• Rugbytjej

"ballongmage"

Hej allihop!

Är ny här på forumet. Har läst era inlägg ett tag och tycker att det är kul. Så många varierande ämnen som tas upp.
    Jag är 22 år gammal, ska snart bli sambo med min underbara pojkvän (som är sydafrikan, väntar på att han ska flytta hit i december - längtar!) och så småningom gifta oss...hihi.

Det jag tänkte fråga är om det är någon som har erfarenheter av s.k. ballongmage. Tror att det kallas så i alla fall. På mornarna är min mage oftast smal och fin, men sen framåt eftermiddagen, efter lunch och framåt, så sväller den ofta upp och då blir byxorna trånga och jag får kramper. Är det någon som känner igen sig? Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Jag äter relativt nyttig och blandad kost, har i övrigt inga större problem med mag-och tarmsystem. Går på toaletten som man ska osv.

Kul att skriva sitt första inlägg!!

Kram

• Svar på tråden "ballongmage"
  • Tiger72

hur ofta och hur länge ska man ta dem för att märka någon skillnand?

• Ålin

Jag brukar ta nagra dagar i rad och jag marker av det nastan direkt. MEN jag har tidigare tagit av mammas kryddhylla och nu nar jag kopte egna sa markte jag att de smakar MYCKET varre och att jag inte alls far samma effekt! Kan det vara olika for olika marken, verkligen? Visst later det konstigt?

• LindyLou

Åh, så vad hade mamman för märke i kryddhyllan? För mina Santa Maria känns inte som nån dunderkur direkt...

• Ålin

LindyLou:
    Jag har mailat och frågat men hon är borta idag så jag får förmodligen svar imorgon kväll. Tror du verkligen att det kan vara skillnad mellan märkena? Mina nya hjälper då inget vidare.

• Rugbytjej

Vilka är dina nya? Och snälla säg till vilka dina mamma har. Själv äter jag Santa Marias, och visst hjälper det lite, men inte hejdundrande...

• Ålin

Mina nya är ju köpta i England. Island spices heter märket.

• Ålin

Rugbytjej:
    He, he, mamma kan man alltid lita på. Hon skickade det här som svar på mailet jag skickade igår:

"Jag har två olika sorters kumminfrön hemma. Det ena är Knorr, det som du tog ur en påse, det andra är Kryddgården, som hör till Kraft Foods AB. Jag letade som sjutton efter en bok jag har, som handlar om medicinväxter, men jag hittar den inte just nu. Ibland säljs ju falska kryddor, som kan se lika ut, men som saknar den verksamma ämnet. I kummin är det kumminoljan som gäller. Det ska bli lite lakritssmak när man tuggat ett tag. Jag vet inte om jag tycker att det är särskilt gott precis. Sen beror det ju på vad som orsakar magsmärtorna. Man kan nog inte anta att kummin ska fixa alla magproblem."

Det är alltså Knorr jag har använt. Mina nya smakar inte lakrits.

• LindyLou

Tack Ålin! :)

Jag tycker inte mina Santa Maria smakar lakrits heller... Men inte säljer väl de "falska" kumminfrön..?

Var förbi Apoteket och köpte mig en liten burk Minifom idag; kapslar som sväljes hela, enklare än kumminfrön som är som granbarr och fastnar överallt. Verkar ju smidigare, får se hur det fungerar. Nån annan som testat nåt med dimetikon? Vad tycker ni om det?

• Ålin

Just det, LindyLou, jag glömde ju säga att svaret var till dig oxå. Förlåt

• Ålin

Förresten, jag vet inte om Santa Maria kan sälja falsk kummin. Det beror väl på vem de i sin tur köper av. Jag tror definitivt att mina nya är falska för de smakar jätteäckligt. De "äkta" var starka men smakade inte så överdrivet illa. Och så hade de en liten smak av lakrits.

• Rugbytjej

Vet du vilka det var än, alltså vilka din mamma har?

• Ålin

Jo, jag skrev just det, det var Knorrs. Kolla några inlägg uppåt

• Rugbytjej

Förlåt, förlåt, såg inte! Tack Ålin!

• Min-Ah

Cattis28!

DIDA finns i hälsokostaffärer! Kolla där du bor!

På mig har de hjälpt lite. Är mindre uppblåst nu än innan.

Lycka till!

Vet för övrigt att jag är laktosintolerant (har gjort riktig test på sjukhuset) och sedan jag minskade/uteslöt på dessa produkter har jag ju blivit bättre.

Finns ju "piller" att ta till (Lactrase är ett exempel. Köps på Apotek).
    (Inte bra att ta sådana jämt, men ibland så kan det ju vara en lösning när det behövs (då man t.ex. är borta eller äter ute och har svårt att helt undvika laktos )

• ia.

Hej Tjejer!
    Jag vet inte om ni skrivit om det här tidigare i tråden, men BAJSA LÄNGE så försvinner den!
    Jag har exakt samma problem å en jobbarkompis sa det till mej i alla hast när vi skämtade, men det fungerar!
    Man ska bara ha orken att göra sin behov längre;)

• Rugbytjej

Men hur ska man bajsa länge? Det som behöver komma ut kommer ju ut rätt snabbt (väldigt snabbt) och sen känner jag att det inte kommer att komma mer. Ska man sitta kvar typ en halvtimme och pressa på? (har av och till problem med magen...skulle behöva få in en bra bajsvana!)

• Min-Ah

ia!
    Jo, man skulle nog oftast behöva sitta på dass längre åt gången...

Problemet är ju dock att på jobbet t.ex har man ju så sällan tid till det!
    Och det kan ju finnas fler som behöver "få komma till" dasset på jobbet med!

Bättre "bajsvanor" borde ju många ha, skulle jag ju tro!!

Inte lätt, det här!!

Svar på tråden "ballongmage"