigt, men samtidigt fick vi ner kostnaden med ca 1200 kronor.

• AlmostMrs

Ni är redan gifta?!?

Så här skulle jag kunna tänka mig..

Hyra en vacker lokal ex, slott/herrgård
    Middagen bestående av en gigantisk buffe, med massor av mat på silverbrickor. Kandelabrar överallt. Gästerna utklädda i barockstil med vackra masker,, en vigselakt mellan er med alla vänner närvarande, någon som sjunger och fest hela kvällen/natten...
    Ganska roligt att ha ett maskerad tema el nått och göra det riktigt filminspirerat..
    Massa sammetskuddar och fruktfat mm..

En ide då ni redan är gifta, kan ju kännas lite konstigt att ha ett stort bröllop till, eller?!

• Pesonen

Ett tips från mig är att du/ni gör era program själva och skriver ut hos en kamrat som har färgskrivare. Pappersark kan ni hitta på akademibokhandeln till mycket bra pris (har själv vart o köpt det idag) inbjudningskorten gör jag helt själv i programmet microsoft word. Mycket bra och fina kort! Bara att köpa kuvert till sedan!

• KCsMama

www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m1303276.html

Här är länken med några av anledningarna till att vi vill göra om det.
    Känns som att jag blev helt snuvad på bröllopet, fick inte ens en bukett eftersom ekonomin totalkraschade veckorna innan. Därför vill vi ha om hela grejen.

Det där med maskerad lät jättekul, tyvärr är våra familje tråkmånsar och skulle inte uppskatta det

• joer

Måste du ha en väska? Jag hade ingen ville inte behöva hålla reda på den hela dagen utan stppa mina saker i en av tärnornas väskor.
    Måste ni stå för transporten av era gäster?
    Fråga folk om tjänser istället för presenter tex kan inte tärnan och marskalken själva betala sin kläder och säga att ni vill ha det som present.

• KCsMama

Joer, vi ska förnya våra löften därför är det inga presenter som är aktuella. De har vi ju redan fått

• anne på grönkulla

Placeringskorten tyckte jag dar dyra (det enda tillägg jag har till alla andra bra tips du fått) - de jag köpte till vårt bröllop (väldigt enkla gräddvita liksom avlånga kort - jag kallar dem glaskort då de är långa nog att ligga ovanpå ett vinglas) kostade max 1 kr st. Men det beror väl på om du tänkt dig nåt speciellt?

• AlmostMrs

KCsMama: Oj, läste precis din andra tråd.. Ja då förstår jag verkligen...

Ang, maskeraden jo skulle faktiskt själv vilja ha något sådant, lite annorlunda och romantiskt, men vi har samma problem här då!! TRÅKMÅNSAR i släkten... hihi

Nåja hoppas allt blir lyckat i allafall...

Men om ni fixar en billigare lokal då som dekoreras lite mer, sedan ta catering? En kompis hade catering på deras bröllop.. Oxfilee och potatisgratäng vilket kostade 130 kr/portion inte så farligt.. Sedan kan man ju alltid själv köpa vin och sprit o då välja billiga alt. Mat går att få för ca 7000 kr och sprit för ca 5000 kr + kaffe och tårta 1500 kr... Ha champagne och massa snittar till förätt/mingel så kommer du undan med 1500 kr
    Andvänd din balklänning. den går ju att dekorera lite extra.. Enkel bukett med rosor och kallor ca 600 kr
    dressmann kan ha kostymer för halva priset
    skor på dinsko 300 kr
    enkel meny på ett utskrivet papper ( kan ju välja att köpa ett i färg på en bokhandel )
    isället för Dj kan ni ju hyra en musikanläggning eller en kareoke maskin...
    transporten får väl gästerna fixa själv??

Annars skulle jag förnya löftet och köra på fotograferingen i smyg.. sedan ha en ny stor fest men inte med kuvertmiddag å dyl.. de som inte kommer kommer inte!!!!

• Bröllopstokiig

Vi har fått ner kostnaden en hel del genom att ha buffé så man slipper betala för serveringspersonal. Sen kommer vi inte ha någon alkohol heller, men det beror på att vi är nykterister båda två. Det gör också att det blir billigare. Menyn kommer vi skriva in i festprogrammet.

• elora

Hej!
    Jag tänkte skriva ihop namnplacering+meny+underhållning i samma häfte. Man klistar på namnet på varje "meny"häfte...enkelt va? Då har ni droppat några hundra...
    Men i övrigt är det väl fotografen som drar iväg med kostnaderna. Inga duktiga amatörfotografer omkring er?
    Idag fotar ju många ändå med system-digitalkamera...

Lycka till!

• wedding2006

KCsMama,

Måste bara fråga - vart gifer ni er? För det kanske blir lite lättare att komma med goda ider på hur ni ska kunna genomföra detta - så att ni får det bröllop ni drömt om!

*en tanke bara*

• KCsMama

Wedding, vi gör bara en preliminär budget nu så vi vet ungefär hur mycket som ska sparas. Vart vi kommer bo när vi väl gör slag i saken vet vi inte!

• Zozo

Vi gör alla trycksaker själva. Inbjudningarna är klara och ivägskickade och blev jättehäftiga.
    Att tänka pa: det är inte gratis att göra själv och kräver mycket tid och ett visst handlag, men det blir i regel billigare än köpta + att det är kul att pyssla med.
    Har ni sedan 200 gäster kan det bli mycket.. Vi hara bara 30, sa da gar det bra.

• jocelyn

Vad JAG skulle dra ner på om jag var TS;

1. Blommor, det går att komma undan med lägre summa. Underskatta inte blomdekorationer som består av en enda ros/gerbera/annan blomma i en enkel vas eller flytande i en liten skål vatten.

2. Tärna och marskalk kanske kan hyra sina egna kläder? Så som man ju brukar göra när man är bjuden på fest...

3. Hitta en billigare fotograf. Hur viktigt är det att ni har foton från exakt HELA dagen? Framåt kvällen när alla skrynklor på kläderna, sminket och håret tilltufsat och gästerna rödblossiga av alkohol + värme kanske det inte är så stor skillnad på proffsbilder och såna tagna av kompisar/fortointresserade? Jämför företag och priser.

4. Bröllopsresan kanske ni kan önska er bidrag till? Den kanske inte heller behöver gå till de dyraste resmålen? Det finns massor med alternativ här! Man kan hyra en egen villa i sydfrankrike, ta en upplevelseresa till något spännande land i sydamerika eller kanske ta sikte på en europeisk storstad?

5. Trycksaker går att göra superbilligt hemma i skrivaren. Den trycksak som folk i allmänhet sparar är ju tackkortet. Där kanske man bör lägga mest pengar och sedan låta vigselprogram etc vara så enkla som möjligt. Stilrent är aldrig fel!

Ja, det är mina förslag iaf. Kanske något går att "använda" som drar ner kostnaderna för er.

Svar på tråden Hjälp oss med vår budget! (långt)