• oved

Praktiska frågor om namnbyte

Jag har fått bekräftelse från skatteverket på att mitt namnbyte är klart. Nu undrar jag om vilka myndigheter och företag man bör underätta om bytet och vilka som skatteverket underättar.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Praktiska frågor om namnbyte
  • sjd

Alla myndigheter och banker, bl. a blir automatiskt underrättade om ditt namnbyte eftersom de "prenumererar på" folkbokföringen. De som man oftast måste anmäla till är föreningar, klubbar (tex bokklubbar m.m.) och liknande som inte får uppgifterna direkt.
    Googla och se om du kan hitta en lista på vilka som automatiskt blir uppdaterade och sen är det bara att pricka av.

• oved

Tack för svaret.Jag har googlat och letat runt lite men det gav inte så mycket. Jag tänkte att det här va ett bra ställe att fråga på pga mängden "namnbytare".

• Jenny79

Hej!

När ska man skicka in pappren om namnbyte? Har redan fått hindersprövningen men visste inte om jag skulle skicka namnbytet till samma adress så det ligger kvar här hemma. Nån som har koll? Tack på förhand!

• sjd

Du skickar namnbytesblanketten till samma ställe som hindersprövningen.
    Vi skickade tillsammans och när vi fick tillbaka hindersprövningen stod det på den lappen att vi även sökt om namnändring.

• Jenny79

Tack, ska skicka in på en gång! =)

Svar på tråden Praktiska frågor om namnbyte