• Zyrzan

Perioral dermatit

Har fårr diagnosen periral dermatis som gått långt pga jag som så många andra fårr kortison tidigare som bara förvärrat det hela.

Nu har jag fått teralysal i tre månader, med ev förlägning.

Hur lång tid tog det innan ni såg skillnad?
    Vilket funkar bäst rosex eller antibiotika?

Fick nu många utslag efter påbörjad behandling, läkaren varnade för detta.

Använder i nuläget eseex lotion i nödfall, och Id mineral för att täcka, som inte vrkar förvärra det, när jag verkligen måste.

Andra tips?

• Svar på tråden Perioral dermatit
  • Bröllopstokiig

Jag har inte fått diagnosen perioral dermatit, men jag misstänker att jag kan ha detta. Min hudterapeut som jag går till ibland tyckte att det liknade perioral dermatit eftersom jag har lite rodnade utslag (som syns mer ibland) nära munnen med små pormaskar som kan komma upp till ytan och bli vita. Jag fjällar alltid efter tvätt av ansiktet runt hakan och upp på kinderna. Även kring munnen och näsan har jag lite rodnade utslag med små pormaskar som bli vita. Låter detta som PD eller är det bara vanlig akne? I pannan har jag också lite pormaskar och lite små finnar då o då, men det ser mer ut som vanlig akne. Ska till hudläkaren i oktober så jag får se vad hon säger...

• Flaminia.

Jag hade tur och kom till en husläkare som inte vågade ge mig kortison pga av misstanke om Perioral dermatit.
    När jag sedan kom till en hudläkare så fick jag antibiotika + rozex. Jag åt ca två omgångar antibiotika innan jag blev bra. Jag använde inte ens ansiktskräm när det var som värst med rädsla att förvärra det och det var en jobbig period. Nu ca 1 år senare så syns det ingenting och jag känner mig helt återställd. Är dock medveten om att det när som helst kan återkomma.
    Tänk på att undvika sol i ansiktet. Min hudläkare tyckte även att man skulle undvika allt som vidgar blodkärlen i ansiktet, t.ex träning. Men det har jag inte följt och än så länge fungerar det.

• Zyrzan

Lanna, det låter som PD. Fast det är inga pormaskar direkt. Jag får mer vätskefyllda blåsor som kliar och svider, eller "sticker".

Flaminia. Jag får som en skorpa av torr hud ovanpå mina utslag, och det känns som det skall spricka när jag tex skrattar el gäspar. Jag undra just om jag vågar ta på lite essex el propyless för att lindra detta, eller spär det bara på sjukdomen.

Hade du mycket utslag under behandlingen?
    Jag har fått många redan men det verkar lite som de inte blossar upp maximal som förut.

• Flaminia.

Zyrzan
    Om det bara är hudkräm så spelar det nog ingen roll. Jag undvek dock alla slags krämer i möjligaste mån för att inte förvärra något. Men jag känner igen känslan och det är jobbigt.

I början av behandlingen så upplevde jag att det inte hände någonting alls och då kändes det hopplöst ett tag. Man var ju inte direkt vacker. Åt antibiotika i totalt 5 månader för att bli helt bra.

• Bröllopstokiig

Jag undrar hur lätt/svårt det är att få utskrivet antibiotika som t.ex. tetrecyklin mot perioral dermatit? Alltså krävs det att man har markanta utslag för att få det eller kan man få det även om man har lätt/mild PD? Jag ska nämligen till hudläkare om ca 2 veckor o önskar då gärna få antibiotika så det kan läka ut eftersom jag använder bra produkter kombinerat med effektiva ansiktsbehandlingar som hjälper mig.

• Bröllopstokiig

Någon som varit hos hudläkare för perioral dermatit? Kan ni svara på min fråga!? Please..

• Flaminia.

Lanna
    Jag hade inga problem med att få antibiotika av min hudläkare. Personligen så tyckte jag att jag hade ganska mycket utslag men det tyckte inte min omgivning. Om jag förstod min hudläkare rätt så måste man äta antibiotika för att bli bra oavsett hur mycket utslag man än har. Och då borde ju även du få antibiotika.

• Bröllopstokiig

Tack för svaret Flaminia! Då hoppas jag verkligen att jag kan få antibiotika utskrivet av hudläkaren den här gången. Under tonåren hade jag en del problem med akne som efter ca 20 år verkar ha övergått eller blandats ut med perioral dermatit. Har ni andra också haft liknande problem? Fick du några biverkningar av tetralysal/cyklin? Blev det sämre först innan förbättringen? Läkte det helt ut efter dina två omgångar utan att komma tillbaks? Jag tränar ganska regelbundet ca 2 ggr per vecka, men har inte upplevt nån försämring av min hud i o med det. Det ska man ju inte avstå om man inte blir mkt sämre av det. Träna ska man ju göra för hälsan!!

• Flaminia.

Nä, jag hade aldrig problem med akne som tonåring. Har dock alltid haft fet hy men inga finnar.
    Jag fick inga biverkningar av antibiotikan som jag har märkt i alla fall. När jag började äta tabletterna så tog det ett tag innan någonting hände. Och det tog 5 månader för mig att bli helt ok. Jag blev bra i mars och ännu har det inte kommit tillbaka.
    När det gäller träningen så tyckte min hudläkare att jag skulle fortsätta om jag mådde bra av det. Dock kunde jag förvärra utslagen under behandlingen men det var inga problem.

• Bröllopstokiig

Om man har väldigt lindrig perioral dermatit som jag tror jag har, så verkar det som om det är svårt att få antibiotika utskrivet som kan bota detta...Finns det andra förslag på alternativa metoder istället för antibiotika eller krämer som läkaren kan skriva ut? Kan nikotinamid hjälpa så som det gör för de med akne?

• Bröllopstokiig

Vad använder ni som har perioral dermatit för smink, om ni alls använder smink eftersom man råds att inte ta på nåt på huden så länge den läker ut. Men ni som bara har mild perioral dermatit el. liknande, vilken slags foundation är bra om man lätt blir blank under dagen o som döljer bra utan att bli för täckande eller tung?? Clinique? Nouba?

• Bröllopstokiig

Hur går det för er alla som varit i kontakt med hudläkare? Har medicinerna hjälpt er? Skriv gärna ner hur det går o om eventuella biverkningar.

• Bröllopstokiig

Jaha, då har jag varit hos hudläkaren och det var som jag misstänkte: Perioral Dermatit. Jag har för visso en mild variant av den, men en del problem med akne i ansiktet för övrigt. Medicinen som var det enda som hjälpte enligt hudläkaren, var Tetralysal. Ska ta dem morgon o kväll i 50 dagar, alltså nästan 2 månader. Hoppas det blir bättre snart!! Hur lång tid tar det innan man kan se en förändring? Biverkningar?

• Jajosefina

När jag åt tetracyklin, samma effekter som tetralysal, såg jag förbättring inom fyra dagar, efter en vecka var nästan allt borta!

• Bröllopstokiig

Hur går det för er andra som har fått antibiotika för PD?? Effekt?

• Jajosefina

Hur går det för dig Lanna, är det borta? Du har väl ätit några dagar nu?

• Bröllopstokiig

Det är börjar nog att försvinna mer o mer gradvis, men jag hade inte så mkt från början. Vi får se hur det går, men det verkar som om det håller på att försvinna!

• Jajosefina

Lanna;

Jag hade inte heller så jättemycket. Men nu idag har det börjat klia och dra i hyn där jag hade det förut.. Hoppas att det inte på väg tillbaka bara! :( Kom ihåg att inte hålla på och smörja in dej så mycke!!

• Bröllopstokiig

Hallå där alla som har PD och äter antibiotika! Hur har det gått/går det för er? Ser ni nån effekt? Efter hur lång tid? Kan man även se effekt på aknen (om ni har nån akne i resten av ansiktet)? Skriv om era erfarenheter snälla..

Svar på tråden Perioral dermatit