• Rugbytjej

elektrisk tandborste

Hej!

För- och nackdelar med eltandborste?

• Svar på tråden elektrisk tandborste
  • Still waiting

Fördelar: det blir mycket renare och det känns.Jag som lätt får tandsten har inte lika mycket av det nu. Nackdelar att den behöver laddas och är bökigare att ta med sig om man skall bort.När jag blev rekommenderad av min tandläkare att skaffa en eltandborste köpte jag en BRAUN och nu kan jag inte tänka mig att var utan den.

• vixen not a tramp

Håller med ovan, fast jag tycker inte det är så bökigt med laddningen och när jag ska bort tar jag med en vanlig tandborste. Den använder jag när elisen är på laddning oxå. Rättså bra, för då märker man verkligen hur bra det är med en elis, skulle aldrig byta tillbaka!

• abnocto

Kör med elektrisk på kvällen och vanlig på morgonen för att jag inte ska missa något. Tycker det är jättebra.

• Sashimi

Jag tycker vanlig borste känns obehagligare för jag har en förmåga att borsta för intensivt/hårt annars.

Den lilla borsten på eltandborsten borstar i sin egen takt och det är lättare att få lagom tryck på tänder/tandkött.

Mkt nöjd.

• anne på grönkulla

Jag använder också den elektriska på kvällen och en vanlig på morgonen samt när jag reser.

Den elektriska är bra för att den rengör bättre och jag får mindre tandsten. Dock har jag hört att den kan slita väl mycket på emaljen. Därför använder jag den inte mer än en gång om dagen. När jag reser tar jag med en vanlig för att slippa laddare och så.

• Sashimi

sliter på emaljen?
    Det gör väl vanlig tandborstning också? Det beror väl på hur hårt man trycker?

Eller är det frekvensen på el-borsten som sliter??

• anne på grönkulla

*för en gångs skull är det jag som nojjar över saker & inte coolt rycker på axlarna åt allt*

Ja, jag tror att det är en kombination av frekvensen och trycket. Jag ser att du känner det som tvärtom - det kanske är individuellt, vad vet jag. Min man trycker jättehårt med alla tandborstar - man ser hur de slits mycket fortare än mina.

Jag är säkert fånig, men jag tror mig ha hört det. Och min kompromiss funkar bra för mig!

• _koko_

Skulle heller inte vilja vara utan min eltandborste (Braun oral-b vad den nu heter)!!

• Sashimi

jag skulle vilja ha den senaste! (vill alltid ha den värsta/senaste :D )

anne på grönkulla:
    ja,det där e nog individuellt hur hårt man själv trycker.

• Lilla spöket Laban

Jag har en Braun OralB ..., med olika hastigheter och timer mm. Dessutom fungerar den så att den reagerar om man trycker för hårt. Jag älskar den. Det blir inte alls lika rent med en vanlig tandborste. Jag har haft den i flera år nu och batterierna räcker fortfarande mer än en vecka. Så den tar jag med om jag ska bort en kortare tid. Blir det längre, tar jag en vanlig med mig, och saknar den elektriska under tiden.

Jag skulle absolut satsa på en lite dyrare variant, med mer utvecklad teknink. Vet att tandläkare ofta rekommenderar att man inte köper en billigare variant då de oftast inte är lika bra.

Det finns ju flera olika sorters tandborsthuvuden från supermjuk till hårdare så man kan då välja själv vad man tycker bäst om.

Jag tycker inte att det är så jobbigt att ladda den. Det gör jag bara en gång i veckan kanske när batterierna börjar ta slut, laddar den över natten eller dagen. Jag använder min både morgon och kväll.

• Annione

Jag trycker för hårt med en vanlig och blev därför rekomenderad att använda eltandborste. Det funkar bra, den låter konstigt när jag trycker för hårt Sen finns det fördelar om man har smärtproblematik i handleder, eller armarna generellt eftersom man inte behöver röra eller vrida armen på samma sätt. Jag arbetar med reumatiker och de flesta har bytt till eltandborste. Har själv myalgi och tycker nog att jag belastar mindre med eltandborste, ska väl nämnas att jag gillar att borsta tänderna länge...

• GrisRosa

Den enda nackdelen jag kan komma på är att det ibland kan börja klia i näsan från vibrationerna

• Sashimi

för mig kliade det i näsan bara i början då jag ej var van m vibrationerna. :)

Svar på tråden elektrisk tandborste