• Cillis

Rimliga priser på mat och dryck?

Låter dessa priser rimliga? Vi har tillgång till lokalen från fredag eftermiddag tom söndag. Lokalhyran ingår i priset för maten. Lokalen ligger ute på landet ca 10 mil från Stockholm.

"Trerättersmeny 495 kr/person där dessert kan bytas ut mot bröllopstårta
    Viner från 220 kr/helbutelj
    (Räkna med ca 1 helbutelj vin/person för brudskål, vin till förrätt, varmrätt och dessert)
    Kaffe 30 kr/person
    Bröllopstårta utanför menyn 75 kr/person
    Vatten/läsk/lättöl 20 kr/33 cl
    Starköl 55 kr/50 cl
    Starksprit 15 kr/cl
    Vickning från 40 kr/person
    Dukning, blomsterdekorationer och servering ingår i menypriset."

• Svar på tråden Rimliga priser på mat och dryck?
  • Cillis

Puffar lite eftersom jag jättegärna vill ha svar. Om priserna är ok ska vi nämligen boka stället i veckan...!

• SaT

Jag tycker det låter ungefär som de priser vi fått, utom tårtan som låter väldigt dyr tycker jag.
    Vi har bestämt oss för att inte ha någon dessert utan bara tårta, tycker att det räcker.

• Jema 26/11-2005

Tycker det låter som bra priser.
    Dock reagerade jag på priset på bröllopstårtan. Dyrt!

Jema

• Cillis

SaT

Tack för ditt svar! Ja vi tänkte också strunta i efterrätten och bara ta tårta. Då blir priset 495 kr/kuvert. Jag tycker att det låter rimligt?

Finns det några riktlinjer för hur mycket en flaska vin brukar kosta? Vi är inte ute efter något jättefint och dyrt - för inga av de vi ska bjuda är vinkännare - och inte vi heller...

• Cillis

Tack för ditt svar också Jema! Jag funderar lite på hur mycket bröllopstårta brukar kosta per person? Hur mycket har ni betalat? Har ni beställt tårta själva eller har stället ni varit på ordnat även tårtan?

• SaT

Jag ska kolla priset på vår offert... Vinet kostar 120:- för 1/2 flaska. Pratade med ett annat ställe som tog betydligt mycket mer.

• Jema 26/11-2005

Vi har ett helt paketpris, så att säga.
    Och för välkomstdrink, förrätt, huvudrätt, dessert, tårta/kaffe/avec, groggbord med tillbehör och nattamat, betalr vi ett cirka pris på 630kr.

Men då först funderade på att beställa tårtan hos en som gör fantastiska tåror, fick vi priset 40-45 kr per bit.

Jema

• Klarisen

Vi ska gifta oss på en herrgård och har fått denna offert. Det är endast vi som är där som gäster och i hyran ingår allt (lokal, servering m.m) Dock får gästerna betala i baren efteråt. Vet inte om det är bra pris vad tycker ni?

Välkomstdrink
    Förrätt
    Varmrätt
    Bröllopstårta med kaffe / te och avec
    Till förrätten och varmrätten serverar vi rött / vitt vin eller starköl
    Kuvertpriset för ovanstående är 645 kronor inkl. moms.

• Miss Niles

Tårtan som vi beställt kostar 55:-/ bit.

• Jema 26/11-2005

Ojdå, glömde säga att det ingår 3 glas vin till maten + bordsvatten osv.

Jema

• Klarisen

Fråga till Jema..

Vad ingår mer i ert paketpris (lokal m.m.)? Och var ska ni vara? Har du lust o berätta? Med tanke på att jag har fått en offert som är dyrare än din (se ovan). Vi ska vara ca 10 mil från Stockholm.

Klarisen

• Jema 26/11-2005

Klarisen
    I det priset ingår lokalen inne i resturangen, dukar, servetter, ljus och serveringspersonal.

Vi kommer att vara på en resturang som ligger en bit utanför Lund.

Vi blev så glada över att hitta den resturangen som ligger så fint och även serverar urgod mat till ett sådant kuvertpris.

Jema

• Klarisen

Jema
    Det förstår jag, jag hade hoppats på att kunna bjuda mina gäster även på allt dricka samt nattamat.. Men vi är ju mkt glada för det ställe vi ska vara på.. Det är en herrgård och vi är de enda gästerna och vi bor kvar i denna romantiska miljö, det blir nog underbart..(hoppas jag!!)

• Courage

Om en meny är prisvärd eller ej handlar också om restaruangens/platsens status. Man betalar också för den.

En meny för 500 kronor kan därför vara prisvärd om den bjuds på ett slott med en servitör på var 10:e gäst, men alldels för mycket om det är Scandic hotells festvåning i ett industriområde. Så det kan vara bra att också väga in den aspekten när man jämför priser, och inte enbart titta på vad maträtterna kostar.

• ElSt

Kuvertpriset låter rimligt även om det är vissa poster, tex tårtan, som verkar ovanligt dyra. Kanske finns det möjlighet att beställa tårtan från ett konditori, då brukar priset ligga runt 40-50 kr per bit. Men kontrollera arrangörens regler, vissa tillåter inte att man köper något utifrån...

• Zudde

Dyrt kaffe borde ingå i en meny för 495kr tycker jag. har gjort det på alla ställen som jag jobbat på under 10år i restaurangbrachen. / Försök att få paketpris på mer saker ofta billigare. sen beror det på stället om priset är ok eller ej /Olle

Svar på tråden Rimliga priser på mat och dryck?