• Fru agusti

Min berättelse! Låååååång.....

Måste bara få berätta för er om mitt bröllop och jag hoppas verkligen att ingen av er här inne råkar ut för detta som vi gjorde.

Dagen började med spänning, min blivande man åkte iväg för att fixa lite saker, sedan skulle han hem till sina föräldrar för att göra sig klar.
    Själv var jag hemma öfr att göra mig i ordning, både frisör och sminkning skedde i vårt hem.
    Min tärna kom och va med mig hela dagen tills det va dax.

Det började dra ihop sig och jag blev mer och mer nervös, när vi kom till kykrna så kom tårarna av all lycka man kände då och jag satt i bilen och väntade på att alla gäster skulle gå in, så jag sedan kunde smyga efter utan att dom såg mig.

Väl framme så smög jag in i rummet för att inte min blivande skulle se mig, efter ett tag när jag va redo så kom han in, gav mig en puss.
    Jag skakade som ett asplöv, kände hur värmen blev starkare och starkare innanför klänningen.

Väl inne i kyrkan så gick det jättebra, det var olidligt varmt, vigseln tog en timma därefter kom gästerna fram och grattade oss.
    När vi kom ut blev det den traditionella riskastningen, sen gav sig gästerna iväg till lokalen för att invänta oss.
    Själva skulle vi fotograferas innan det va vår tur att åka till festen.
    Det gick bra, och bilderna vi nu fått blev helt ok.

När vi kom till festen stod alla ute på planen och inväntade oss och skålade för oss, allt kändes underbart sen va det dax för maten vi hade 2 tjejer som serverade oss + en värdinna som jag speciellt valt ut till de uppdraget.
    Våran vigsel va ganska sen så när vi kom till lokalen så va klockan 19.30, vi åt och dansade lite och det va jättetrevligt.

Sen när klockan blev ca 22.30.... bara 3 timmar efter... vi hade bara hunnit med efterrätten precis.
    Så säger min värdinna att hon vill gå hem för att hon inte mår bra jag blev helt stum nästan, visste inte vad jag skulle säga, när jag sedan fick ur mig att, ja, du får väl gå hem då...

När hon väl hade gått så kom alla problemen, hon hade hela huvudansvaret för att allt skulle gå rät till att allt skulle komma fram och hade ansvar för tejerna som serverade osv.... hon hade tider på allt för att det skulle flyta på så bra som möjligt.
    Så det blev helt avklippt efter att hon gått, det var ingen som visste vad dom skulle göra, serveringstjejerna visste inte vad dom skulle ta fram och när, vi hade ingen musik för det skulle värdninnan fixa, alkoholen som vi skulle bjuda på blev inte ens öppnat.

Jag blev mer och mer irriterad, min tärna gjorde ett gott försök genom att försöka få alla gäster igång igen, det blöev nästan helt ...ja, konstigt avklippt.
    Varken jag eller min man visste ju vad hon hade planerat så ingen visste vad som skulle göras osv...
    Vissa sprang ut i bilarna för att titta om det fanns någon form av musik så vi hade nåt att dansa till men det va inegn som hade.

Allt kändes så tråkigt det va fruktasnvärt, jag såg på alla gäster hur tråkigt dom hade, man såg riktigt hur dom bara satt och väntade på att en skulle lyfta på baken och säga tack och hej så nästa kunde fortsätta

Snacka om missyckat, jag har aldrig vart så besviken i hela mitt liv, ett bröllop som man planerat så länge och lagt ut så mycket pengar på för att alla ska få det så trevligt som möjligt och så gör hon så här, bara går mitt i allt.
    Alla undrade varför hon gick och var det var frågan om.
    Ingen trodde på att hon va dålig, hon påstod at hon varit och spytt 4 gånger, det va bara det att ingen hade ens sett henne gå iväg till toaletten , hon va pigg och skrattade, det va det som va så märkligt.
    Hon hade sin nya kille med sig och alla tror att det var därför som dom ville hem istället.
    Men att sabba ett helt bröllop för mig som hon gjorde, hon förstörde verkligen allt.

Redan kl 01 var alla därifrån och det kändes så tomt inombords, man visste inte vilken ende man skulle börja i.
    Det kändes inte som man va gift, man hade inte fått fira rikigt som man hade räknat med.

Så den som säger att dom hade trevligt på vårt bröllop ljuger.

Och inte nog med det, när jag pratade med henne någon dag efter så sa hon att hon kunde inte fatta varför det hade kunnat bli så på festen.
    och att hon sa att hon mådde så dåligt redan på morgonen och då blev jag ännu mer förbannad för om det va så att hon va dålig redan på morgonen så kunde hon ha sagt det och skitit i att komma dit överhuvudtaget, då kunde jag frågat min tärna om hon kunde tagit den rollen och då kunde hon förberett sig lite mer på det redan från morgonen.

Jag är såååå besviken på mitt egna bröllop, det som jag trodde skulle bli rena drömmen. jag har alltid drömt om att få gifa mig och ha ett riktigt bröllop och så blir det så här.

Hon förstörde allt för oss den dagen.
    Det kommer jag aldrig förlåta henne för.
    Jag har mått så dåligt över detta att inet få känna den där härliga känslan alla pratar om, om att vara nygift.
    Det kändes som en vanlig grå tråkig måndag när man vaknade upp dagen efter.

Tiller som ska gifta er, jag hoppas ert bröllop blir den lyckligaste dagen i ert liv och att ni inte råkar ut fäör samma sak som vi gjorde.
    Vi tyckte det va fruktansvärt dålig stil av henne och inte tala om det redan på morgonen om det nu va så att hon inte mådde bra, istället för att överge allt på själva festen.

Ha det bra och kram till er alla här inne på BT.

• Svar på tråden Min berättelse! Låååååång.....
  • KCsMama

Vet hur det är att ha ett bröllop som går åt skogen. Började med mordet på Anna lindh och en vän till flera av gästerna ca 1 vecka innan. Vår kyrkobokning hade "försvunnit" så vi fick inte tillfälle att träna riktigt innan utan hade tur som fick tag i en präst. Fel musik spelades i kyrkan av en halvblind fd. kantor som ordnades i sista minuten. Inte nog med att de var fel låt det spelades fel lite titt som tätt, fick rätta prästen som sa fel namn, porslinet blev papptallrikar eftersom lokalen värdinna glömt ge oss de nycklarna samt var oanträffbar. Ekonomiskt bakslag strax innan så ingen bukett, alkoholen struken med svart spritpenna och avbokning av bröllopssviten.

Ingen var glad och det stora samtalsämnet var morden...

Behöver jag säga att jag ångrar att jag lät min mamma övertala oss att ha kvar bröllopet på utsatt datum. Skulle ha flyttat fram allting.

• S&F

Återigen: sanningen ligger i betraktarens ögon.

Vad jag förstår fick fru Augusti sin make. Lite skavanker får man räkna med vid en så pass stor tillställning som ett bröllop är. Det hör liksom till! Då gäller det att fixa till dessa skavanker utan att bli HELT handlingsförlamad. Det gäller väl att se det för vad det är. Om värdinnan blev sjuk och åkte hem, ja det är för jäkla trist, men det är väl ändå ett i-lands problem. Jag menade inte "skyll dig själv". Sade jag aldrig så det behöver du nonika inte lägga i munnen på mig. Jag menar rätt och slätt att man får ställa problemet i dess rätta dager och jag förstår helt ärligt inte vad som gjorde att ett helt bröllop stannade upp! ALLA här på BT har inte samma åsikter. Tror man det, gör man helt enkelt bättre i att läsa andras inlägg utan att posta ett själv. Jag tycker fortfarande inte Lippi varit elak eller spydig!

• Nonika

Lippi...

Tänk att det bara handlar om Rätt och Fel...nu är du där igen.
    Du kan inte säga åt någon annan vad som är rätt och fel.
    Alla har olika tankar, känslor, psyke osv.

Vadå, "må dåligt är en lyxvara"?
    "Rätten över att må dåligt, osv"...herregud! Är det du som sätter de gränserna?!
    Lägg av.
    Snacka om brist på empati.

• Lippi

KCsMama

Det är hemskt när så viktiga saker går åt skogen. Men man får ju göra det bästa av saken. I ditt fall var det ju många olika oturliga faktorer som gjorde ditt bröllop, till milt uttryckt något du inte ville ha.

Har sett i andra trådar att ni funderar på att förnya löftena. Det är väl en superbra idé.

• S&F

KCsMama:

Nu pratar vi ordentliga problem. Fy fan vad hemskt (min dotter fyller år på samma dag som Anna Lindh mördades så jag vet vilken sordi det lade på festen..)

Försök se de positiva delarna av bröllopet. Njut av varandra och ha en brakfest på någon årsdag!

Lippi: you're welcome!

• Nonika

S&F:
    Du skrev: liiiite får hon skylla sig själv.
    Det var därifrån jag fick det.

Jag har inte sagt eller trott att alla ska ha samma åsikter. Det är inte det det handlar om. Jag menar att man inte behöver vara så spydig, nedlåtande, otrevlig bara för att man inte håller med, eller inte har någon som helst medkänsla för den som skriver sitt inlägg.
    Om man nu skriver ett inlägg där man uppenbarligen är ledsen, så vill man säkert inte ha påhopp utöver det.
    Man behöver heller inte svara på ett inlägg, om man ändå bara tycker att ts ifråga är "dum"...i alla fall inte om det är en deppad person som har skrivit.

• S&F

Det kan också vara så att ett annat typ av inlägg kan få den deppige att se det hela med lite andra ögon.. Dessutom är det svårt att "höra" tonen i ett skrivet inlägg. Jag upplever inte lippis inlägg som spydiga men jag upplevde dock fru augustis som ganska elakt gentemot värdinnan. Att vara ledsen är en sak, men att lämna heela ansvaret på någon anna och skylla allt på denne person. Det känns lite off..

Helt annat om hon varit besviken över situationen och att hon inte tänkt ut en plan B.

Sen när blev det du Nonika som bestämde tonen här på BT? (när flera av oss inte ens förstår hur tonen kan anses vara elak och spydig)

• Lippi

Nonika

Jag har massor av empati. FÖR VÄRDINNAN!

Jag menar precis som jag skriver. Må dåligt över sånt här är en lyxvara eller ett i-landsproblem, kalla det vad du vill.

Att känna empati för någon som MÅR DÅLIGT för något som hon själv gjort sig skylldig till, finns inte i min värld. Om TS däremot gått in och försökt fixa dessa detaljer som gått snett och allt ändå blivit dåligt. Då får hon empati från mig.

Men skriver man att man öppnar inte flaskorna själv när man vet att det är servitriserna som ska göra det, så tappar hon mig direkt.

Det handlar bara om att man är bortskämd. För mig är det en självklarhet att man hjälper till och öppnar flaskorna om det är det som behövs, även om någon med "lägre rang" borde göra det.

• S&F

Och sedan menade jag inte "skyll dig själv", tror du det så läser du bibeln som fan själv! Hur svårt var det att förstå att jag menade att hon borde haft en plan B speciellt till denna viktiga typ av tillställning.

• Chilianna

Men man måste ju kunna dela ut uppgifter till andra i samband med sitt bröllop. Annars får man ju inte ihop det. Och om man tackat ja till att vara t ex värdinna, då får man ju se till att ha planerat en back-up plan om man skulle bli sjuk e.dyl! MEN huruvida man gör detta i samarbete med brudparet eller löser det internt med ett par andra gäster är väl upp till värdinnan!
    Å andra sidan kommer då vi själva att ställa dit saker som musik (ska spela förinspelat) o.s.v för att kunna ta hjälp av våra föräldrar om nåt går snett under kvällen.
    Det är ju trots allt ens släkt och vänner som är där och om nåt händer så hjälper såklart till så att festen kan återhämta sig!
    Men jag tycker visst att ett sådant ansvar kan läggas på en enda person- om personen säger att det är ok! Och då sviker man inte en vän- man tar 5 minuter på sig att omdirigera ansvaret och vad som ska göras resten av kvällen till någon annan av gästerna!

• Muriel

Jösses va ni tjatar om att ha en B-plan. Vad menar ni egentligen? Skulle TS haft en B-plan vad det gäller präst också? (han kunde ju blivit sjuk) B-plan på festlokal ifall den första skulle brinna ner? Fotograf? osv osv osv Det slutar ju aldrig i så fall! Då måste man ha en C och D plan också.

ALLA är inte controllfreaks! Man kan inte ha en B-plan på allting. Man måste kunna lita på att ursprungliga planen ska fungera och om den inte gör det, t ex att prästen blir sjuk, så delegerar han till en annan präst. Precis som TS värdinna borde ha gjort när hon gick hem för att hon kände sig sjuk.

• Lippi

Muriel

Om man själv och ens gäster är för fina för att öppna flaskor själv, så föreslår jag inte bara en värdinnan och en "plan B" utan även "plan C" och "plan D".

• Muriel

Mm, jag håller absolut med om att man måste kunna rycka in om det behövs. Det jag menade var att det går inte att planera allt i förväg. Men när det väl händer något oförutsett kan man ju inte stå helt handfallen

Och jag tycker också att det är märkligt att hela festen hängde på EN enda person...

• S&F

Klart man inte ska vara ett kontrollfreak ut i fingerspetsarna. Om vår präst blir sjuk, litar jag på att kyrkan ordnar en ny. Det känns väldigt mycket som "utanför mitt område" Kanske inte riktigt att jämföra med att lämna allt (ALLT) ansvar till en gäst på sitt bröllop..

Som sagt, går nått åt pipsvängen får man helt sonika kavla upp ärmarna och fixa det så gott det går. Sätta sig och lipa, hjälper liksom ganska lite.

• Nonika

S&F:
    NU har ju i och för sig inte jag läst någonstans att folk INTE tycker att Lippis ton var spydig.
    Och precis som du skriver är det svårt att tolka "tonen" i ett inlägg - och vi har tolkat den olika, uppenbarligen, eftersom vi tycker olika saker.
    Och enligt dig borde jag ha förstått hur du menade ang. "skyll dig själv", och det gjorde jag inte, så vem är du att läxa upp mig för det då? Kanske var du som var otydlig i såna fall?

Lippi:
    De flesta problem folk lider av i såna här sammanhang, här på BT alltså, är I-landproblem. Allt från: "Min klänning passade inte *panik*" till: "Ska man ha röda rosor på bordet?"

Om hon är bortskämd eller inte, vet vi heller inget om. Det kan bero på en massa anledningar till att hon inte öppnade vinflaskor eller vad som helst...även om, som jag skrev förut, också tyckte det var konstigt att ingen verkade kunna öppna vinflaskor.

Och till er båda:
    Det finns en hel del på den här tråden som inte alls tycker det är självklart att man har en Plan B. Är de korkade allihop, då eller? Inklusive jag...(som garanterat ska ordna en Plan B efter det här...)

• Lippi

Nonika

Usch, vad är nu detta då? Du säger att jag är spydig, men du har kastat mer än en sten i det glashuset.

Vad var det där för komentar till S&F, om den inte var spydig.

Jag har aldrig skrivet att någon var korkad. Det skulle aldrig falla mig in. Jag tror att det är bra för alla att ha plan B med i bilden. Inte för alla detaljer, men åtminstonde något så att inte hela festen står och faller med en ända länk på kedjan.

Men om man som TS skriver "vet man om att det är en servitris som ska öppna då går man inte och öppna själv!" , så får man nog vara beredd med plan D. Och jag tycker att den komentaren visar att TS är minst sagt bortskämd.

Är man för fin för att göra det själv så behöver man backup, om någon blir sjuk eller så. För inte kan man skylla på värdinnan för att resten på festen tycker sig vara bättre än servitriserna, så de inte kan hjälpa till.

• S&F

Nonika:

Läxa upp dig? Herre gud vad detta har spårat ur... Jag sade bara att vi är några som håller med Lippi. DET skulle jag uppenbarligen inte ha gjort, eftersom du blir sur.. Sorry om jag förstått detta med BT forum fel. Här ska alla ha samma åsikt.

Jag lämnar denna tråd nu. Hoppas du också gör det Nonika.

Svar på tråden Min berättelse! Låååååång.....